Tarminfektion någon?

bettysmatte

Trådstartare
Om ni följt min andra tråd ang. min häst som står i Hbg och behandlas för fång så vet ni också att hon nu har fått en tarminfektion :eek: . Det började med hög feber igår morse. Hon fick sedan koliksymptom under natten (vet ringde 00.30). Idag ringde en annan vet och berättade att min häst har en tarminfektion och att hon nu står på stora mängder dropp. Hon fortsätter att få antiinflammatoriska mediciner mot fången, dock får hon ingen antibiotika eftersom det ju slår ut även bra bakterier. Hon ska nu få plasma också för att försöka förhindra blodförgiftning. Tack och lov har hon i nuläget inte ont, men hon är väldigt "medtagen" av sjukdomen. Det närmsta dygnet bör vara avgörande med tanke på utgången. Tydligen vänder sjukdomen rätt ofta när hästen fått plasma.

Finns det någon som har erfarenhet av häst med tarminfektion, och som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Sv: Tarminfektion någon?

Vad är det som orsakar tarminfektionen, har vet sagt något om det? Är det bakterietillväxt i tarmen? Kan det vara Baron Gruff-sjukan?

Jag frågade vad de trodde var orsaken till infektionen och fick då till svar att någon slags bakterier som alltid finns i tarmen hade förökat sig, men varför visste de väl inte.

Vad är Baron Gruff?

Du kan sök på Baron Gruff på här på buke och på google så kan du hitta bra information om den sjukdommen. Som om jag kommer ihåg rätt påminner om det du beskriver.

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: Ela
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 814
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 533
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 140
Senast: Hemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar