Tappar stjärtfjädrar?!

T

Tintomara

Hej..vad är det för fel om undulater tappar stjärtfjädrar (stjärtpennor alltså)?
En av mina undulater har väldigt lätt för att tappa just dessa verkar det som, vad kan det bero på?

Sv: Tappar stjärtfjädrar?!

Kan det vara så att de har tråkigt? Kan inte mycket om undulater men en del om större papegojor och de kan själva plocka sina fjädrar om de är understimulerade.
En del verkar tro att fåglar kan man sköta hur som helst, men de är faktiskt krävande djur som behöver mycket tid och kärlek - och inte minst bra sysselsättning!!!
Hur är det med maten? Även fåglar kan behöva extra tillskott av vitaminer och mineraler. Och varierad frukt och grönsakskost.

Hoppas dina fåglar kryar på sig (om de nu inte bara ruggar vilket är helst normalt)

Jag vet inte...de får då en fröblandning köpt på djuraffär, som skulle innehålla det som de behövde. Plus att jag har extra kraftfoder.

Frukt har jag försökt med, men de vägrar...gnager hellre på pinnar..

Ja då ska väl kosten inte vara problemet hoppas jag. Verkar de inte trötta och hängiga, är bajsen som normalt och ögonen ser klara ut kan du nog känna dig något lugnare. Om något av det ovan inte är som vanligt bör du kontakta vetrinär omgående, smådjur som fåglar kan gå under väldigt snabbt och de är sjuka och inte blir behandlade tyvärr...
Men den vanligaste orsaken till onormal fjäderbortfall brukar vara att fågels av någon anledning vantrivs. Har den en fågelkompis som är dum mot den? Utsatt för stress? Pröva att byta ut leksakerna, slösa med din uppmärksamhet och se om det hjälper.
Sen vet jag att det kan ta ett tag innan fjädrar växer ut igen, trodde själv att min amazon skulle bli mer eller mindre glest fjädrad efter stressen som den utsattes för när den flyttade hem till mig. Men hon tog sig och nu är hon väldigt fin i fjäderdräkten.
Lycka till

Liknande trådar

Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
879
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka