Tapetsering?

Görel

Trådstartare
Moderator
Har haft förskräckliga strukturtapeter i mitt sovrum som var där när jag flyttade in. Nu har jag rivit ner dem men bara fått med yttersta halvan. Under är det betong. Hur ska jag nu göra för att tapetsera om? Ska jag riva ner andra lagret också och tapetsera direkt på betongen? Hur gör man det? Eller ska jag slipa det som är kvar?
Med båda alternativen vet jag att jag måste sätta täckningstapet ovanpå, vet inte vad det heter, och sen ska rummet målas.

Jag har även en gräslig tapet i mitt vardagsrum som ska ersättas, det är originaltapeten från när huset byggdes för 40 år sen och under är det betong.

Sv: Tapetsering?

Svampa in tapeterna ordentligt med vatten och sätt på byggplast ovanpå i några timmar så blir det lättare att riva. Ett bra underlag för nya tapeten är a och o för att du ska bli nöjd sedan!

Tapetserar man som vanligt på ren betong?

Har bara tapetserat ovanpå gamla tapeter, aldrig direkt på väggen.

Jag tror nog det är lämpligt med underlagstapet, jag har ingen erfarenhet av att tapetsera på betong men kan tänka mig att det annars ser skrovligt ut om man inte bredspacklat hela väggen (och det är meckligt om man inte är så van).

Det är inte säkert att det funkar att bredspackla på den halva strukturtapeten. Jag har provat det en gång. Allt som hände var att pappret som var kvar på väggen krullade ihop sig och så blev allt bubbligt....

Prova på nån liten fläck först. Annars håller även jag på alternativet att blöta tapeten och skrapa bort den. Sedan spackla allt.

Det är precis det jag befarat!

Måste jag spackla hela betongen? Kan jag sätta upp täckningstapeter istället?

Det är inte särskilt skrovligt under. Jag tänkte mer att man kanske behövde ett annat sorts klister under?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Unafraid
·
Hemmet Jag vill måla om i mitt kök där det sitter en gräsligt ful tapet, kräks lite i min mun varje gång jag ser den. Tyvärr har tapeten...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 299
Senast: Stereo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 329
Senast: lundsbo
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 056
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2