Tankar kring hästar

K

Kinora

Hej!

Jag är ny på detta forum så lägger jag detta fel nu så vet ni varför:D

Det är så att jag har blitt väldigt intresserad av hästar, jag rider på ridskolan för att lära mig grunderna i själva ridningen. Läser det mesta jag kommer över som handlar om hästar.
Tyvärr känns det inte så seriöst på ridskolan. Ridläraren lägger hellre mer energi på de yngre ryttarna, som när jag fråga om jag fick vara mer i stallet för att lära mig mer om hästar och dess behov fick jag till svar att visst, på stalljouren...sen gick hon iväg.

Jag vill verkligen ha en mer kontakt med hästen, inte bara rida. Medryttare har jag tänkt på, men när man bor som jag gör blire lite svårare att hitta nån. Finns några som har hästar här, men en av dem har sina bara som "sällskap" så de känns inte så kul.
Så mina tankar far runt för att kanske det vore bättre att hitta en egen häst att pyssla om, det mesta kan man ju läsa sig till. Eller är jag ute på farligt vatten??

Sen vilken häst som skulle passa en, jag vill ju inte ha en allt för stor en. Tänkte mer en i storlek med D-ponny, skulle de passa mig är 158 cm kort och ca 66kg tung:laugh:

Tacksam för lite tankar och råd (förlåt om det blev snurrigt)
 
Sv: Tankar kring hästar

Om det finns någon i din närhet så kan det vara all ide att be om att få vara där och pyssla med hästen/hästarna ett tag innan du skaffar något eget.
Som den som har sällskapshästarna kan ju faktiskt vara ett bra ställe att lära sig mer om själv hanteringen runt om hästen.
Det fram går ju inte hur länge du har ridit. Men om du kan hitta upp något ställe där du kan få privatlektioner på en lånad häst så kan det ge mycket mer än att rida på ridskola. Det kan förbereda på ett bra sätt innan du ev skaffar något "eget".
 
Sv: Tankar kring hästar

Men vad är det som "inte är så kul" med att hästarna bara hålls som sällskap ?
Det är ju fortfarande hästar :)
Som Masse skriver är det ju ett ypperligt tillfälle att pyssla och hantera ! Om du nu skulle vara välkommen.

Bara att få vara hos ngn med hästar ger dej ju tillfälle att studera dom , de stunder du inte ryktar , mockar , fodrar , och grejar , kan du lära dej otroligt mkt av att bara titta på beteendet ..

Har dom inget skötarsystem på ridskolan ? Förstår inte att åldern skulle ha ngn betydelse för få vara med i stallet utöver den dagen du rider ..
 
Sv: Tankar kring hästar

Jag har tänkt höra med dem som har sällskapshästarna om jag inte får vara där och hjälpa till, de har sina hästar till avel och gör inge särskilt med dem utan de får bara gå i sin hage. Har även hört att de inte är så uppfostrade, därav känslan att det inte är så kul, så förstå mig rätt. Men man vet ju aldrig förns man vart dit.

Jag har inte ridit länge alls, börja för en månad sen. Men har som liten vart nära hästar, dock inte ridit eller skötseln av dem.
Men intresset börja för snart 3 år sen, men inte fören nu när en vän hade sina hästar på en lägda utanför oss som jag slog slag i saken:)
Jag fick testa och rida och det var en underbar känsla. Sen vart jag väl som en liten passare åt dem, såg till att de hade vatten mm. Kunde även sitta och bara titta på dem, både på avstånd och brevid hagen. Hästar är verkligen inte bara vackra att se utan väldigt intressanta att förstå sig på.
Ska få hjälpa till med hennes hästar, men där är det lite ovist om jag ska kunna rida på dem och när det passar henne. Jag får som inga svar när jag kan få börja...:(

Det som jag förstått på ridhuset är att man hamnar i en grupp som får stalljour en viss helg, och eftersom det finns flera grupper vet man inte hur många helger man får. Under vardagarna är det 1-2 anställda som fixar det dagliga. Jag kan ha fel, men eftersom ridläraren inte är det minsta intresserad av en så är det som det är. Och privat lektioner, vet jag inte ens om det går att få här omkring. Får kolla upp det mer.
 
Sv: Tankar kring hästar

hej
var bor du? inte personligen intresserad MEN du kan ange närmsta storstadsområde typ. Finns organisationen Svenska Blå Stjärnan, som ordnar kurser i hästvård och rikstäckande bra kurser för all slags djuvård. Medlemskap per år kostar en blygsam peng, man får tidning o möjligheter att förkovra sej. Dock inte i ridning specifikt men hästens skötsel o vård.
SBS har hand om ex.vis uppstallningen vid stora evenemang som Globen Horse Show i Stockholm. /kladruby
 
Sv: Tankar kring hästar

Jag bor i en liten by i Jämtland, så till större stad, Östersund är det ca 7 mil.
Att byta ridskola innebär flera mils åkande, men vem vet det kanske är värt det oxå. Till ridskolan jag är på nu ligger 2.7 mil härifrån, vilket inte är några problem;)

Var även och hörde med de som har sällskapshästarna men fick inge svar, så det ser rätt dystert ut för mig just nu...men men det är bara att fortsätta leta;)
 
Sv: Tankar kring hästar

Att skaffa en egen häst efter att ha ridit en månad är ingen jag skulle rekomendera personligen. Att ha egen häst kräver så mkt, både den ekonomiska biten och ansvaret som innebär varje dag, 365 dgr om året. Känns som om du kanske borde kolla på en foderhäst eller att bli medryttare innan du skaffar eget:0)

Lycka till.
MVH
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 393
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 790
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 831
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp