Tappar bakben

Pancakes

Trådstartare
Jag hjälper ridskolan att rida en av deras stora hästar då han är lite för stor, lite för pigg och lite för stark för att kunna gå lektioner (de flesta eleverna finns i spannet 7-14 år). När man rider så orkar han inte lika mycket med vänster bakben som med höger, och ibland så "tappar" han det. Personalen säger att det beror på sneda muskler.

När jag rider honom så rider jag lika mycket i båda varven och gymnastiserar båda sidorna lika mycket. Borde jag göra något särskilt för att stärka just det vänsta bakbenet? Eller ska jag fortsätta som jag gör? När jag har ridit honom för en av instruktörerna har vi jobbat lika mycket i båda varven, men tänkte ändå kolla om det var någon här som hade tips och idéer :laugh:

Sv: Tappar bakben

Min förra häst tappade under några perioder bakdelen. Kändes som om bakdelen sjönk ihop, för att följande steg igen vara ok. För honom hjälpte det att stretcha och massera "baklåren".

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 930
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix