Tappar bjudning i traven

Tikket

Trådstartare
Har en häst som är pigg och alert i skritt och galopp, sätter sig bra på rumpan och jobbar med ryggen. Men i traven vill han helst bara släpa benen efter sig och han känns liksom tre meter lång. Även om vi jobbar mycket övergångar till och från trav och även halter, så blir han inte mer alert utan bara blir springig eller dör. Vi hittar helt enkelt inte det där som finns i skritten och galoppen.

Tips?

Har en häst som är pigg och alert i skritt och galopp, sätter sig bra på rumpan och jobbar med ryggen. Men i traven vill han helst bara släpa benen efter sig och han känns liksom tre meter lång. Även om vi jobbar mycket övergångar till och från trav och även halter, så blir han inte mer alert utan bara blir springig eller dör. Vi hittar helt enkelt inte det där som finns i skritten och galoppen.

Tips?
Jag skulle först kolla från marken - händer samma sak där? I övrigt är det enda jag sett av hästar som tappat bjudningen i traven hästar som har haft problem med framfötterna. Ömma fötter märks mindre i skritt och galopp.

Jag skulle först kolla från marken - händer samma sak där? I övrigt är det enda jag sett av hästar som tappat bjudningen i traven hästar som har haft problem med framfötterna. Ömma fötter märks mindre i skritt och galopp.
Kan det vara att han gått barfota länge och fick skor på sig i oktober förra året. Att det sitter en mental spärr?

Men om hästen blir 3 m lång, låter det snarare som om han jobbar för dåligt med bakdelen? Jag skulle fortsatt med övergångar och höjt handen för att få hästen att gå i en lite högre form.

Det låter väl lite långsökt att det skulle vara mentalt. Det framgår inte om det är en häst du ridit länge eller inte. Om du inte ridit hästen länge kan det väl vara idé att försöka ta reda på om bristen på energi i traven är nytt eller inte. Och som jag sa innan kolla hur traven är utan ryttare, man ser ju en hel del från marken. Eller vad händer om någon annan rider?

Jag skulle gjort en hältutredning på klinik för att utesluta smärta. Det låter som det kan vara dubbelsidig kotledsinflammation.

Jag har ägt hästen i tre år och han har varit sådan här hela tiden. Fast det har blivit bättre sen har fick framskor, men fortfarande finns inte bjudningen där och inte bakbenen.
Det låter väl lite långsökt att det skulle vara mentalt. Det framgår inte om det är en häst du ridit länge eller inte. Om du inte ridit hästen länge kan det väl vara idé att försöka ta reda på om bristen på energi i traven är nytt eller inte. Och som jag sa innan kolla hur traven är utan ryttare, man ser ju en hel del från marken. Eller vad händer om någon annan rider?

Jag har ägt hästen i tre år och han har varit sådan här hela tiden. Fast det har blivit bättre sen har fick framskor, men fortfarande finns inte bjudningen där och inte bakbenen.
Han är även sådan från marken. Ska man visa honom för hand så får man släpa honom och i longeringen nästan jaga fram honom.

Jag skulle pröva kvicka övergångar! Tre steg fram, tre steg bak, ett antal gånger, inte ändra takten utan bara steglängden.
Och trava upphöjda bommar! De funkar kanon på min som gärna kan bli lite lat efter en stund, bommar används alldeles för sällan enligt mig

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 929
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar