Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Kolla så att inget sitter kvar på hoven (vart tappade hästen den? Kan någon metalldel finnas kvar där?) och rid inte. Låt den gå runt i hagen bara alltså
så jag behöver inte köpa svindyra boots eller göra något mer än att vänta på hovslagaren?
fått för mig att det blir sneställt eller nått i benen så har lite panik, han går väldigt ojämnt nu :S
Det är väldigt individuellt hur hästar fungerar med en tappsko. En del märke man ingen skillnad alls på och de går tom att rida som vanligt. Andra blir ömfotade med en gång och en del sliter sönder hoven på kort tid. Vad du behöver göra beror alltså på hur just din häst reagerar. Rör den sig OK och hoven ser fin ut och inte känns varm kan du låta den kvar kvar på bete tills hovis kommer men verkar den ömfotad eller hoven ser trasig ut så är det säkrast att stalla in och ringa hovis så att hen kommer så fort som möjligt. Boots är ju också ett alternativ för att skydda hoven men det har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte råda.
Jag skulle antingen slå på en tappsko eller så skulle jag ta bort den andra framskon, beroende på hovens kvalité och om hästen blir väldigt öm eller inte. Nästan alla hästar blir ömma när man tar bort skona, men vissa blir mer och andra mindre.
Hundavel & Ras Jag tycker det är trist när man sprider osaklig "fakta" om raser trots att man har noll koll. Vet du ens vad hysterisk betyder? Har du...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.