Tävla eller inte?

E

extra_dvd

Jag står nu i valet av kvalet om jag ska tävla i höst eller inte.

Så här ligger det till, hon har som många andra islandshästar problem med traven, hon väljer hällre att tölta eller om man får henne att trava så går hon över i pass.
Dock är problemet mäst på böjt spår, som på volter och ibland hörnen av fyrkantspåren.
Ut i skogen kan hon trava på bra. Alltså hon travar men utan någon form men hon går inte över i någon annan gångart.

I helgen så red jag för en dressyinstruktör(utan islandshästvana). Hon själv fick inte henne att trava när hon satte upp.
Jag fick dock det men det blev bara några steg eftersom vi höll på med volter(böjt spår).
Hon rekomenderade mig att inte tävla innan traven sitter.

Det tävlingen som är tänkt är en lätt tävling.
Sen har jag prpvat att trava förut på en ovalbana och då gick det bra, ja ingen direkt form, men hon travar iaf.

Så vad skulle ni göra, tävla eller inte?
De andra gångarterna går ju hyfsat bra.

Sv: Tävla eller inte?

Om du ska tävla eller inte kan ingen annan bestämma åt dig.

Det handlar ju om vad du har för mål med tävlingen. Är det för att miljöträna så spelar det ju ingen roll om hon går rent eller ej. Är det för att se vad hon får för poäng på sina gångarter, så får du ju naturligtvis räkna med att hon inte får så höga poäng på traven då den är ostabil. Är det för att du skulle tycka att det var roligt att testa och ser det som en kul grej, så spelar ju inte poängen någon roll.

Du får helt enkelt bestämma dig för vad du har för mål med att ställa upp i en tävling.

//Julia

Om det är första tävling skulle jag nog välja att tävla bara tölt om traven inte är tillräckligt bra och vänta med 4- eller 5-gång tills traven känns säkrare. Då kan du ju fokusera träningen veckan/veckorna innan tävlingen på just tölten och slippa oroa dig för att det inte ska bli trav på tävlingsbanan. Första tävlingen kan vara tillräckligt mkt annat att hålla reda på.

Jag skulle lägga upp travbommar och köra stenhårt pådetta.
Då måste hästen trava annars snubblar den.

Jag skulle inte tävla en häst som inte är 100% i sina gångarter för då kommer de ju iaf att gå dåligt när ni ska trava på tävlingen sen!

Jag skulle inte tölta på ett tag utan bara traggla trav.. mkt skrittarbete klättra upp för branta backar och börja trava upp för backar för då måste hästen sätta under sig..MYCKET trav fattningar trava nått steg sen sakta av om inte hästen orkar med längre!

Jag har turen att ha en islänning som inte har problem med någon gångart hon skrittar travar och galopperar fint.Sen kan de bli mer finare så klart ju mer muskler hon får=)

Jag håller med freya_bus om att det beror på vad du har för mål.
Själv skulle jag nog tävla för jag skulle sett det som en möjlighet att komma ut och träna samt ha kul och det är ju ett tag kvar tills hösten.
Så tävla om du tycker att det är okej även om det inte går jättebra. :D

Målet är väl först och främs att se hur hon reagerar på en tävling, då hon kan spänna sig när hon kommer till nya ställen.
Så tävlingen är mäst för träning och för min del hur det känns att tävla eftersom jag aldrig har gjort det.

Och hon har som sagt travat på på en ovalbana förut, det är mäst på volter som är problemet, och ja själva formen i traven.

Men jag har en månad kvar innan jag behöver anmäla mig, så får se.

Annars så kan jag som Mist sa bara ta tölten.

Jag har tävlat fyrgång och tölt med min Lúkas, som har problem med trav på volter/böjda spår. Han har fått gå i fri form och valt tempo själv, brytit av på kortsidan och fattat om på nästa raksida. Bara för miljöträning.

Vi satsar istället på tölten då han har riktigt bra tölt bitvis. :)

*KL*

Min tjej travade inte alls innan min första tävling. Vi var med på en skojtävling när hon var precis inriden.
Vi åkte dit mest för att göra något roligt.

Gissa om jag blev überförvånad när hon travade på glatt på banan?!
(Absolut inga större krav på form i någon gångart förståss, men hon travade klockrent! )

Kan ju vara så att hon tog hjälp av dom andra 2 hästarna på banan med takten.

Jag tävlar för att det är roligt och för att komma iväg och göra något vi inte brukar göra.

:)

Mitt förra tävlingssto var femgångare och hade svårt med traven hon med..men jag tävlade en del med henne ändå..femgång och tölt..prövade även ett par passtävlingar på skoj..henne krävde jag ingen form av alls på banan när hon ksulle trava..hellre att hon går i rätt gångart men lång fri form än i form men kanske i grisepass eller tölt..så jag skulle ha åkt och tävlat som även många andra har sagt om inte för att ha kul och träna..åker man och ställer upp i tölt så kostar det inte mycket extra pengar eller tid att ställa upp i en gren till..

Lycka till !:)

Själv tillhör jag den där kategorin av männinskor som blir lite stressad när det är tävling och för mig känns det bra att bara tävla i en klass om hästen inte känns redo för två. Sist tävlade jag tex bara i 4-gång eftersom tölten befann sig i en svacka för tillfället. Ibland tycker jag det verkar som om man "måste" vara med i 2 klasser.
Så kan det vara nog att hålla reda på en klass när man inte är så tävlingsvan, även om det känns lite oekonomiskt;).

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 329
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat