tappar benen!

S

Sellan

har lite problem med min ponny, han tappar ibland benen i galoppfattningen! han "ramlar" med bak, sätter sig på rumpan ibland, han gör inte så varje gång men det ser inte bra ut.
jag rider honom inte utan arbetar från marken, när kompisar rider på han (rakt spår) så går det oftast bra förutom att han kastar upp huvudet å springer in med huvudet högt och ofta full fart framåt...
det e mest på böjt spår han ramlar...

några bra innan galoppfattningsövningar?
han tömkörs/longeras men han vill numera inte fatta galopp/sakta av/fatta galopp eftersom det e på böjt spår som är svårast.. använder inte inspänning.

han är 13år och har stått ett tag, han har annars lätt att öka/sakta ner i trav å skritt då han går i stadig form..

Sv: tappar benen!

Jag har läst på euro-vets hemsida att hästar som tappar bakbenen KAN ha knäledsinflammationer bak. I vilket fall så är det inte normalt, kanske är läge att höra en vet-koll på hästen?

men han kan inte ha haft knäledsinflamation i över 3år väl?

Precis som den förra som svarade så är de vanligt att hästar som ha knäledsinflammationer gör det, tycker med du borde åka till veterinär!
Men en sak som kan va bra att tänka på är att alla hästar inte svarar på böjprov i knäna bak, be dom därför någa att kolla dem och säg att du misstänker det.
Lycka till!

ingen som kan svara på min fråga?

hur länge kan en inflamation sitta i?

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 209
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama