Tänka på vid salta bad

makarontanten

Trådstartare
Imorgon åker vi på en några dagars tripp till Mellbystrand. Vädret ser uta att bli bra i helgen och det kommer troligtvis bli en sväng till hundbadet ett par kilometer bort från stugan. Har faktiskt aldrig vart med hund till havet, så nu dök frågan upp under packningen:)

Något man bör tänka på just med salta bad för hund? Människor kan ju bli rätt torra i huden av salt, och jag antar det är detsamma för hund? Räcker det att duscha av med vanligt vatten efteråt, eller bör man använda schampo för att få ur allt salt? Jag har aldrig ens duschat min lilla på 10 månaders innan, och hon luktar så gott ändå att jag inte vill förstöra hennes egna doft med schampo egentligen:love:

Något annat man bör tänka på vid just havsbad? ( att de ska ha friskt vatten att dricka och att skugga ska finnas förstår jag naturligtvis;) ). Tänker kanske mer på algblomning, maneter och annat som inte är lika vanligt i insjöar. Tips?

Ni som bor brevid kusten, hur ofta låter ni era hundar bada i havet och har ni märkt skillnad på att päls och hud har förändrats?

Jag VET att jag är lite nojjig, men med förra hunden som hade stora hud och pälsproblem, så tänker man sig gärna för en gång extra:p
 
Sv: Tänka på vid salta bad

Mina badar mycket i havet sommartid, flera gånger i veckan ibland. Dock Östersjön så det är inte lika salt som på andra sidan. Men jag brukar inte duscha av dem eller nåt sånt. Nu har de börjat varna för att giftalgerna kan nå kusterna i min närhet så då håller jag extra koll, men på Västkusten har jag inte hört något om giftalger..?

Jag hade duschat henne när ni är klara med semestern där. Mina hundar verkar aldrig lida av att ha saltvatten i pälsen själva, men de kan ju bli lite äckliga i pälsen efter mycket saltbad och kännas smutsiga, så då får de ju duschas.
 
Sv: Tänka på vid salta bad

Min hund brukar bada i havet i princip varje dag under sommaren och jag tvättar honom när det verkar behövas, men absolut inte efter varje vad. Sen vet jag inte husmr sant det är, men jag har hört att det oftast är bättre med havsvatten än med sjövatten om man ex har en hund med hudproblem så jag brukar vara mycket mer noga med avsköljnig efter sjöbad.

Det jag hade tänkt på om jag var du är att kolla så att hunden verkligen blir torr, framförallt där pälsen är som tjockast och att de lätt blir dåliga i magen om de äter för mycket tång/maneter/får i sig för mycket saltvatten. Så det kan vara vettigt att testa och se hur hon reagerar och ta det därifrån (sunt förnuft kommer man långt på :)) Min är expert på att försöka svälja hela havet och döda all tång han kan komma åt, så jag får begränsa tiden i vattnet när jag tycker att det börjar gå överstyr.

Angående algblommning är det i princip inte ett problem på västkusten på samma sätt som på östkusten, men det kan vara bra att hålla koll på tex halllandspostens hemsida eller så om det skulle vara något speciellt vid badplatsen (någon gång har det varit utsläpp och liknande som gjort att de har fått stänga av delar av badet).

Och när det gäller maneter så kan jag iaf rekommendera att hindra hunden frän att äta upp dem, det är inget vidare. Sen verkar iaf min väldigt obrydd och plaskar glatt på när det är brännmaneter men det kanske är högst individuellt och jag hade försökt undvika maneterna om möjligt :)
 
Sv: Tänka på vid salta bad

Min hund badar i havet flera dagar i veckan nu på sommaren. Jag sköljer av honom nångång ibland, men schamponerar inte oftare än vanligt. Jag har fått uppfattningen att saltvatten är bättre att bada ofta i än vad sötvatten är. Eftersom det är uttorkande får de inte lika lätt fukteksem har jag fått för mig.

Tänk på att ha med dig vatten och holl koll så din hund inte får i sig en massa saltvatten :)
 
Sv: Tänka på vid salta bad

Min hund fick i sig saltvatten och det blev rejält m obalans. Han drack mängder med vanligt vatten efteråt. I cirka 12 tim efter kissade han både ner sig, vaken och sovande, och han kissade så det skvalade fem ggr den natten. :( Det var hemskt för honom! Och jag var så förbannad på mig själv för att jag lät honom leka i vattnet. Han tyckte det var jättekul och jag gladdes så med honom... Så ta det lite lugnt, är mitt råd!!!
 
Sv: Tänka på vid salta bad

Tack alla för svar, ska försöka begränsa badet lite och hålla koll på vattenmängden hon får i sig:)
 
Sv: Tänka på vid salta bad

Vi bor iofs inte längs västkusten utan mot Östersjön, men eftersom vi har nära till havet så simmar mina hundar så gott som dagligen (oftast flera gånger om dagen dessutom).

Har inte märkt några problem alls, och gör ingenting särskilt heller. Speciellt hanen har mycket varm päls, så han tycker att det är hur skönt som helst att ligga och svalka av sig i vattnet.

Däremot börjar jag oroa mig för giftalger, och vet inte riktigt hur man ska få information tidigt om när det börjar bli riskfyllt att bada i havet. Vill ju gärna få veta direkt när det är dags att sluta bada i havet...
 
Sv: Tänka på vid salta bad

Jag är också orolig för algerna, men vet av erfarenhet att det brukar synas när det är alger i vattnet, det blir grumligt. Men jag tänker att vattnet borde kunna bli giftigt ändå...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp