SmizzSpeedy

Trådstartare
Har en hona på 11 år som ska till vetten för att ta bort tandsten. Hon har i sommar tappat 2 hörntänder av okänd anledning (utekatt) och har nu fårr en röd prick på en av hörntänderna som finns kvar o är även lite röd i tandköttet. Har tid som sagt hos vet som ska kolla tanden men är det någon som har erfarenhet av vad det kan röra sig om?
Hon äter o är gosig som vanligt men har lärt mig att katter är tåliga när det gäller smärta. Kan hon helt enkelt "bara" ha ett hål i tanden som kan lagas?
Hörntänder vill de ju gärna inte dra ut för att roten är så himla lång o sitter djupt. Den vet som tittat på henne o rekomenderat tandstensborttagning tror inte på forl i det här läget, för hon är väldigt fin i tandköttet o munhålan i övrigt.
 
Sv: Tandsten

Om du bildgooglar FORL så ser du hur angripna tänder kan se ut. Har för mig att där finns en bild med ett rött "sår" på en tand.

Om jag var du skulle jag be dem röntga hela munnen på henne när de ändå söver henne för att ta tandsten. Eller i vart fall undersöka varje tand med sond för att se om de hittar fickor eller håligheter som kan tyda på FORL.

Jag har just haft inne min ena katt för tandsten och fick då hela munnen röntgad när jag bad om det. Veterinären tyckte inte att röntgen behövdes då han inte visat några som helst symtom från munnen, men jag fick det gjort ändå. Hans kullbror har FORL så jag ville veta hur det var med den här katten (han var frisk:love:)

Lycka till med din katt!
 
Sv: Tandsten

Vetten får ta tandstenen o sen kolla hur det ser ut. Har sett hur otäckt det kan se ut med forl o hoppas det inte är det. Tack för tipset om röntgen! Får ta en sak i taget. Vetten som jag varit till har sett tanden med märket på men verkade mer oroad över tandstenen :confused:
 
Sv: Tandsten

Det kan mycket väl röra sig om FORL. Har veterinären du ska till tillgång till tandröntgen? Det är ett måste för att kunna ställa diagnosen eftersom man i många fall varken ser eller kan upptäcka skadorna med sond.

Har du sett de tänder kissen tappat? Vet du att de kom ut hela, med rötter och allt? Ofta tappas bara kronan vid FORL och då måste man i många fall plocka ut rötterna - om det behövs avgörs med dentalröntgen.

Att operera ut hörntänder är inga svårigheter med rätt narkos och rätt verktyg. Det är inget som ska undvikas i de fall det behövs, men om veterinären inte utför ingreppet kan h*n remittera. (Och då är det ju smidigare att åka direkt dit där de kan göra allt på en gång, det blir 1) billigare och 2) hälften så många narkostillfällen...)
 
Sv: Tandsten

Ska till lokala vetten för att ta bort tandstenen. Får ta en tid hos djursjukhuset sen för att röntga tänkte jag.
 
Sv: Tandsten

Du har ingen möjlighet att boka om? Om du tar även tandstenen på djursjukhuset behöver ju katten bara sövas en gång. Narkos är inte riskfritt och dessutom tar ett sådant besök psykiskt på katten, det är klart att det är jobbigt för den.

Det du beskriver låter så likt FORL att jag inte skulle ha tvekat om att röntga och be dem ta angripna tänder samtidigt - så snart som möjligt. Men det är du som bestämmer, naturligtvis.
 
Sv: Tandsten

Dyrt och onödigt för katten. Att bara ta tandsten är sällan en tillräcklig behandling och du kommer att få betala fullpris på djursjukhuset också. Men det är förstås du som bestämmer!
 
Sv: Tandsten

Det låter som FORL, det behöver inte synas något på utsidan vid FORL därför röntgar man för att veta.
 
Sv: Tandsten

Två olika vettar har sett henne o tandsten ska tas o även röntgen, så vi får veta hur det är fatt.
 
Sv: Tandsten

En liten uppdatering om min katt: Hon har varit och tagit bort tandsten och allt annat såg fint ut. Nu har hon nejdens vackraste kattleende!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihopa! Jag sitter här och funderar. Min ena katt (ca 3 år) luktar illa i munnen. Man känner det när hon ligger i soffan...
Svar
18
· Visningar
4 473
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp