tappar päls

S

spindel_17

hejsan

mitt fullblod tappar päls typ på bakbenen,skenbenen(bara bak)
jag andvänder inga damasker där bak annars vet jag att hon hade damasker bak i hagen innan jag ägde henne.och att pälsen brändes av av damaskerna.
men eftersom jag inte andvänder damsaker bak så u´drar jag vad det kan va.
det händer bara på sommaren:confused:

det blir liksom flagit och man kan peta bort pälsen jättelätt.

har ni några förslag på vad detta kan va?

Sv: tappar päls

Låter som min pålles framben, tror att det är någon svampinfektion så har tvättat det med grönsåpa och det har iaf inte blivit mer :)
Här ser det ut

tack för svar:)

men det ser liksom fettigt och bubbligt ut:Ssvårt att beskriva...
hon tappar inte pälsen själv utan jag kan pilla bort den jättelätt.
men på vintern har det aldrig vatt såhär,kommer när det börjar bli varmt.
men det är inte omöjligt att det skulle kunna va en svampinfektion:D

Hej!

Låter kanske också som att din häst fått soleksem eller dylikt eftersom det bara sker på sommaren. Många hästar har tunnare päls även på benen så prova med solskyddskräm om det inte blivit öppna sår. Om pälsen ser fin ut på övriga kroppen och hästen är musklad är det nog i alla fall inte proteinbrist.

Mvh Sophie

Låter som samma sak som min häst ofta får på vårkanten. Jag tvättar rent men pillar inte så mkt, låter de sköta sig själv. Pälsen bruckar trilla av av sig själv och ny fin päls kommer tillbaks snabbt. Men min häst älskar när man pillar på skorven. Har fått för mig att de beror på mkt tvättande av benen under leriga perioden, och att det blir lite svampigt och äckligt med vinterpälsen.

Liknande trådar

Hästvård Två hästar som går ihop har tappat päls på benen. De här bilderna är alla fyra benen på samma häst. Väntar på återkoppling från...
Svar
14
· Visningar
4 236
Hästvård Hejsan! Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har...
Svar
4
· Visningar
6 755
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 705
Senast: Efwa
·
B
Hästvård Min häst har fått nått konstigt på bakbenen, skenbenen närmare. på framsidan av båda skenbenen, han har haft lite skorpor där efter lite...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: Gravinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka