Tar inte upp näringen?

J

Jeeves

Jag tycker att min treåring inte verkar tillgodogöra sig maten riktigt och funderar lite hit och dit på orsaken och vad jag vågar förändra i foderstaten.

Han får hö i småbal, eget hö som har medelvärden, ngt över medel hade det vid skördetid men antagligen har det tappat en del under lagringstiden. Han får ca 10 kg, äter inte mer utan trampar bara ner resterande i boxen om jag ger större giva. Tänderna u a. Han får ca 2,5 kg Krafft Grund samt 2 dl linfrökaka + ca 1 liter blöt betfor. Vågar inte öka kratfodergivan mer och han tål ej lucern i ren form. Krafft Grund innehåller lite lucern och det tål han bra men ej lucernhack eller lucernpellets.

Han har haft bandmask som yngre och även svår kolik vid ett tillfälle. Klinikveterinär rek försiktighet med stora kraftfodergivor.

Han är som sagt tre år och rids nu 1-2 ggr/vecka dvs lätt arbete. Är f n som en kanonkula, lite FÖR toppad för min smak just nu, inte bara trevligt pigg utan det börjar vara på gränsen till överslag ibland. Vad göra:confused: Kan något ämne/tillskott hjälpa honom att ta upp näring bättre utan att göra honom ÄNNU hetare?
Funderade på B-vitaminspruta men kommer ihåg tidigare tävlingshäst som formligen gick i taket efter den boosten:crazy:så jag vet inte om det är en så bra idé. Annars har jag för mig att B-vitamin kan hjälpa till med näringsupptaget?

Suck, jag saknar den där välmående lite runda magen som jag tycker hästar ska ha - nu ser han mer ut som en travhäst i full träning, lite uppdragen buk. Och han är en welsh cob...:cool: Pigg och glad f ö annars jag kan inte se ngn sjukdomssymptom på honom.
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Byt grunden mot något med bättre värden i, kanske hälften Rehab och hälften Groov 125. Och kanske en slatt olja.

Grund är som att peta i två kg hö till, han behöver troligen mer energitäthet i maten.

Men om han är pigg och glad och musklar sig så är det väl inget att klaga på?
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Har du provat fibergi?

Om inte prova det, fasa ut det andra kraftfodret försiktigt och fasa in fibergi (tänk på att fibergi innehåller linfrökaka så att han inte får för mycket)

Min numera änglahäst hade svårt att ta upp näringen, men fibergi fungerade riktigt bra!

Det är ju havre i fibergi men det brukar inte vara något problem om det inte är så att hästen överreagerar på havre annars.

Jag var väldigt skeptisk till fibergi, tyckte att det var dyr halmhack att betala för:crazy: men det fungerade över förväntan och eftersom det är smakligt så äter de flesta med god aptit.

Jag skulle också lagt till vanlig bakjäst för att få B-vitamin och hålla magen i form.
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Pigg och glad är han men musklar sig gör han inte och jag gillar inte den uppdragna buken. Han arbetar såpass lite så att han inte musklar sig jättmycket precis är väl inget att oroa sig över men ngt lite borde han sätta tycker man. Unghästar kan ju se lite anskrämliga ut i perioder men jag tycker att han är för smal, ser inte sådär rund och välmående ut.

Jag tittade på Grund och såg att den innehåller en rätt stor %havre, en liten del lucern, melass, olika mineraler och vitaminer samt ganska fiberrik och med tanke på det lätta arbete han går i så tyckte jag att det var ett bra val då. Resterande ponnyer i stallet funkar utmärkt på fodret men de är lättfödda. Han har rätt mkt nerv så det känns som att han förbränner allt i ett nafs.

Nu har jag inte katalogen framför mig men jag har funderat på Groov som tillskott/del i foderstaten innan men inte rehab faktiskt - kan du innehållet på ett ungefär i dem? Jag vågar inte ge ngt foder med hög andel lucern i eftersom han är känslig mot detta i ren form + att mer energi behöver han inte...
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Tack för tipsen!

Fibergi vet jag bekanta som varit väldigt nöjda med till sina svårfödda fullblod men om det är i hackform så går det bort eftersom han fick svår kolik under den period han åt lucernhack. Vi vet inte med säkerhet om det är bara lucernet han reagerade på eller om det också hade att göra med att det var i hackform.
Vågar inte chansa.
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Tack för tipsen!

Fibergi vet jag bekanta som varit väldigt nöjda med till sina svårfödda fullblod men om det är i hackform så går det bort eftersom han fick svår kolik under den period han åt lucernhack. Vi vet inte med säkerhet om det är bara lucernet han reagerade på eller om det också hade att göra med att det var i hackform.
Vågar inte chansa.

Fibergi är inte som lucernhack, det är mycket mindre bitar, kanske 2cm stora som störst, det är lite fuktigt eller vad man ska säga, om du har bekanta som ger det så åk och titta!

Jag tänkte lite samma eftersom min också hade problem med kolik, jag blötte alltid all hennes mat väl, men min foderbutik är suverän:bow: hon öppnade en säck och lät mig titta hur det såg ut:)

Jag hade precis tagit hem min älskling från klinik då och hon var i så fruktansvärt dåligt skick:cry: (det här var bara några månader innan hon blev så dålig att hon fick somna in:cry:) det var veterinären som tyckte att jag skulle prova fibergin, och det fungerade bra, sen att hon var dålig på andra sätt med hade inte med foderupptaget att göra.
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Hippo Alfa brukar vara ett populärt foder till hästar som har svårt att hålla hullet. Så det kan kanske vara något.
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Det är ju en unghäst. Han behöver mer protein än en vuxen häst.
Ingen här kan hjälpa dig på rätt sätt om inte du skriver ut analysen på höet och hur mycket han får. Värdena blir inte lägre under lagring.
Alla svar hittills är i princip en gissning.
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Jo det är klart att det blir en uppskattning, det är jag medveten om och det är tillräckligt för mig. Höet analyserades som sagt precis efter skörd och värdena låg strax över medel rakt över, tyvärr hittar jag nu inte analysbeskedet i mina pärmar så jag kan inte ge mer exakt uppgift än så. Bra att veta att det inte tappar näring med lagring, det har jag alltid trott nämligen.

Mängden trodde jag att jag skrev ut:confused: Högivan är omkring 10-12 kg/dag.
 
Sv: Tar inte upp näringen?

hur länge sen var det du kollade tänderna på han? för de håller ju på och byter tänder upp till 4 års ålder ungefär så det kan ju bli problem då...
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Han kollas varje år, vid vaccinationstillfället, så det är dags denna månaden igen. Jag har tittat och känt själv under tiden och har bara kunnat se att han fällt en del tänder, inget normalt. Veterinären ser ju förstås bättre än jag så vi får se vad hon säger när hon har tittat på honom.
 
Sv: Tar inte upp näringen?

jo, för vad jag har läst mej till så kan det väl lätt bli att den gamla tanden sitter kvar ovanför den nya, och det kunde nog ge upphov till sår som kan bli inflamerade...
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Jag tkr att du kan ska byta ut krafft grunden, det är ingen näring i det , egentligen borde det inte finnas, du kan ju ev byta ut det mot krafft grov eller något annat..... Sedan kan du kanske även prova på att byta hö till hösilage, det är mycket mer näring & fiber i det & mkt bättre. min foderhäst är väldigt känslig och går lätt ner i vikt och hostar om det är kallt eller dammigt.... Men han gick upp i vikt & hostan blev mkt bättre när vi bytte till hösilage.
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Har du provat fibergi?

Om inte prova det, fasa ut det andra kraftfodret försiktigt och fasa in fibergi (tänk på att fibergi innehåller linfrökaka så att han inte får för mycket)

Min numera änglahäst hade svårt att ta upp näringen, men fibergi fungerade riktigt bra!

Det är ju havre i fibergi men det brukar inte vara något problem om det inte är så att hästen överreagerar på havre annars.

Jag var väldigt skeptisk till fibergi, tyckte att det var dyr halmhack att betala för:crazy: men det fungerade över förväntan och eftersom det är smakligt så äter de flesta med god aptit.

Jag skulle också lagt till vanlig bakjäst för att få B-vitamin och hålla magen i form.

Fibergi är bra men det är så fruktansvärt med fibrer & vitaminer i det så att ofta brukar hästarna bli för pigga av det. Min förra foderhäst blev som en annan häst när jag provade det på honom & han energi tog aldrig slut så jag fick sluta med det. Han har dock aldrig haft problem med havre men det är så att fibergi innehåller allt & de kan bli för mkt för vissa hästar.
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Nja, visst är det näring i Krafft Grund, det funkar utmärkt till de andra och om man tittar på näringsinnehåll så skiljer det mestadels på proteinhalten. Nu verkar denna unghästen behöva mer protein än de andra så därför är jag ute efter att hitta ett bra komplement eller ev byta kraftfoder helt/delvis.

Hö är inte mycket att säga om, värdena ligger på strax över medel och givan är såpass hög att han inte äter mer. Annars håller jag med om att grodfodret är viktigt och bra.
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Tycker som flera andra att krafft grund är ett ganska meningslöst foder. Ge då hellre grooven eller rehab om du vill stanna inom krafft-familjen. Annars skulle jag rekommendera dig att prova Hestekraft. I mina ögon ett fantastiskt foder som faktiskt passar de flesta hästar. Du behöver inte tillsätta havre/korn utan kan ge det som ensamt kraftfoder beräknat utifrån din höanalys.

Noa
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Som sagt, till de andra hästarna funkar Krafft Grund mkt bra. De går i lätt arbete och är lättfödda. Jag lägger även in själva priset för fodret i bedömningen prisvärt eller ej och då tycker jag att Grunden är prisvärd. Jag vill nog försöka stanna inom Krafftfodren eftersom hästen det är fråga om nu har en mkt väl fungerande mage, inga kolikkänningar alls på nästan ett år. Jag tror att det lutar åt att komplettera med Krafft Groov 125 alt att köra enbart på Groov 90 så får vi se hur det fungerar.

Tack för tipsen jag, även om jag inte överensstämmer i allt så uppskattar jag mycket att få respons på tråden:bow:
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Några andra funderingar:

Är han ok i magen? Inte lös eller så?

Kan han äta i lugn och ro? Ingen bossig grannhäst som står och surar?

Är han lugn i hagen eller lever han rövare hela dagarna och förbränner där mer än man tror?
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Nu förutsätter jag att din häst är frisk. Om man då jämför med en av min 3-åring så får den i sig ca 10-12 kg hösilage med bra värden. Utöver det så får den 2 kg lucern hackad strå, 1 kg havre (Kraffts röda), 0,5 -1 kg torr betfor (alltså väldigt mycket) och 0.5 kg Krafft protein. Vissa unghästar behöver enormt mycket mer protein och energi än andra.

Jag skulle ha bytt ut Grunden till Rehaben (har haft ett otroligt bra resultat på den) och lagt till även Krafft protein, mer betfor och så olja (du kan fortsätta ge linfrökaka eller byta ut den också mot protein).

Fördelen med Krafft protein är att man kan ge väldigt lite och ändå snabbt komma upp i höga värden. Smbr 330 mot linfrökaka som är ca 220 smbr.

Jag skulle även öka på energin samtidigt som proteinet.

Börja lite försiktigt och se vad som händer efter två veckor med full ranson. Då din har haft en historia med kolik så skulle jag vara väldigt försiktigt med alla foderbyten.

Ibland är det dyrt att ha unghäst :crazy:.

Mvh

Tora
 
Sv: Tar inte upp näringen?

Han är jättefin i magen nu så det är det som är lite trist, det känns som om vi är på rätt väg med denna foderstaten men når inte hela vägen om vi säger så.

Han är kung i stallet trots sin ringa ålder, kan koppla av i hagen men är lagd åt det hetare hållet vilket innebär att han ständigt är uppmärksam på vad som händer omkring honom och tror att allt angår honom...

Jag tror att han förbränner mycket bara genom att vara den han är och är lite bekymrad över att han verkar reagera rätt starkt på betforgivan - ökar jag den så blir han tokhet. Samtidigt vill jag inte utesluta den eftersom veterinären starkt rek att han ska ha betfor p g a kolikrisk.

Tora; tack för dina råd! Mycket info där och jag ska klura lite på det!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 239
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Idag är den en vecka sen min stackars häst gjorde illa sig rejält (se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=881214) Nu är han...
Svar
15
· Visningar
1 331
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hejsan! Jag skriver nu ett inlägg åt min stallägare, jag och hon har disk hennes hästars foderstat, kan börja med att säga att vi inte...
Svar
10
· Visningar
2 296
Senast: Korven
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 967
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp