tappat skon, vad göra?

poniihest

Trådstartare
hästen har tappat ena skon fram, behöver man göra något tills hovis kommer? hästen i fråga går bara i hagen

Sv: tappat skon, vad göra?

Kolla så att inget sitter kvar på hoven (vart tappade hästen den? Kan någon metalldel finnas kvar där?) och rid inte. Låt den gå runt i hagen bara alltså :D

Senast ändrad av en moderator:

så jag behöver inte köpa svindyra boots eller göra något mer än att vänta på hovslagaren?
fått för mig att det blir sneställt eller nått i benen så har lite panik, han går väldigt ojämnt nu :S

Det är väldigt individuellt hur hästar fungerar med en tappsko. En del märke man ingen skillnad alls på och de går tom att rida som vanligt. Andra blir ömfotade med en gång och en del sliter sönder hoven på kort tid. Vad du behöver göra beror alltså på hur just din häst reagerar. Rör den sig OK och hoven ser fin ut och inte känns varm kan du låta den kvar kvar på bete tills hovis kommer men verkar den ömfotad eller hoven ser trasig ut så är det säkrast att stalla in och ringa hovis så att hen kommer så fort som möjligt. Boots är ju också ett alternativ för att skydda hoven men det har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte råda.

Jag skulle antingen slå på en tappsko eller så skulle jag ta bort den andra framskon, beroende på hovens kvalité och om hästen blir väldigt öm eller inte. Nästan alla hästar blir ömma när man tar bort skona, men vissa blir mer och andra mindre.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka