tappat sko, hoven får aldrig växa!

et_flickan

Trådstartare
Igår tappade min fullblodsdam en sko. Problemet är att hon tappade skon där hon har hovsprickan så hoven får ju inte växa. Jag har tänkt på om vi ska låta henne gå utan skor i några veckor för att låta hoven få växa och återhämta sig. Sprickan kommer ju aldrig försvinna om inte hoven får växa så man kan verka bort den. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Om man verkar (hur stavas det, fick hjärnsläpp?:P) idag och sen låter den vara i fyra veckor ungefär eller skor sen när snön kommer, om det kommer nån snö vill säga.

Hon rids ju ingenting nu, har vintervila helt och hållet från allt vad ridning heter, kan det vara en dum ide att låta henne gå utan skor?

Sv: tappat sko, hoven får aldrig växa!

Hoven växer ju uppifrån så jag kan inte se vad en tappad skor har för samband med sprickans tillväxt.
Skär ett V upp-och-ned vid nederkantan av sprickan för att avlasta den.
Så att den inte bänds isär av nedre delen av hoven.
Viktigt vid hovspricka är att hålla hoven väl verkad och inte låta den växa iväg.

Alltså jag kan inte förklara riktigt. Sprickan håller på att försvinna nu men eftersom hon tappat skon två gånger på samma fot så har det alltid gått sönder där.

Har fått tips från massa hovslagare om hur jag ska göra. Den utbildade hovslagaren sa att det inte var nåt han kunde göra, bara sko och inte sätta sprickan på nån belastning. Och så va det nån som sa att hon skulle gå barfota och man skulle låta hovsprickan vara och så vad det en annan som sa att man skulle verka regelbundet, ganska ofta. Man blev en anings förvirrad.

Vå gör såhär att jag tar kort på hovkräket och slänger in en bild sen när jag kommer hem från jobbet.

Jag hade ju nog gjort tvärtom.. Behållt skorna på tills sprickan försvunnit. Den borde väl gå upp lättare om hästen går barfota?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 630
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar