Vid ett besök hos en av Sveriges mest erfarna hästtandläkare sade han att han börjat se skillnad på hästar som äter genom småmaskiga nät och de som inte gör det. Vi har valt att göra större hål i våra nät, pga detta.
Jag vet inte hur slitningen skulle se ut, men han sa att drt syntes tydligt. Nu använder vi bara nätet för att hålla höet på plats, och har hål på ca 1 dm/diameter. Tandläkaren håller till utanför söderköping.
Det var inte meningen och låta okunnig
Det finns faktiskt dem som säger munkorg eller greengard till allt... så det var därför jag la upp min "tanke" om vad som kunde vara problemet!!
Men det får man kanske inte göra...
Jag tror inte att det är så farlig med normal användning av munkorg. D v s inte hela sommaren OCH hösten.
Nät vete tusan. Hur bra är det för hästarna att behöva dra o slita ur maten?
Det är också beroende av hästens/ tändernas ålder o storlek o hur mkt de behöver äta.
En viss reglering, men också normalt ätande tror jag på.
Iom att man inte hjälper hästarna med att korrigera snedbett på framtänderna så kan det nog minska träätande vintertid- läs stolpar o inredning.
Det är väl som med allt annat. Använd saker med förstånd.
Hästnyheter Cathrine Laudrup-Dufour menar att ett eventuellt förbud mot kandar i Danmark kan leda till tråkiga konsekvenser för dansk dressyr.
– Det...
Kropp & Själ Jag äter bara slotts senap på julskinkan, och det är bara jag som äter den så då köper jag metalltuben. Gubben äter Jonnys sötstarka på...
Hundavel & Ras Jag har två golden av DP-typ.
De är med mig dagligen på jobb, där de till största delen ligger och slappar. En 30 min promenad på lunch...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.