Tappad sko nu blockhalt!

Paulsan

Trådstartare
Systerns häst skoddes så sent som i söndags men har tydligen idag lyckats dra av sig en sko och haltar betydligt i skritten. Hoven och benet är varmt samt att benet är lite svullet. Finns inga sömmar eller liknande kvar i hoven.
Hur behandlar man detta bäst? Jag sitter på annan ort och har ingen möjlighet att se och känna efter själv, men sa till henne att linda frambenen för att underlätta cirkulation i benen samt att tempa hästen om hon kanske har feber.
Min egna teori är att hon dragit till sig rejält i benet eftersom hon var nyskodd och skon borde sitta rätt hårt. Vad tror ni? Har ni varit med om liknande?

Sv: Tappad sko nu blockhalt!

Kan den få det av en tappsko? Och att det går så fort?
Har tyvärr inte mer uppgifter än tidigare inlägg, men sa till henne att ringa vår hovslagare/vän som skulle ut och titta.

Tycker det låter som hästen har vrickat sig rejält. Så jag skulle se till att kyla benet ordentlig i omgångar först och främst. Skulle även vara försiktig med att linda om benet svullnar upp mer så det inte blir stasat.

Hej!

Väldigt ömfotad pga nyskodd?

Min häst gjorde precis det förra sommaren, vi höll på i säkert 2 månader innan hon slutade vara ömfotad, trots att vi satte på skon på bara 2 dagar.

Om häst är nyskodd kan den definitivt bli ordentligt öm (med värme och svullnad) pga tappskor. (och ja, vi var på kliniken flera gånger och hovis var ute flera gånger- det fanns inget annat som kunde orsaka smärtan och heller inga andra påvisbara problem..).

/Lavinia, vars häst nu äntligen kan tappa skor utan att bli galet öm- däremot är hon ff något känslig- idag gick hon på en vass sten och vägrade sätta ner hoven innan matte hoppat av och tagit bort den.. Hon är sååå söt.

Med tanke på vilken kraft det borde ha tagit för att dra loss skon så skulle jag gissa på vrickning/stukning av något slag. Kylning första dygnet tror jag man säger vanligtvis. Men lättast för din syster är ju att ringa och rådfråga en veterinär :)

Naturligt vis blir en nyskodd hov mer halt än en hov som tappar en sko strax före skoning. Detta beror på att en nyskodd hov är nyverkad vilket innebär en lägre bärrand än en hov strax innan skoning. Påängen med att so om en häst är ju två saker. Dels att man verkar ner den växande bärranden som skon har skyddat för att hästen ska kunnas brukas i träning dagligen, och att skjälva skon måste bytas p.g.a. att den blivit helt nedsliten beroende på den dagliga träningen.

Naturligtvis kan den även ha vrickat sig eller åsamkat sig en annan skada vilket man alltid bör ha i åtanke vid en tappsko. En sko "ramlar" sällan av så vida individen är fysiologiskt skodd och med för individen rätt intervaller, det krävs ganska stora krafter och yttre påverka för att en sko ska "släppa"

Den hästägare som själv försökt ta av en sko som "glappar" vet nog vad jag menar.

jag ser ofta hovbölder pga. tappsko, hästen trampar nästan av sig skon så den sitter kvar med ett par söm men kan röra sig i sidled och det gör den med såklart och då trampar hästen upp söm i sulan och pang så har man en halt pålle med början till en hovböld.

mvh

Fast hästen är ju svullen också, det är ju inte ett vanligt tecken på hovböld. Däremot så är det vanligt att se att hästen vilar på frambenet, sätter ner tån först när den går osv.

Låter som att den vrickat sig när den fumlat av sig skon på ett eller annat vis. :)

Ring veterinär och berätta vad som hänt, de kommer att ge dig råd om hur du ska göra.
Om man ska kyla eller inte, linda eller inte. Promenera dagligen med hästen så att blodcirkulationen kommer igång och transporterar bort det som orsakar svullnaden.
Om svullnaden inte går ner efter tre dagar eller veterinär säger annat, åk till klinik eller gör som veterinären säger.

I värsta fall har den gjort sönder någon sena, eller ett litet ben som behöver plåstras om eller sättas ihop. Men vi hoppas på att det bara är en liten stukning.

Men som sagt ring någon veterinär på en hältklinik och be om råd. De brukar vara väldigt hjälpsamma. :)

Hovböld kan uppstå vid tappsko. Svullnad i samma ben är enligt mina erfarenheter heller inget ovanligt vid hovböld men det är lite tidigt redan dag ett. Reagerar hästen på visitertång? Har ni kollat sulan suuupernoga så det inte finns söm intryckt någonstans? Det kan vara en jätteliten bit verkligen och kanske intryckt ner i strålfåran etc om den klivit in dem efter den klev av sig så att säga.

Jag antar att ni (din syster eller någon annan) kollat själva benet efter minsta småsår som kan ha uppstått samtidigt som skon rök. Beroende på -vad- de gör illa sig på så kan även ett pyttesår ge stora problem.

Sen vill jag (i all vänlighet!) uppmana till försiktighet när man lindar ett tjockt ben och inte vet vad som är orsaken eftersom man inte vet hur tjockt det tänkte gå och bli där under. Kontrollera ofta och lämna inte på obevakat för länge osv, kanske bättre att låta det vara olindat om ingen kommer titta på massa timmar exempelvis över natten.

Jag vill tacka för alla svar som jag har fått, idag såg tydligen benet bättre ut och hon var ohalt i skritt. Svullnaden hade lagt sig en del men inte helt. Sa till systern att hon skulle kunna skritta henne om hon inte haltade i traven för att röra lite på benet. Hovslagaren hade varit ute igår och tittat och kunde inte se något konstigt på själva hoven så det slogs på en ny sko.
Troligen drog hon till sig rejält när hon trampade av sig skon och iom att svullnaden är betydligt bättre så är det nog inget allvarligt.

Liknande trådar

Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: bapro
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 482
Senast: Nebraska
·
J
Hästvård :confused:Det börjar med att i fredags skoddes vår ponny (lördagen gick han i hagen och inget märktes) och på söndagen när han skulle...
Svar
10
· Visningar
2 142
Senast: Lavinia
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V