Tappa tänder 3 år??

Sv: Tappa tänder 3 år??

Ja.

Jag hade tdl. ute till hästen i våras (han är 4år) och häll på att fälla.

Vet du vilka tänder?? När ska framtänderna tappas? Blev lite orolig för en hingst på 3 år. Han hade en lös framtand... :confused:

Framtänderna i över och underkäke tappas vid 3, sedan tappas sidotänderna och mellan 4 och 5 kindtänderna.

Så här såg min ut i munnen när han skulle byta vid 3. http://www.pixbox.se/pic_show_id8117150.html
vi fick ta kliniken till hjälp till slut då de i underkäken vägrade lossna.

Tack för ett bra svar! :) Då är det rätt!! Jag såg nämligen tanden hänga lös och blev orolig att han hade slagit i den.
(Sen kom jag på han kanske ska tappa..)

Din va inte så fin i munnen... :o

Hästen fäller inte alla framtänder på samma gång eller ens samma år. Man brukar säga att mittersta (I1) fälls vid 2,5 års ålder, tvåorna inifrån räknat (I2) vid 3,5 och sedan de yttersta (I3) vid 4,5.

Kindtänderna fälls även de vid olika åldrar med start vid ungefär 2,5 års ålder.

Om TS´s häst har slagit av en mjölktand eller om det är en normal tandväxling beror alltså på vilken framtand det rör sig om.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 066
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka