Tappar skor

L

lady2

Min unghäst tappar skor hela tiden. Hon är skodd endast fram och det är bara 2 veckor sedan hon blev skodd och nu har hon tappat ena framskon. Inte kan jag hitta skon heller den ligger nånstans i hagen nedgrävd i snön. Egentligen behöver hon inte skor heller hon rids inte eller nånting och nu funderar jag om jag måste ha hovslagaren att komma och sätta på en ny sko annars kommer hon ju att få gå med bara 1 sko i typ 6 veckor. Är det skadligt för hästen att gå omkring med bara 1 sko eller gör det nån skillnad när den bara går i hagen?

Sv: Tappar skor

Hästen ska inte gå med bara en sko i 6 veckor, utan endera får du sko på den igen på hoven den tappat sko, eller så får du sko av den andra framhoven. Även om du själv kan plocka av den skon som sitter kvar, bör du ta ut hovslagaren för det, så han kan raspa till hovarna inför barfotagången.

Men inte gå med en sko i hagen, det blir helt olika grepp, och olika vikt om du har en framhov skodd och en oskodd. Höjsmässigt blir det ju en viss skillnad med även om den nog inte spelar lika stor roll som det övriga. Men på med skon eller (vettigast kanske om hon iaf inte behöver skor) ta av den andra.

om skotappandet är vanligt förekommande som rekommenderar jag att du byter hovslagare.

och, nej. din häst kan inte gå med 1 sko i 6 veckor.

Byt hovslagare om det är vanligt att hästen tappar skor.

Dra av skon som är kvar eller slå på en ny. Det blir olika belastning och olika grepp för hästen om den bara går med en, som Alexandra_w säger.

Ang byta hovslagare, i och med att det är en unghäst så innan man skyller hovslagaren kan man studera hur hästen rör sig. Ev kan boots avhjälpa. Att kolla hur skon ser ut när den åkt ger också ledtråd.

/Alexandra - med unghäst som so far stadigt legat på 1 tappad framdoja per skoperiod (4 v). Ibland ryker den dagen efter skoning, ibland 2 v efter. Gemensamt för samtliga gånger är att skon är helt förvriden. Herrn går med boots, glömmer jag bootsen kan jag garantera tappsko. Dock viker sig ju bootsen och åker upp etc ibland. Studerar man hur han tossar och tokar omkring i hagen är man snarast förvånad att inte FLER skor åker. Dvs 'felet' är hos hästen, och inte hos hovslagaren. Surt är det ändock, möttes av tappsko igår, 5 dagar efter skoning. Hästelände..

Egentligen behöver hon inte skor heller hon rids inte eller nånting...

Det här gjorde mig nyfiken på varför du skor hästen överhuvudtaget, om det nu är så att den klarar sig bra utan? Är det för att kunna brodda under vinterhalvåret?

Gällande detta med att låta hästen gå med bara en sko så instämmer jag till fullo med tidigare inlägg; Sko om eller sko av!

Ang byta hovslagare, i och med att det är en unghäst så innan man skyller hovslagaren kan man studera hur hästen rör sig. Ev kan boots avhjälpa. Att kolla hur skon ser ut när den åkt ger också ledtråd.

/Alexandra - med unghäst som so far stadigt legat på 1 tappad framdoja per skoperiod (4 v). Ibland ryker den dagen efter skoning, ibland 2 v efter. Gemensamt för samtliga gånger är att skon är helt förvriden. Herrn går med boots, glömmer jag bootsen kan jag garantera tappsko. Dock viker sig ju bootsen och åker upp etc ibland. Studerar man hur han tossar och tokar omkring i hagen är man snarast förvånad att inte FLER skor åker. Dvs 'felet' är hos hästen, och inte hos hovslagaren. Surt är det ändock, möttes av tappsko igår, 5 dagar efter skoning. Hästelände..

Kan bara instämma!
//Minnaa som oxå har en unghäst som tossar och tokar så att skorna flyger. Inte kul men inte min hovslagares fel som gör ett utmärkt jobb!

du har två val.
Ryck av skorna helt
slå på tappskon omedelbart och ha boots på hästen.

Mina hästar tappar i regel aldrig skor och har aldrig gjort, inte ens när de var unghästar. Har haft samma hovslagare hela tiden. Min hovslagare har som policy att tappar hästen skon får vi pengarna tillbaka eftersom en korrekt påslagen sko inte ska trilla av.

Antingen har jag bara haft tur med hästarnas fötter eller så har jag en bra hovslagare.

Mina hästar tappar i regel aldrig skor och har aldrig gjort, inte ens när de var unghästar. Har haft samma hovslagare hela tiden. Min hovslagare har som policy att tappar hästen skon får vi pengarna tillbaka eftersom en korrekt påslagen sko inte ska trilla av.

Antingen har jag bara haft tur med hästarnas fötter eller så har jag en bra hovslagare.

Jag har samma erfarenhet.

Anlitade en hovis när jag precis hade köpt min häst och fick tappskor till höger och vänster (+ en massa andra problem). Efter två skoperioder tröttnade jag och bytte och sedan dess har hästen inte haft en enda tappsko.
Den "nya" hovisen skor numera alla hästar i vårt stall och inte en enda sko har åkt av trots mycket bus i hagen.

Mina vuxna hästar har heller aldrig tappat skor förutom nån gång ibland när dom haft samma skor i många veckor och det börjat bli dags att sko om men unghästen gör tydligen det. Det blir nog till att ta bort skorna helt, jag orkar inte med en massa tappskor som ska slås på hela tiden.

Eller hästar som inte är så benägna att trampa av. Jag har haft unghästar (och vuxna) som aldrig tappat en doja, och de som prenumerarat på tappskor - med samma hovslagare. Hur de rör sig och vad de pysslar med i hagen spelar stor roll. På samma vis som vissa slår 'hål på sina ben' stup i kvarten med brodd, medan andra kan busa och härja utan en skråma. Olika rörelsemönster och kroppskontroll.

Att undvika min L:s tappskor skulle innebär att trångsko på alla ledder. Skon är så förvriden att man inser vilka krafter som krävts för att få av den, och det är alltså inte dålig skott, ingen skoning står emot ett påtramp av den styrkan. Däremot så skulle man kunna symptomlindra genom att sko trångt så inget fanns att trampa på, fast det vill jag inte (och inte hovis heller).

Men andra har som sagt tappat en sko var fjärde år, så mycket stor individuell skillnad.

Nej jag förstår absolut att du inte vill trångsko. Men jag tror ditt fall hör till det ovanliga faktiskt. Alla hästar i "mitt" stall skos av samma hovslagare, ingen är halt eller öm efter skoning och ingen tappar skor.

En hovslagare med den garantin skulle jag aldrig använda! Mkt hellre tar jag en tappsko ibland än har en trångskodd häst. Enligt min hovis är det ingen konst att få skorna att sitta om det bara skulle handla om det

Senast ändrad:

*KL*

Det man nog måste tänka på är skillnaden på att tappa en sko , och att med våld trampa av en sko. Allt kallas ju tappsko dock när vi pratar om det. Men ingen hovslagare i världen kan utan att trångsko garantera att en sko inte med våld trampas av. Naturligtvis kommer en sko som är för stor, har för långa traktarmar osv öka risken för avtrampning. Men normalt skott, så det går helt enkelt inte att garantera att den inte i något läge trampas av.

Det är enorma krafter inblandade, och när man hittar en 'krokig' förvriden sko i hagen kan man konstatera att den inte är 'tappad' eller har 'trillat av'. Utan den har trampats av med våld.

Jag vill inte heller ha hovslagare med tappskogaranti, eftersom det i lägen som t ex med unghästen kommer leda till trångskoning. Däremot vill jag inte heller ha en hovslagare som skor så hästen tappar skor stup i kvarten. Men det är skillnad på tappa och att trampa av, stor skillnad i min värld.

En sko som INTE åkte av när det blir de där påtrampen, undrar vad som skulle hända istället då förresten? *nyfiken* Med tanke på krafterna, och på hur järnet böjs och vrids, så vad skulle hända om det tog tvärstopp och skon satt som berget?

Jag håller med om att alla skor kan trilla av om hästen trampar på dom, det gör det ju på mina hästar också, om de snubblar till eller något, men det hör inte till det vanliga. Däremot om skorna trillade av till höger och vänster då skulle jag verkligen undra vad hovslagaren håller på med. Det är inte bra för hästen att tappa skor hur som helst.

För övrigt är ingen av mina hästar trångskodda och ingen annan häst heller i stallet för den delen. Ärligt talat är jag fascinerad över hur många hästar i ridhästvärlden som är dåligt skodda. Jag menar inte att era är det, det har jag ingen aning om, men överlag. Det är dåligt verkade, dåliga balans etc. Jag har märkt att i många fall tar hovslagaren skorna mäter av och formar hoven efter skorna.

Nej är ju just det jag menar är individuellt. Vissa hästar är verkligen bara i närheten av att trampa på om de just snubblar eller så. Medan andra gör krumsprång och kråkhopp och fräser runt i hagen och har betydligt större risk att trampa på. Men det beror på hästen och inte skoningen.

Så att innan man tycker 'hovslagarens fel' så automatiskt, ta och kika lite på hästen och hur den rör sig. Samt givetvis kolla skoningen med. Men det skriks lite för ofta 'byt hovslagare/dålig hovslagare' när någon har en häst som drar av sig skorna frekvent. Det kan faktiskt vara hästens fel och inte hovslagarens, speciellt om en häst men inte de andra skickar skor i parti och minut, och om skon är just förvriden och krokig när den återfinns. (Jmf med om alla i stallet skickar skor, och de ligger där helt plana och fina och bara ser ut att ha övergivits)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar