tar över igen vid beröm?

Mumin_79

Trådstartare
Stöter på samma problem hela tiden med min unghäst. Han är kastrerad vid 2 års åldern och har lite hingstfasoner för sig fortf.

Att gå bredvid honom har varit ett problem tidigare som vi försöker jobba bort. Auotomatiskt har han försökt genom. trängning av bogen, knuffning, viftande med huvudet osv att ta över ledarrollen.
Framför är oftast inget problem, dock kan han försöka ta över ibland men lugnar ned sig efter att han förstått att jaha det gick inte.
Använder ingen våld i hanteringen dock kan jag flytta på honom genom tryck snurr av repet, vifta med repet eller ta tag i repgrimman vid försök till överkörning ell liknande.

Han har blivit mycket bättre sedan jag fick en ide.. eftersom han aldrig slutar försöka så tänkta jag att jag gör det jobbigt för honom att försöka med resultatet att han blivit bättre..

Till problemet.. om han verkligen är duktig och han får berömm. muntlig beröm ex. (anv godis sällan)
så verkar det som han tar det som en invit till att börja bråka igen.. alltså ta övergreppet.. som om berömmet gjorde han så självsäker och satte ned mig i trappan igen. :confused: :cry:

Vill kunna berömma honom när han är duktig.. Några förslag?
Tillrättavisar honom direkt när han igen blir jobbig.

Han är enormt envis ska tilläggas.. men matte är mer envis ;)

Förslag ideer hjälp :bump: :bump:

Sv: tar över igen vid beröm?

Om jag förstod dit problem rätt så tar han över ledarskapet igen när du berömmer honom?

jag köpte också min häst som två årig hingst, numera 6 årig valack. Jag har haft liknade problem som du.

Jag jobbade mkt ledarskap övningar, läste i böcker om olika övningar och frågade kunniga människor. Bla gjorde jag join-up vilket fungerade mkt bra. Jobbade mkt på att få honom att acceptera var min zon är! Så att han alltid höll sig på rätt avstånd.

Nu till problemet. Ibland så är ju själva berömmet att du låter honom vara. T.ex om du leder honom och han försöker gå förbi dig så kan du göra en riktningsändringsövnig. och när han går på rätt avstånd bakom dig igen så knallar du vidare. Eller så kan du backa honom, när han backat de steg du bestämt att han ska backa så bara fortsätt att gå.
Jag tycker att det är viktigt med beröm, men tänk dig att du rider, då visar man ju med eftergift att hästen har gjort rätt:p
Sedan kan du ju alltid säga bra mjukt och fint utan att göra för mkt väsen av det.
Målet med att jobba med ledarskap är ju att du ska bli ledaren. Se på en hästflock där är ju de andra hästarna glada om de får vara med ledaren. Sedan kan du ju berömma hästen mer när du har fått bättre ledarskap :banana: Nu har jag och min häst en harmonisk relation och han får massor av beröm och så känner han sig mallig för att han har gjort rätt:banana: Hoppas att jag har kunnat hjälpa dig:)

mm det har du rätt i, kanske eftergiften i detta fall skulle vara nog som berömm så här i bröjan helt enkelt.
Riktningsändringar gör jag så fort han går förbi den punkten jag bestämmt vilket i vårt fall är min axel/ledningshand som gräns men nu har jag istället bestämmt att när han är duktig får han gå där annars får han backa och hålla ett större avstånd på ca en meter och sedan komma fram igen på kommando till straxt bakom min axel om han sköter sig och det verkar funka finfint.. vi får se hur det håller i längden. Han är himla intelligent så det är svårt ibland att hela tiden hålla steget före då han provar massa olika metoder om det ena inte funkar bytar han liksom strategi :smirk:
Men visst hjälpte du :-) jag analyserar alltid alltid och att få någon annans syn på saken är helt klart bästa hjälpen.
:bump: :bump:

Drivning i rundkorall/lina sköter han sig exemplariskt , problemet har varit vid närkontakt då han är just buffig och gärna trmapa in i "min" zon hela tiden. Jag får helt enkelt bli tydligare med det faktum att det inte går för sig..

Hur är bästa sättet att hålla en häst på avstånd- jag menar långt avstånd nu och inte bara bakom axeln , för då kan man helt enkelt bara göra en volt men att få dom att stanna på 1 meters avstånd är komplicerat- igår viftade jag med repet såsom en häst skulle vifta med huvudet och pekade med pekfingret som en förstärkt signal att håll avstånd, visst provade han ett par gånger att komma närmre men i grund och botten höll han sig på avstånd..
Någon som har ett annat förslag?

MuMiN

I mina öron tycker jag det låter som att du, näd u berömmer honom, utan att själv vara medveten om det "tappar" lite att din dominans emot honom, så att han vid beröm upplever att du blir "svagare" i din ledarroll, och därmed försöker han utmana dig. Så om det nu är så-så måste du helt enkelt behålla den där "ledar" attityden även under berömm, vilket du säkert fattade. Du kan ju ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig med hur du ska göra.

Det var bara en liten idé.

//M_o_B

Alla ideer är så välkommna så :d
Ska ha det i åtanken vid nästa träningspass. Vid berömm för han i sammanband oftast en paus/eftergift från arbetet och kanske det i sig gör att han just får tillfället att oponera sig. När jag tänker efter så reagerar han inte negativt av berömm när han linas och under tiden jobbar. Då presterar han bättre :idea:
Men han har alltid varit som jobbigast på promenader. Inne i stallet är han en ääääängel och även när han linas utom lite bus förstås :smirk:
Men promisarna var ett helvete redan från början så vi har kommit långt ändå från vart vi började. :)
men tack för tipset :bow: :bow:

hej1

jag heter annette och har sysslat med NH i 13år!
du måste vara mer bestämd! han testar dig varje minut!!
ha klara regler både för dig själv och honom.

ett exempel:

han ska gå bakom dig, kommer han fram i din "zon" så backa honom och börja sedan gå framåt igen UTAN ATT säga något till honom!!
upprepa MÅNGA gånger!! till slut fattar han att det är mer "bekvämt"att gå bakom dig än att bråka.Hästar ÄR bekväma.
och en sak till EFTERGIFTEN är ju berömmet.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Ja nu är jag här med ett problem till, denna gången Inkallningsproblem. Nu är det unghunden som är problemet. Tidigare har...
Svar
9
· Visningar
1 256
Senast: Ciindy
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt...
2
Svar
24
· Visningar
2 864
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar