tävla i bomlös?

fruxolisa

Trådstartare
Får man lov att tävla lättare dressyrklasser i en bomlös sadel? om inte, varför? har funderingar på att skaffa en sådan då jag länge haft problem med att hitta en sadel som ligger bra på min häst.

/Lisa

Sv: tävla i bomlös?

Tror faktiskt inte det då man enligt TR ska rida uppvisningen iförd (hästen alltså) engelskt träns och sadel, vilket jag antar inte inkluderar en bomlös sadel.

Håller med ovanstående. Tror att det måste vara engelsk bomsadel för att tävla.

Har för mig att formuleringen är ungefär:
Sadel av engelsk typ med stigläder, stigbyglar och sadelgjord, samt en bild på en "vanlig" sadel.

Dock står det inget om bom. Har man en bomlös sadel som ser ut som en vanlig engelsk sadel ska det enligt mitt sätt att tolka inte vara något problem.

Har för mig att formuleringen är ungefär:
Sadel av engelsk typ med stigläder, stigbyglar och sadelgjord, samt en bild på en "vanlig" sadel.

Dock står det inget om bom. Har man en bomlös sadel som ser ut som en vanlig engelsk sadel ska det enligt mitt sätt att tolka inte vara något problem.

aha! jag tänkte mig mer en "riktig" bomlös, typ sådan som många distansryttare har...man jag får väll fortsätta att leta i sadeldjungeln då!:crazy:

Det finns bomlösa sadlar som ser ut som engelska sadlar, har dock ingen egen erfarenhet av dem men de ska tydligen vara sköna. Minns ej märken men sök bara på diverse salusidor.

Efter dressyren fortfarande är så trångsynt så måste sadeln vara av engelsk typ. Ska finnas märken som är godkända att tävla med, har en Masterback som jag tror inte är bland de märkena, ännu? Men den som skulle se att det var en bomlös skulle göra det bra, liknar en vanlig sadel, förutom på undersidan.

Hoppas verkligen det kan komma en ändring i TR om sadlarna, för allvarligt talat vad ska vara negativt att rida i en klassisk bomlös sadel? Eller är det bara utseendets skull?

Efter dressyren fortfarande är så trångsynt så måste sadeln vara av engelsk typ. Ska finnas märken som är godkända att tävla med, har en Masterback som jag tror inte är bland de märkena, ännu? Men den som skulle se att det var en bomlös skulle göra det bra, liknar en vanlig sadel, förutom på undersidan.

Hoppas verkligen det kan komma en ändring i TR om sadlarna, för allvarligt talat vad ska vara negativt att rida i en klassisk bomlös sadel? Eller är det bara utseendets skull?

Om det är den du har på stoet så syns det väl klart och tydligt att det inte är en "vanlig" engelsk typ?

Såklart är det inte Torsion'en jag syftar på :p Den ser självklart ut som en klassisk bomlös.

Denna
24014924.jpg

Vilken fin sits du har från knäet och uppåt!

Men får man tävla med fårskinnspadd då? :crazy: (Man vet aldrig när det gäller dressyrens TR..)

Vad är det för sadel?
Jag har svårt å hitta sadel till en av mina...
Den där såg ju ut som en "vanlig" sadel, är den skön? Är det nåt du saknar med en bomsadel?

Tyvärr får jag inte ta åt mig dina snälla ord eftersom det är min kompis som sitter uppepå :D

Jaxonmaxon:

Det är en Masterback, tror den heter Fix Dressage nånting, kommer inte ihåg just nu. Jag har tyvärr inte kunnat rida i den så jättemycket, inte för att det är något fel på den men min märr rör sig något fruktansvärt så har upplevt att det är för vingligt när jag också har lite svaj på sitsen. Mer balanserat med min andra bomlösa. Men har börjat rida mer och mer med den nu när damen börjar bli stabil och stark. Hade dock försökt testat den på någon ridskolehäst för att rida in mig lite mer i den. Tycker den är riktigt skön!

Enligt tillverkaren ska den passa alla hästar... vilket inte stämmer eftersom åtminstone min är väldigt bred, min märr har bomvid vid emot x/vid och fick från början ha fårskinnspadden för att den skulle passa, nu har hon dock breddat sig en aningens till så den ligger bra. Sadeln formar sig åtminstone efter hästen, alla som suttit i den upplever sadeln som bred, det är ju märren som är bred :angel: Dessutom passar den inte hästar som har hög manke och svängd rygg. På valacken som är lika bred som märren passar den inte alls.

Så här ser hennes rygg ut.
22881923.jpg

22584317.jpg

22584318.jpg

22584324.jpg

22584348.jpg

22584349.jpg

Den såg ju jättefin ut.. min grabb har mkt manke och rätt rak rygg, är sadeln lång?

Kanske sku kika lite på bomlösa... tkr inte riktigt om dom dära som är gigantiska... men den där såg superfin ut.. :D

Jo man får ha padd under sadeln, dock inte på sitsen (finns ju som gelesitsar o dyl)

får man även lov att ha gelpad under? ska förhoppningsvis tävla den 6:e 7:e juni och tills dess kanske jag inte hittar en sadel som ligger helt 100, men nu har jag en sadel som ligger bra med gelpad under! så den funkar tills jag fått en ny sadel, men eftersom den inte ligger helt 100 så rider jag så mkt som möjligt utan sadel... eller tömkör:)

ja det får du, men den måste se ut som en vanlig dressyrsadel. star trek har tex en sån.

Har du eller någon annan koll på om det finns någon anledning till att man inte får ha gelsits i sadeln, alltså till ryttaren?
Tyvärr brukar ju sällan dressyren motivera sina förbud, men jag tänkte om det finns en motiviation denna gång?

Jösses vad det finns mycket i utrustningsväg jag som är "nykläckt" dressyrnisse på låg nivå skulle vilja ändra! :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: skiesabove
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka