tappar vinterpälsen...

PrittePuff

Trådstartare
En av mina pållan började tappa vinterpälsen lite smått för nästan en månad sen... tänkte inte så jätte mycket på det då.

Men för nån vecka sen tyckte jag synd om honom så jag la på han ett vintertäcke på dagarna när han är ute.

Vad kan det vara för problem?
Ska jag ha täcket på han?
Har han brist på nåt i foderstaten tror ni?

Han gick på lösdrift förra vintern.

Sv: tappar vinterpälsen...

kan kanske vara nåt hormonellt, jag vet inte riktigt.. tänkte bara berätta att mitt 20-åriga sto också börjat fälla lite, trots att hon är rakad för ett par månader sen (har en otroligt tjock päls annars). hon har gjort såhär senaste åren men det är inte så mycket att göra nåt åt direkt..:smirk:

Du tror inte att han tycker att det är varmt,? om han gick på lösdrift föra året då var han tvungen att ha pälsen för att bli varm ,men om han står på box nu tycker han nog att han inte behöver ha så varmt.En kompis till mig impoterade en basjkir häst från Ryssland som var uppväxt i uralbärgen och där är det inte så varmt,hon började byta päls i januari.

Kan det vara så? Men det är kallstall. Så boxen han står i är ju nästa lika kall som det är ute. Eller jag nästan...
Och dom går ju ute på dagarna.
Men då ska jag ju inte ta på han täcke iaf.
Han har inte haft det nu på nån vecka, för han rymde med mjälp av täcket... Han är en liten filur han. ;)

jag skulle ha lagt på ett täcke för min föra ponny började också tappa vinterpälsen tidigt och hon var van att altid gå utan täcke:cool:

hmmm ALLA hästar börjar tappa päls i denna tid även mina fjordingen började några mån inna jul inge konstigt me det men jag gör så här är det över 15- vintetäcke på men är det 10- och snålblåst tar jag regntäcke som är lite mer vind skyddande och ej lika varmt-

Min pålla fäller som bara den!!!!!!!!! Men det är ju inte så konstigt med tanke på vårat oerhört knäppa väder här i Sverige... Varmt ena dagen och svinkallt andra.
Vet massa hästar som börjat fälla.

men snälla, det är nu hästarna ska börja fäla, om dom har blivit rätt utfodrare, mina började för ca 2 veckor sedan! härligt :D

En lite avvikande fråga...
När ska man ge B-vitamin?

Man kan ju ge hästarna en kur med B-vitamin höst och vår i amband med pälssättning/pälsfällning, men min pålle har fällt i två veckor nu och lär hålla på i ett par månader till :o - ska man ge B-vitamin hela tiden eller när ska man ge?
Finns ju en B-vitamins sort som man skall ge dagligen i en tvåveckorskur, när ska man isåfall ge den?

Jag kan rekomendera att ge foderjäst det innehåller mycket b-vitamin och lite annat smått och gott.Jag ger det till mina hästar hela vintern.Man blandar i det i det vanliga fodret som man ger till sin häst,och så slipper man att köppa dyra flaskor med b-vitamin.Foderjästen är i fem kilos hink.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 093
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama