Tävla i endast skjorta?

E

EvelinaSkoldenborg

:)Hej!
När man tävlar hoppning, får man lov att tävla i endast skjortan?

Sv: Tävla i endast skjorta?

Är det inte överdomaren som bestämmer det från tävling till tävling?

Förra sommarn jag tävlade var det kavalj som gällde på ena dagen o andra fick man rida i endast skjorta, men det var pga att det var sååå varmt att man höll på att döö.

Hemmavis har vi en vääldigt gammalmodig överdomare:smirk:

Vad jag har fått för mig så har det inte varit tvunget med kavaj, många som tävlar i tex klubbjackor eller långarmat?

Jo, klubbjacka får man tävla i, men lång-armat vet jag inte...

Men din fråga var ju angående skjorta;)

Jo, jag menar det att en lång armad skjorta är väl ungefär samma sak som en Pullover? De har jag tävlat i och ingen har sagt något, även sett flera andra göra samma sak. Men nu pratades det ju på om det skulle bli tvång med kavaj? Vet du hur det ligger till där? :)

Oj, tvång? Låter äckligt varmt, ingen aning hur det ligger till faktiskt.
Står det inte i TR? Finns ju på nätet numera

Från och med i år är det kavaj som gäller på regionala tävlingar och uppåt. Domaren kan ge tillstånd att ryttare får rida med skorja men då ska de medellas i början av klassen.

Det jag tycker e jobbigt är säkerhetsvästen utan på kavajen. Hade varit goare med endast skjorta. Men men :)

vad jag har fattat så får du rida i långärmad skjorta om du har väst.

Du får rida i bara skjorta om du har säkerhetsväst eller om domaren meddelar att det är tillåtet.
Annars gäller kavaj på regionala klasser och högre.
På lokala klasser får du rida i fritidsjacka eller långärmad tröja. Du får alltså aldrig rida i BARA skjorta om inte domaren meddelat undantag som då gäller samtliga ryttare.

... och regnar det massor får man ibland lov att rida med regnjacka.. men bara om domaren säger så:banana::idea:

Ja just det!
Ibland undrar man om domarna är smygsadister som inte lättar på kavajtvånget fast det är 30 grader och stekande sol.
Och jag hade glömt det med regnjackan för min fritidsjacka är regntät så jag ser likadan ut regn eller inte. Tills i år!

Om du inte påbörjat ditt 19:e år (och måste alltså ha säkerhetsväst) så räcker det med långärmad skjorta.

När det är varm och överdomaren säger att det är OK! :smirk:

du får bara tävla i "nästan vad du vill" på klubbnivå. gå gärna in på svenska ridsportförbundet o kolla=)

Tävlade i kortärmat för några år sen (kunde absolut inget då) och fick en liten "utskällning" för det. Å andra sidan hade de inte sagt att man inte fick ha det innan, när de förklarade regler och massa annat. Dåligt!

Jag hittade det här på stallbacken.com, nån som vill förklara?

"Fritidsjacka/tröja utan luva/kapuschong eller Ridkavaj i valfri färg. På regional nationell tävling och högre krävs Ridkavaj.
Säkerhetsväst skall bäras vid all ridning av alla ryttare fram till det år ryttaren fyller 19. Ryttare med säkerhetsväst får rida med enbart långärmad tröja eller långärmad skjorta undervästen (dvs behöver inte ha jacka/kavaj) "

Alltså får man tävla med skjorta + väst på regional också?

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
640
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka