Tappad sko?

pannis

Trådstartare
Rider man om hästen tappat en sko och alla gamla spikar sitter kvar i hoven?

(har försökt söka efter en liknande tråd men inte hittat)

Sv: Tappad sko?

För att hästen har ett sämre skydd på den hoven , den riskerar att trasas söner om man har otur. Svårare att sko den sen.
Sömmarna kan du ta ut om dom sitter utanpå hoven fortfarande.

Hästen i fråga är utlånad på foder, men det var skönt att veta att jag inte är helt pantad som inte tycker man rider med tappade skor.

Om man rider en häst utan sko eller inte, beror väl på underlaget. Sömresterna kan man dra ut själv.
Var och en gör sin bedömning, men även om gräsmattan var mjuk skulle jag inte springa med bara en gympasko själv ens, tycker snedbelastningen är för stor för att det ska kunna vara nyttigt. Däremot har jag vid något tillfälle dragit av även den andra skon och ridit på gräs utan problem i avvaktan på hovslagaren då naturligtvis.....men då ska man känna både hästens hovar (och veta att de tål det)och veta hur man tar av skon utan att skada hoven. Sömmen bör man plocka bort om man kan då den ju skulle kunna orsaka skada om man nu skulle ha den oturen. Rent generellt tycker jag man avvaktar hovslagaren, innan man rider igen!

Nej det gör man inte.

Man skulle ha en hovslagare i varje stall. Fy 17 vad bra det vore, så många pållar som idogt slänger bort sina skor på mystiska ställen i hagen.

Jag har gjort det men bara i paddocken. Och om det varit en häst med bra hovar. Men bara om alla sömmarna var ute!

Det beror på hästen och underlaget.
I ridhuset är dom ju sällan ömma, men snedbelastningen är helt klart ett problem.
Ibland har jag ridit med en sko och en barfoota boots. Ser lite kul ut men hästen har varit som vanligt att rida. Då blir det samma höjd men lite olika tyngd...

Ja det vore så klart bäst. :)

Eller så får de slarvigaste hästarna gå utan skor, med gamla Nike fasttejpade runt hovarna. :devil:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka