Tappskor och dålig hovkvalitét

T

Tess82

Ännu en tråd med hovar,hoppas jag lägger denna rätt :)
Jo min kallblodstravare har sedan jag fick honom en hovspricka rakt ner över båda framhovarna,men de har hovis koll på så det är ingen fara.Visst inte så snyggt men inte farligt iaf. Sen har vi ju det här irriterande problemet med tappskor.Han tappar oftast en eller två skor några veckor efter skoning eller ibland bara efter några dagar.
Alla pratar om boots,har inte testat dem själv dock. Däremot har jag inte sett någon som skrivit och funderat om det kanske behövs ett tillskott i kroppen.Jag tycker det inte verkar så konstigt om det kanske behövs.Men vad isåfall?Har provat biotin förr utan resultat så det tror jag inte på.Har någon något annat tips?

Sv: Tappskor och dålig hovkvalitét

Mitt sto har likandant. Tidigare hade hon det även på bakhovarna, men det har jag lyckats verka bort (utflutna hovar). Fram måste hon nu ha skor och då kommer sprickorna tillbaka. Det beror förmodligen på att hovarna flyter ut och lamellränderna vidgas, jag upplever att hornet försvagas av det och lätt går sönder. Hon är plattfot och har ljusa hovar, om det nu har betydelse vet jag inte. Jag skor om henne var 4:e vecka för att de inte ska flyta ut och få värre fickor. Jag är extremt noga med formen på hovarna, tur jag har en hovis som går att diskutera med!

Jag skor var 7-8:e vecka. Men hovis sa att sprickorna aldrig kommer att försvinna :eek: är det verkligen så:confused:

Kosttillskott tar ju bortåt ett år att se verkan av, det kan ju bara påverka det nya hornet som växer ut, inte det som redan är utväxt. Horn är ju död materia...

7-8 veckor tycker jag låter som långt intervall om hästen har problem, finns det inte horn nog att verka till friskt om man tar 4-6 veckor istället?

min häst har alltid också haft sådana sprickor (uder de 14 år vi ägt honom). idag e de påväg att växa bort, är nere på halva hoven nu. jag hittade en person som verkade honom tillräckligt bra.

Nej han tycker att det är lagom,de växer inte speciellt snabbt.

Kosttillskott tar ju bortåt ett år att se verkan av, det kan ju bara påverka det nya hornet som växer ut, inte det som redan är utväxt. Horn är ju död materia...

Edit: Hovar är inte "död materia", utan levande vävnad, dock med mindre känsel, men precis som vilken annan kroppsdel som helst. Visst påverkar ett kosttillskott (ur hovens synvinkel) främst det horn som växer ut, men det påverkar också de inre delarna av hoven som sörjer för en god hovmekanism. Fungerar hovmekansimen tillfredställande så växer nytt horn ut snabbare.

Till TS: Är visserligen duktig på olika mineraler och vitaminer, men tillskott specifikt för hovar finns det säkert någon annan som har bättre koll på...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört att Enzion ska var bra, men inte testat själv.

Jag skor var 7-8:e vecka. Men hovis sa att sprickorna aldrig kommer att försvinna :eek: är det verkligen så:confused:

:eek::eek:
Då skulle jag byta hovis bums!!!
Eller kan det verkligen finnas någon anledning till att man inte skulle kuna fixa en hovspricka??

Liknande trådar

Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 109
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
Hästvård Kära Buke, Jag vänder mig till alla erfarna människor här för att få era bästa råd om hur tusan man behåller bakdojorna på en häst som...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10