Tappar man och knölar i mankammen

Tussemaja

Trådstartare
Först och främst: Jag ska ta hit veterinär. Har försökt få tag i idag, men inte lyckats ännu...
Min ena häst har börjat tappa stora mängder tagel i manen och fått knölar utefter mankammen. Knölarna, eller rättare sagt den första knölen, (stor som en spelkula men mera platt i formen - mera en förhårdnad) upptäckte jag för ett par dagar sen, i samband med flätning av manen. Helt oöm, kliade inte. Bestämde mig för att avvakta. I dag när jag plockade ur flätorna - jag plockade faktiskt ur dom för att jag tyckte manen såg skum ut - upptäckte jag ett antal nya knölar till utefter mankammen, företrädesvis på mansidan. Och hon tappade mängder av tagel när jag kammade. Nu har knölarna, åtminstone två av dom, börjat klia - inte jättemycket så att hon försöker klia själv, men jag märker det på hennes "minspel" när jag har klämt på dom. En av knölarna har börjat "fjälla" och blivit lite ytligt sårig. Inga förändringar i foderstat gjorda. Avmaskades med cydectin för en månad sen. Gått på metacam i 10 dagar för ca 5 veckr sen. Fått lugnande på klinik (i samband med tandundersökning) för ca 2 veckor sen. Tvättat med jodpaxlösning så länge, i avvaktan på vet. Kan nackbandmask ge såna symtom? (Cydectin tar inte nackbandmask tror jag...?) Har ni teorier?

Sv: Tappar man och knölar i mankammen

Har nu fått en primär diagnos av veterinär. Jag vänder mig till westernforumet - också, eftersom den här sjukdomen bland annat förekommer på quarterhästar och finns som primär - alltså ärftlig form, och sekundär. Sjukdomen heter "Linear Keratosis", en sorts seborré, relativt ovanlig har jag förstått. Inga prov tagna än, men de kliniska symtomen tyder på denna sjukdom; svullnader/böldliknande förhårdnader i mankammen på ena sidan, som troligen består av inflammerade hårsäckar och talgkörtlar, tagelavfall, lätt klåda, mjällbildning. Är det någon som känner till något om denna sjukdom, har tips om sidor jag kan besöka, personer som kan veta nåt om detta eller behandlingar av olika slag?

Kan ev vara knottallergi också. Här har det kommit en hel del knott trots att det har varit väldigt kallt.

Inte en knott så långt ögat kan nå på mina breddgrader... ;-)

Jag var på "maskföreläsning" igår, det pratades snabbt om nackbandmask, och då sa de att avmaskningsmedel (i princip)inte biter på de vuxna maskar som boat in sig i en knöl, det biter bara på "larverna" när de är ute på vift i huden.

Nu skulle väl mask-knölen inte klia eller besvära hästen, så det är säkert inte det din häst lider av som sagt. Bara en parentes :idea:

Jag var på "maskföreläsning" igår, det pratades snabbt om nackbandmask, och då sa de att avmaskningsmedel (i princip)inte biter på de vuxna maskar som boat in sig i en knöl, det biter bara på "larverna" när de är ute på vift i huden.

Nu skulle väl mask-knölen inte klia eller besvära hästen, så det är säkert inte det din häst lider av som sagt. Bara en parentes :idea:

Jodå maskknölar kan klia något alldeles väldigt, har en bekant med en nordsvensk som fick detta för några år sedan. Först trodde man att det var eksem, men sedan så visade det sig att hästen hade nackbandmask främst när desa knölar även dök upp strax under mankammen också.

Aha, men är det knölen som kliar eller är det när larverna kryper runt under huden? För det var skillnad förstod jag det som.
Antar att om larverna kliar så kliar sig hästen, och då är det kanske bulorna som blir skavda först och främst.

Jaja, hursom så var det i princip omöjligt att behandla bort de maskar som ligger i knölarna.

Det är när de dör och förkalkas som orsakar klådan. En häst som är angripen av nackbandmask kan därför få extrem klåda efter en avmaskning.

Jag har hållt på med/fött upp quarterhästar ganska länge och jag har aldrig hört talas om den sjukdomen faktiskt. Och då ligger ju AQHA i framkant vad gäller forskning på ärftliga/genetiska sjukdomar hos quarter...

Min första tanke är annars också nackbandsmask!

Min veterinär hade hittat det i en amerikansk veterinärbok eller tidskrift... Hittade en enda sida på nätet där sjuikdomen/lidandet presenterades på en quarterhemsida, men då så inte symtomen ut sådär....
Jag hoppas ju fortfarande på att det är nåt annat, men när hon läste ur boken stämde symtomen förfärande väl...

Hittar ingen riktigt bra sida på symtom av nackbandmask. Vill gärna se bilder på någon som är angripen, i den mån det syns.... Tips?

Googla "onchocerca horse" så finner du lite mer info än vad som finns på svenska sidor.

Prova googla + bildgoogla "neck threadworms horses" så får du upp lite mer också.

Tack Highcat å Wrangler! Ska visa min vet lite bilder å se om hon kan ändra sig...

Jo, det ska vi göra. Men nu bestämde vi att först prova avmaskning mot nackbandmask för att kunna utesluta att det kan vara problemet. För symtomen kan tydligen vara likartade, i de fall nackbandmask ger symtom. Om det inte blir bättre gör vi en mera genomgående utredning, med bla biopsi. Utvecklingen verkar i alla fall dessbättre ha stannat av; inga nya knölar, de som finns är oförändrade, inget mer onormalt tagelavfall, ingen klåda.

Har nu fått en primär diagnos av veterinär. Jag vänder mig till westernforumet - också, eftersom den här sjukdomen bland annat förekommer på quarterhästar och finns som primär - alltså ärftlig form, och sekundär. Sjukdomen heter "Linear Keratosis", en sorts seborré, relativt ovanlig har jag förstått. Inga prov tagna än, men de kliniska symtomen tyder på denna sjukdom; svullnader/böldliknande förhårdnader i mankammen på ena sidan, som troligen består av inflammerade hårsäckar och talgkörtlar, tagelavfall, lätt klåda, mjällbildning. Är det någon som känner till något om denna sjukdom, har tips om sidor jag kan besöka, personer som kan veta nåt om detta eller behandlingar av olika slag?

:confused:
www.google.com Linear Keratosis Western Horse Review
Finns bild, ingenting som du beskriva.

Senast ändrad:

Svårt att fånga på bild eftersom knölarna/fötjockningarna inte "bullar ut" tillräckligt för att det ska synas. Man måste känna liksom... Annars är det bara mjällbildning, stora mjäll, och tagellossning. Inte klåda så att hon försöker klia sig själv, men när jag pillar i det här området, så tycks det ändå klia, men måttligt. Enbart på ena sidan mankammen, och det var också vanligt för den här hudsjukdomen sa min vet, att den är ensidig.

Den sidan hittade jag åxå, men det var den enda... Och på min häst ser det inte alls ut så som på bildexemplet... :confused:
Nåja, nu får vi se utvecklingen an. Hudprov nästa insats i alla fall...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka