Tärnsjö Sadelmakeriskola

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MaddeLen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 222
M

MaddeLen

Jag undrar om det är någon som går/gått sadelmakarutbildningen på Tärnsjö.

Vad tyckte du om utbildningen, lärare, upplägg osv.

Jag har själv planer på att läsa där och hade varit intressant att höra vad andra tycker om utbildningen.

/Madde

Sv: Tärnsjö Sadelmakeriskola

Hej Madde!
jag har presis börjat min utbildning på sadelmakeriskolan i tärnsjö.
har gått ca 1 månad nu och trivs super bra! :laugh:
enligt min upfattning så är lärarna väldigt duktiga och trevliga.
upplägget på utbildningen känns bra och genomtänkt.

nu ser jag att det är ett gammalt inlägg, men är du fortfarande intresserad så vill jag tippsa dig om att göra ett studiebessök på skolan.
hör dig för med Maud så fixar hon det ;)

/ Emma

Visst var det dig jag mailade lite med tidigare, om just skolan? :D

Jag är nästan klar med min ansökan nu, tadaa! :banana:

När jag pratade med (nån) i telefon, tippade de ett-två år väntetid, tack vare den utbildning jag går nu. Ska skicka in ansökan, vänta ett tag och sen ringa upp igen och kolla av.
Jag kommer troligen inte att ha samma upplägg på utbildningen, eftersom jag betar av en del av grunderna nu. Det lät som att de gärna ville lägga upp det på ett annat sätt, färre grundtimmar. Vi får se. Håller tummarna :laugh:

När jag kan börja beror ju lite på ekonomi också - måste ju ha en stallplats för pållan :angel:
Men oavsett så kan jag tidigast (vad som än händer) börja i höst, måste ju ta studenten.

Läste deras presentationsbroschyr där det står att ett arbetsprov ingår i intagningskraven. Måste man alltså ha kunskaper sedan innan eller vad innebär detta arbetsprov?:)

Är du nånting hos sadelmakaren nu då?

Jag har flyttat min häst till typ deras granngård, tror jag red förbi "deras" gård i förrgår. Är du där nån dag kan jag ju rida förbi och störa dej lite;-)

/ Lavinia

Japp, jag är där varannan vecka (ojämna veckor). Onsdag-lördag (när butiken är öppen) ;)
Vad kul!

Hej!

Då ska jag försöka pricka in en onsdag (då är jag ledig) att plåga dej på:-)

/ Lavinia

förlåt att jag stör men, vet ngn av er om man kan använda fettat remläder på 3-3,5 mm till träns?? ska göra en handbok om hur man syr ett träns till projekt arbetet men har vet inget om läder, hehe... kan man använda det till en galoppsadel också?

förlåt att jag stör men, vet ngn av er om man kan använda fettat remläder på 3-3,5 mm till träns?? ska göra en handbok om hur man syr ett träns till projekt arbetet men har vet inget om läder, hehe... kan man använda det till en galoppsadel också?

Till en galoppsadel är det nog bättre med något lite tunnare, 3,5mm är rätt tjockt. Jag är dock inte 100 på hur en galoppsadel är uppbyggd, men iaf något betydligt tunnare till sitsen.
Jag ska använda 3mm tjockt läder till en westernsadel jag ska renovera nu.

Jag skulle nog använda 2,5-3mm läder till ett träns, och tunna ut en del av remmarna (speciellt om de ska fodras också, t.ex. nosgrimma). Ändarna på samtliga remmar tunnas ut för att få det snyggare och smidigare att sy ihop. Tunna ut = skärfla.
Jag har gjort semi- och enörashuvudlag i fettat remläder från Tärnsjö garveri, men f.o.m. nu kommer jag endast att köpa ej fettat remläder. Fettat är stretchigare, det töjer sig lättare, än ofettat. Allt läder töjer sig något med tiden, men en del läder töjer sig mer än annat, beroende på hur det är behandlat.

tack^^
jag ska försöka få tag på ofettat läder,
min farfar har nog ngt ren läder som jag kan få :D vill också gå på sadelmakeri skola!!!, men det ligger för långt bort );

Tips är att ta ett gammalt träns som du kan offra, och sprätt isär det. Ta bilder, titta noga och försök kom underfund med hur det sitter och varför - lägg märke till de små detaljerna som inte syns när det är ihopsatt (men gör så mycket för resultatet).
Lycka till! :laugh:

Skolan är för långt bort från mig med, men det blir väl till att flytta dit :D

det var det jag tänkte, men har bara ett träns till min stora häst. så det blir till att mäta på ett shettis träns (:
skulle gärna flytta men har inte råd med att ha hästen in accorderad + bostad till min själv. (tror inte mina föräldrar vill ha galningen hemma:P) tack för förslaget^^ ska beställa läder i dag och sen sno skomakar verktyg från farfar! onödigt att köpa eget innan jag vet att jag kommer fortsätta med saddelmakeriet.

Gör så, eller om du vill köp något av H**ks billiga träns och sprätt :angel:
Och ta lite extra läder, och gör små övningsbitar för alla momenten. Dels bra att prova på "skräp" först, dels bra att ha för projektarbetet vad alla moment innebär.

jag ska köpa så mycket läder så att jag kan göra 3 uppsättningar träns, ifall ngt skulle gå fel.(vilket det garanterat kommer att göra)
om jag köper ett träns så kommer jag inte att ha hjärta att ta isär det. jag är för snål för det (:

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
848
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 954
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka