Tandslitage

Maléne

Trådstartare
Vad tror du/ni är boven bakom min gosses hemska slitage på tänderna?
Greenguard eller nätätande?

Sv: Tandslitage

Greenguard, så blev min häst fast värre. Tog bort den helt då och han har inte haft sedan dess.

Jag har haft en häst som gått med greenguard under 7 somrar, inte ett enda slitage syntes.

Fast det beror kanske på vilken variant man har, och hur länge den sitter på?? En tanke bara då jag inte har någon erfarenhet själv..

Okej han har gått med den iår 2-3 mån, har ätit bra med den. Förra året så hade han hinkmodellen, han verkar trivas mycket bättre med greenguarden, han får försöker inte rymma när man kommer med den nämligen ;)
Det är ingen som sett sånt här på sina hästar som äter ur småmaskiga nät?

BOJ: det låter ju bra, typiskt att det inte verkar funka för min del :( går din på kort eller långt gräs med den på sig?

Har han slitit farligt mycket på sina tänder, han är bara åtta år, kommer ju självklart kolla upp hans tänder hos vet men kanske inte är panik att göra det på studs denna veckan?

Låter bra, min andra äter också ur det och ser inte heller ut så hoppas det inte är det, han äter jättelångt och fint ur sitt nät, får dock inte allt i nät längre här hemma.

Fler med erfarenheter?

Fast det beror kanske på vilken variant man har, och hur länge den sitter på?? En tanke bara då jag inte har någon erfarenhet själv..

Vilken variant, en greenguard pratade vi om och inte munkorg. Biofarmabs alltså originalet.

BOJ: det låter ju bra, typiskt att det inte verkar funka för min del går din på kort eller långt gräs med den på sig?

Från början är ju gräset långt såklart, men betas ju ner med tiden och blir kort. Denna häst gick hela betet med greeguard, utom möjligen den absolut sista tiden när det var så kort att vi även stödfodrade. Hela juni fram till månadsslutet av augusti, så länge brukade de klara sig på gräset och därefter med stödfodring.

Måste det vara greenguarden eller nätet då? Mina ponnyer har haft både och, och deras tänder behövde knappt raspas när vi va på tandkoll nu under sommaren..

Så där ser min ena ut som gått med Greenguard ett par månader varje sommar i några år. Enl min veterinär tillika tandl så börjar det bli ett vanligare förekommande fenomen som ökat i samband med användandet av betesreduserare.

Min ponny har i princip slitit ut 2 st Greenguard, då "spjälorna eller gallren" eller vad man ska kalla det, blev smalare och tunnare tills de inte hjälpte alls.

Jag har inte använt Greenguarden alls i år, utan släppt på smalbete i stället.

En kompis hästar som mest går på nedbetade hagar med kort gräs har fått en oval öppning mellan tänderna p g a slitaget....:-/ Detta ser inte så farligt ut.

Utan att på något vis vara fördömande utan mer förundrad. Hur i hela fridens dar har det gått till, jag har kvar samma greeguard som jag köpte för 10 år sedan, den har som sagt använts på en häst under 7 år utan tandslitage, därefter på en avkomma efter samma häst i två somrar utan tandslitage eller slitage på greenguard.:crazy::confused:

Jag antar att det beror på ätstilen på hästarna, om de trycker den mot backen och gnager emot eller om de 'duttar' och äter mer försiktigt.

så ser min också ut fast lite värre ändå. Greenguard i tre månader förra året. Det fungerade bra bortsett från att greenuarden blev utsliten och tänderna likaså. Så i år blev det stampat jordgolv/grushage. Samt vanligt nån timme om dagen då hästen hetsäter nåt enormt och sätter i sig mycket på kort tid.

Jag antar att det beror på ätstilen på hästarna, om de trycker den mot backen och gnager emot eller om de 'duttar' och äter mer försiktigt.

Ja detta handlade om mycket matglada pållar, som dessutom bara behövde glo på gräset för att gå upp i vikt. De duttade verkligen inte.:eek:

Har inte för mig att greenguarden är direkt sliten, ska kolla i morgon, dock min andra ponnys som äter vid sidan trots buntband mm för att låsa inne henne i den men icke så hon fick gå utan tillslut, köpte till henne då hon har haft fång en gång pga cushing eller PPID om man ska vara korrekt ;)

KL

Felslitningar kan också bero på att hästen har hakar eller foderinpackningar och börjar tugga annorlunda än vad den brukar.
Allra bästa är att låta veterinär/hästtandläkare ta sig en titt i munnen först för att utesluta ev bett eller tuggproblem.

Han brukar inte ha några fel i munnen men som sagt vi får kolla upp det inom en viss tidsperiod nu.

Sedan min häst fick sluta använda betesmask så har slitningen försvunnit mer och mer allteftersom tänderna växer, så det berodde på masken. Vet en annan häst som stod i stallet förut som blev alldeles sliten också.

Utan att på något vis vara fördömande utan mer förundrad. Hur i hela fridens dar har det gått till, jag har kvar samma greeguard som jag köpte för 10 år sedan, den har som sagt använts på en häst under 7 år utan tandslitage, därefter på en avkomma efter samma häst i två somrar utan tandslitage eller slitage på greenguard.:crazy::confused:

Jag kan faktiskt inte svara på det. Men till slut var det ingen nytta att använda Greeguarden då "strängarna" var så smala att de inte hade någon funktion.
Förmodligen betar han väl frenetiskt och jag måste sätta den hårt, så den alltid går emot mulen, annars äter han vid sidan.

Men jag kommer som sagt undvika den nu.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023