Tårtrecept efterlyses!

Idas

Trådstartare
Jag fyller år på måndag och har tänkt baka två olika tårtor. En blir en klassisk gräddtårta med hallongrädde, vaniljkräm och bär, men jag skulle även vilja prova någonting nytt.

Har ni några bra tårtrecept på lager? :) Skulle gärna prova något med "fluff", typ dumlefluff eller liknande, men alla förslag är välkomna :bump:

Edit: Mitt enda krav är att det inte ska vara något som täcks in i sugarpaste, är inte så förtjust i det!

Jag fyller år på måndag och har tänkt baka två olika tårtor. En blir en klassisk gräddtårta med hallongrädde, vaniljkräm och bär, men jag skulle även vilja prova någonting nytt.

Har ni några bra tårtrecept på lager? :) Skulle gärna prova något med "fluff", typ dumlefluff eller liknande, men alla förslag är välkomna :bump:

Edit: Mitt enda krav är att det inte ska vara något som täcks in i sugarpaste, är inte så förtjust i det!

Det här kanske kan vara något? Kladdisar brukar ju gå hem hos folk.

Sjuuuuukt god! ...men ska fyllas strax innan servering.
http://www.mytaste.se/bakingfreek99/tårta/krispig-marängtårta-med-citronkräm-11915472.html

Jag gör nästan alltid en kladdkaketårta när jag väl får för mig att göra någon slags tårta. Väldigt god - och enkel att göra.

Först gör man två-tre kladdkakor (två räcker i mitt tycke; det blir väl mäktigt annars). Sedan låter man dem svalna innan man lägger ihop dem med en fyllning av vispad grädde, mosade hallon och nån nypa strösocker (i ett ihopblandat fluff) mellan.

Slutligen smälter man ca 150-200 g mörk choklad och blandar med 250 g mascarpone och brer (ett inte för tjockt lager, tycker jag) över hela tårtan. Så låter man tårtan stelna nån timme i kylen innan man serverar den, garnerad med t.ex. passande bär av något slag.

Gott, om man gillar hallon och choklad. :)

(Men nästa gång jag får för mig att göra tårta får jag nog fasen prova den där snickersvarianten! Ääälskar allt med jordnötter!!)

10359331_10202711538447737_2845198932382880567_n.jpg

till vänster http://www.tasteline.com/Recept/Hallonmoussetarta_pa_chokladbrowniebotten
till höger http://www.arla.se/recept/brownietarta-med-blabarsmousse/ (moussen håller på att rymma ovan och jag förstod det när jag läste efter som ett någorlunda vanligt problem, så korrigera receptet lite för att få bättre hållfasthet)

Jag har även gjort brownietårtan och kombinerat den med en citronmousse (jag använde det här receptet) istället för blåbärsmousse, ingen bild på det dock. Gott! :)

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka