Tandproblem!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _fialotta_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 299
F

_fialotta_

Snälla, alla som har erfarenhet av hästar med problemtänder, läs detta!!! Jag har haft min häst i drygt ett år och hela tiden har jag haft svårt att hålla honom i hull och han har "tollat" (spottat ut bollar av tuggat hö...). Två gånger har vi varit hos tandläkare som fixat honom och två gånger har veterinärer kollat honom i munnen. Utan resultat.

Förra veckan var jag hos tandläkaren med pållen och hon fixade till hans tänder, han har både foderfickor och ett överbett vilket i sin tur har gett hakar. Jag frågade tandläkaren om detta kunde vara orsaken till hans hull, men nej det kunde det inte vara.

Idag hade jag veterinär här igen för att försöka reda ut problemet. Vi tog blodprov osv. Till sist sa han att han ändå skulle ta en extra titt på hans tänder. Efter två sekunder har han konstaterat att en tand ligger ned i munnen! Varför han förmodligen inte kan tugga och tillgodogöra sig fodret ordentligt...

Konstigt att ingen sett detta innan!!! Vad jag vet har han inte råkat ut för nån smäll så länge jag har haft honom, det borde märkts... Och han har ju hållt på så här hela tiden.... *fundersam* :confused:

Någon som har varit med om nåt liknande? Vad gjorde ni då?? Hur behandlades hästen? *jättenyfiken* Ska åka till Skara nu och hoppas verkligen att de kan lösa det här.

Vad tror ni?? *orolig*

Tack på förhand! :)

Ja man blir ju inte kirurg, bara för att man köper en skalpell.

Jag tror att du råkat ut för sådana som inte riktigt vet vad dom håller på med, att olag i hästens mun påverkar hullet säger ju nästan sig självt. Försök att få ordning på nötterna, så skall du se att det ordnar sig. :D

Mmmm... Jag är också helt säker på att detta varit problemet nu. Tanden ligger alltså vikt mot tungan! Hur tror ni dom fixar det?? :eek:

Irriterad ändå. Har haft seriösa veterinärer och tandläkare... Och denna såg det direkt! :(

Mitt sto hade detta problem, fast åt motsatt håll. Tanden hade vridit sig och lagt sig utåt, tandläkaren öppnade då lite på tänderna runt om så att den felaktiga tanden kunde få vrida sig tillrätta. Idag har hon inga som helst problem med det här, tanden är återställd och fungerar som normalt.

Det behöver ju faktiskt inte vara så att tanden legat ner hela tiden? Om din hästs bett korrigerats så skapas ju hela tiden nya förutsättningar i munhålan och en tand kan efter en raspning belastas mycket mer än tidigare - och vika sig.

Hoppas iallafall att det är den liggande tanden som är orsaken till hästens problem och att veterinärerna i Skara fixar till det!

Det är iofs fullt möjligt, precis som du skriver. Men det är precis lika möjligt att tanden faktiskt har varit på detta sätt hela tiden, själv hade jag en tandläkare/vetrinär bara 6 månader innan som då påstod att inget var fel i munnen.

Senare åkte vi till Ultuna, och fick träffa en annan tandläkare då jag tyckte att problemen kvarstod. Som då konstaterade att tanden satt på detta vis, och hade gjort så ett bra tag. :crazy:

Jag har en mycket bra tandläkare. Hade en häst på foder som hade en framtand (!) som växte liggande. Tandläkaren slipade till den, så att den inte längre stack ut, men han sa att det var viktigt att man gjorde detta med jämna mellanrum i framtiden oxå, för den växer ju som sagt åt fel håll, och dessutom kan den ju inte nötas ner, som de andra tänderna.

Jag berättade detta för hästägaren när jag lämnade tillbaka hästen, men hon verkade mest tycka att det här med hästtandläkare och tandvård var överdrivet... :smirk: :(

Hej!
Jag måste bara få fråga dig en sak för min egen skull. jag har oxå en häst som är JÄTTEsvårhullad. Jag ska ta ut en tandläkare som ska få titta på henne. Men har du märkt nåt på hästens avföring? Typ att inte hästen har tuggat maten ordentligt eller så? Jag ser ingen skillnad på mina två hästars avföring ,utan den ser tuggad ut..eeeh..( det lät konstigt.. :)
Men det sägs ju att det märks på avföringen om en häst inte tuggar maten tillräckligt. Jag förstår ju att det är lite beroende på vad man ger för foder och att det säkert inte är så i alla fall. Men jag bara satt o funderade lite..
Ha det!

En häst som har foderinpackningar har alltid problem med magen, den ruttna maten som finns i fickorna sväljs ner med saliven VARENDA gång hästen sväljer ner saliv, med påföljd att slemhinnorna tar stryk tillslut och du har en häst med MINST katarr..
man vet ju själv hur det känns om man fått mat mellan tänderna, det ruttnar ganska så fort och får man inte bort det direkt så gör det dessutom ont, så jag tycker det är självklart att det är där problemet ligger, samt att tanden växer snett(men det har ju hästen visat med "bollarna")

Tack för alla bra svar!! Ska till Skara imorgon bitti så får jag veta vad dom ska göra.

Jättenervös!! Förra gången jag var på Skara hade jag med mig min förra häst, fick lämna honom där och aldrig se honom igen... :cry:

Hoppas av hela mitt hjärta att det går bättre denna gången!!

Var det medfött då på din häs?? *nyfiken* Vet inte än om det är medfött eller en fraktur på min pålles tand...

Det är jättejobbigt när dom är så svåra att få i hull... :(

Min hästs avföring har alltid varit normal. När jag ger hel havre händer det att den "kommer ut hel" men det gör den ju många hästar... *fniss*

Däremot lämnar ju min kille bollar av tuggat hö där han ätit... Och innan tandläkaren var här var det jobbit att rida honom med bett.

Eftersom jag har haft det här problemet med hans hull i ett år så har ju vi spekulerat rätt friskt i vad det har kunnat vara med honom. Veterinär, tandläkare, kinesolog, naprapat, hovslagare... :) Och jag kan ju nämna några av de saker vi trodde att det var!

Blodbrist - nej, han hade helt ok värden, något lågt hb-värde men inte farligt.
Magsår - nej, lindrig magkatarr som gick över efter en kur med homeopatmedel.
Foderfickan - precis som någon nedan skrev kan ruttet foder åka ner i magen och orsaka försurning. Nix sa veterinären!
Mask i magen - självklart men inte det heller.
Vilande borrelia - nix, kollas med blodprov...

Hoppas der fixar sig med din häst!!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
384
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: netschjen
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 603
Senast: Kristall10
·
Hästvård Kan foderinpackningar "läka ur", eller är det ett tillstånd som kommer behöva extra tandvård och spolning resten av hästens liv? Blir...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?