Tävla i hoppning

F

Fialotta999

Min dotter har en foderhäst och har nu blivit lite sugen på att prova på att tävla i hoppning. Vad gäller vid tävlingar när man inte har gröntkort och ponnyn inte är slutmätt. Får man bara vara med på lokala tävlingar? Berätta för oss vill veta allt som man skall tänka på osv. osv.

Sv: Tävla i hoppning

På lokaltävlnig krävs både grönt kort och mätintyg. Ponnyn behöver dock inte vara slutmätt, bara den har ett giltigt mätintyg.
Är dottern under 13 så ska hon inte ha ett eget grönt kort, istället ska hon ha en vuxen med sig som har grönt kort (behöver inte vara en förälder).
Ryttaren måste även ha licens.

På klubbtävling bestämmer klubben själv allt utom det som gäller säkerhet, handhavande av häst samt uppträdande mot funktionärer och medtävlande, så det kan finnas klubbar som varken kräver grönt kort elelr mätintyg.

På lokala tävlingar och uppåt krävs även giltig (enligt TR) vaccination mot hästinfluensa.. Kan vara bra att nämna iom att alla inte vaccinerar.

Men det finns flera klubbar som varken har krav på mätintyg eller grönt kort (eller för den delen vaccinationer), och där kan ponnyn - och dottern - tävla. Och eftersom hon inte tävlat förr etc tycker jag det är en lagom nivå att börja på! =)

Och för att få sin ponny mätt så måste den vara registrerad också!

Om ni inte har nåt så gäller tyvärr bara Clear round som e en liten träningstävling för att man ska få in lite känslan att tävla! :cool:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 279
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka