Taur Gaiter vs Karlslund Kontakt vs Eques bomlös

skiesabove

Trådstartare
Hejhej, jag äger inte en islandshäst men däremot en rund, rörlig tunna med otroligt bred manke och jag har svårt att hitta en sadel till honom. Han har haft rygginflammation pga illasittande bomsadel och jag är inte sugen på en ny bomsadel, rider just nu i barbackapad men pga hans stora rörelser klarar jag inte av att trava i den utan behöver något med stigbyglar på också. Blev rekommenderad att fundera över om kanske en islands-bomlös eller en Sensation skulle kunna vara något. Jag föredrar att inte behöva specialpad under och tittar därför nu på bomlösa islandssadlar med längsgående ribbning i sätet (vet inte varför riktigt, men tycker de tvärgående ribborna ser horribla ut).

Vill därför gärna veta allt om vad ni som har någon av dessa sadlar tycker! Är det någon skillnad på dom? Varför är knästöden så jättestora? Jag är 177cm lång, är det då bättre med en Karlslund Kontakt 2 kanske?

Jag har testat karlslund kontakt 2 och det är en underbar sadel. Just nu har jag en tönn gel med korta knästöd och den är en dröm att sitta i och hästen älskar den :)

Jag har just nu en Karlslund kontakt 2 vilket passar mig super och både ponny och isis verkar gilla den :) Den ger mig mycket stöd utan att låsa skänkeln och smal midja. Jag är endast 160 lång och ryms i en 16", så är nog lite stora i sätet. Ponnyn har bredare markerad manke och är precis att sadeln inte blir för låg. Jag har tidigare provat en tönn gel men den upplevde jag som bredare i sätet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka