tattar mått,stämmer det?

A

Angela

hej,,tog tattar måttet på min unghäst som är 15mån,det visade att hon skulle bli 177cm,som vuxen,,kan detta stämma?
Vill inte ha så stor häst :eek:

Jag har också provat tattarmåttet. Enligt måttet så ska min häst bli runt 170 cm och det är bra då jag vill ha henne mellan 165 och 172 cm. Saken är bara den att hon inte är mer än 158 cm nu (2 år och 4 mån) :crazy:. Måtte hon växa lite till ;).

Sv: tattar mått,stämmer det?

Om det stämer eller inte beror på vad du har för ras, det brukar stäma på äldre raser så som fjoding, nordsvens och många ponnys men dom "morderna" sporthästarna stämer det ej på så ofta då man avlar på hästar som har långa ben men inte så djup bål i förhåladet till benen.

Hoppas du förstår, dålig på att förklara

det kan stämma med plus/minus ca 4 cm

Vet att det funnits en tråd tidigare, men hittar inte nu. KAn någon uppdatera mig om hur man mätte detta "tattarmåt"?

MVH/

Alt. 1) Man mäter från armbågen ner till sporren. Ta det måttet gånger 2.

Alt. 2) Mät armbåge-sporre. Mät armbåge till marken (eller från sporren till marken)och + i hop.

När min halvblodstjej var 13 månader så mätte jag henne enligt det andra alternativet. Enligt det ska hon bli ca 168 vilket MYCKET väl kan stämma. Mamma är 166 och pappa är 169.

Själv har jag fått lära mig att mäta från armbågen till hovranden och sean "vända upp" mått bandet. Där är den slutliga mankhöjden +- 4 , Man ska då mäta hästen före 1 ½ års ålder. Har stämt jättebra på mina två första, Lillan är ju bara 1½ nu och ska bli mellan 164-172 cm. Hoppas på det lägsta alternativet. :)

Håller med Fager, har man en hyfsat långbent modell av häst så brukar tattarmåttet ge alldeles för stora mått.

Nej det stömmer inte isåfall skulle min ena bli 187 och nu är hon tre år och ca 166 så 187 har jag svårt att tro skulle stämma.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama