Tandläkare "då" och nu...?

bettysmatte

Trådstartare
Haha... Rubriken får det att låta som om jag är 100 år gammal. Men hur upplever ni tandläkare från er barndom jämfört med hur de är nu? Antar att det finns individuella skillnader, men nutidens tandläkare (speciellt min nuvarande) har botat min tandläkarskräck till 100%. Han är snabb, effektiv, SKICKLIG, humoristisk och pedagogisk. Och snäll. Jag känner mig helt trygg med att gå till tandläkaren numera. När jag var barn och tonåring (säg 35-40 år sedan) var det en ren plåga som jag fasade för i flera dagar i förväg. Numera får jag påminna mig om bokade tandläkarbesök så att jag inte glömmer bort dem, så lite tänker jag på det. I år har jag fått lagat två tänder där jag har lyckats bita sönder en sida. Och fått båda tänder lagade snyggt och HELT smärtfritt. Självklart förstår jag ju att teknik och material har förbättrats under tidens gång, men upplever ni också en förändring hos tandläkarna (eller är det bara jag som har grym tur :) ) ??

Jag upplever enorm förbättring mot när jag gick hos folktandvården under skoltid. Hade en kass tandläkare som gjorde otroligt många fel , det gjorde ont och var allmänt skit. Att den gjorde massa fel visste jag inte då, hade inget att jämföra med.
Nu som vuxen går jag hos en privat och det går inte att jämföra. Han är dock minst sagt irriterad över hur dåligt jobb den gamla tandläkaren gjort.

Det är mycket bättre nu även om den sista jag hade här i byn som äldre tonåring/ung vuxen var bra. Sedan flyttade jag ju till Uppsala och alla jag gick hos där var bra.

Jag upplever enorm förbättring mot när jag gick hos folktandvården under skoltid. Hade en kass tandläkare som gjorde otroligt många fel , det gjorde ont och var allmänt skit. Att den gjorde massa fel visste jag inte då, hade inget att jämföra med.
Nu som vuxen går jag hos en privat och det går inte att jämföra. Han är dock minst sagt irriterad över hur dåligt jobb den gamla tandläkaren gjort.
Jag går fortfarande hos folktandvården. Hos en tandläkare som tydligen har väldigt mycket utbildning och erfarenhet med sig i bagaget. Vet inte om det är ovanligt att hitta bra tandläkare hos folktandvården numera?

När jag bodde i Tyskland och gick hos tandläkare där, så sa dem att man såg upp till de svenska tandläkarna. Min tandläkare jag hade som barn var inte långt ifrån en polisanmälan...:angel:

Jag tror att privatiseringen har hjälpt till en hel del här, helt plötsligt kan man välja bort en tandläkare man upplever som otrevlig, tidigare har man inte haft så mycket valfrihet. Jag minns också tandläkare från min barndom med en hel del skräck och hade en period då jag "råkade" avboka alla tandläkarbesök. Sen tog jag tag i det och började gå hos folktandvården i min "nya" stad, förklarade att jag tyckte att det var jättejobbigt och har bara mött ett stolpskott, det var en tandhygienist och då såg jag till att jag inte fick hen igen, utan andra som fanns på samma ställe. Jag tycker fortfarande att det är jobbigt, men när jag väl är där går det oftast bra. När jag lagade en kindtand för ett par år sedan så hade jag visserligen några jobbiga ögonblick, men sköterskan såg på mig när jag fick det kämpigt och såg till att jag fick tid att andas och lugna ner mig och kollade att det var okej att fortsätta. Tandläkaren var lugn och förklarade väldigt noga vad hen gjorde, och jag kände mig hela tiden trygg.

Folktandvården här har alltid varit jättebra. Inga dåliga minnen av dom (är 40 år gammal)

Jag ber om ursäkt för hur jag uttrycker mig redan i förväg men enligt mig är tandläkare rabiata nazister.

Upplever ingen skillnad från när jag var mindre och är förfarande lika rädd för dom och tycker dom är hemska och behandlar en som en liten treåring som inte vet ett skit.
Nej. Jag besöker dom inte frivilligt.

jag är egentligen inte rädd för själva tandvården eller dom som utför den,men en mycket elak o opedagogisk folktandvårds tandläkare gjorde mig anti tandis och även spruträdd och det är jag ff,så mina tänder ser för jävliga ut.
Så jag är nog i samma kategori som @MM

Upplever stor skillnad. Tandläkarrädsla är accepterat hos dom numera och nåt jag uppfattat att de lär sig om på utbildningen, men jag kan ha drömt det :p.
Jag tycker fortfarande inte om att gå till tandläkaren, men jag blir betydligt bättre bemött nu än då.

Haha... Rubriken får det att låta som om jag är 100 år gammal. Men hur upplever ni tandläkare från er barndom jämfört med hur de är nu? Antar att det finns individuella skillnader, men nutidens tandläkare (speciellt min nuvarande) har botat min tandläkarskräck till 100%. Han är snabb, effektiv, SKICKLIG, humoristisk och pedagogisk. Och snäll. Jag känner mig helt trygg med att gå till tandläkaren numera. När jag var barn och tonåring (säg 35-40 år sedan) var det en ren plåga som jag fasade för i flera dagar i förväg. Numera får jag påminna mig om bokade tandläkarbesök så att jag inte glömmer bort dem, så lite tänker jag på det. I år har jag fått lagat två tänder där jag har lyckats bita sönder en sida. Och fått båda tänder lagade snyggt och HELT smärtfritt. Självklart förstår jag ju att teknik och material har förbättrats under tidens gång, men upplever ni också en förändring hos tandläkarna (eller är det bara jag som har grym tur :) ) ??

Jag gick hos Folktandvården som liten. De både skrämde livet ur mig och gjorde så jag fick hål i 4 tänder genom att inte borra rent innan de plastade igen gropar jag hade i tänderna(de var rädda att det skulle bli hål om man lämnade groparna och då fick svårt att hålla rent.. ;)).
Jag har haft tandläkarfobi i halva livet efter Folkis.
Jag fick första positiva erfarenheten hos mina föräldrars underbara tandis. Hon var skicklig på både tänder och folks psyken.
Nu går jag hos en underbar man som min sambo rekommenderade, en vän till honom. Han är otroligt skicklig på tänder och är väldigt bra med rädda patienter. Jag har haft lite tandproblem det här året iom ett hål och att jag bet sönder en tand.
Jag gick länge med hålet pga rädsla för tandis. Till slut gjorde det så ont att jag fick gå. Jag var övertygad om att jag skulle svimma. Men det gick smärtfritt och hyfsat fort. Jag fick hur mycket bedövning som helst och han var både sträng och skojig i exakt rätt lägen för att hålla paniken under schack.
Jag sa innan att jag var rädd. Även om han inte kunde undgå märka det.. Tefatsögon, darrningar och ytlig andning..
Jag älskar min tandis!

Det jag upplever är att man numer inte snålar med bedövning. Känns det minsta lilla lägger man mer bedövning.
När jag var liten var det mer att man fick stå ut med att det gjorde ont om man lagt viss mängd.

Jag märker ingen skillnad. Har alltid tyckt om att gå till tandläkaren eftersom man får så gott bananfluor :d
Gick som liten till Folktandvården. Därefter har jag gått hos olika privata i olika kommuner. Gissningsvis närmare tio olika eftersom jag byter tandläkare varje gång :p

Nu kanske jag är för ung för att ha varit med "då", men jag har så gott som alltid blivit bra bemött. Alltid gått hos Folktandvården och gör fortfarande.
Den enda tandläkaren jag någonsin blivit dåligt bemött av hade fått sin legitimation indragen hörde jag på avvägar.....

Har blivit bra mycket bättre bemött av tandvården än av "vanliga" sjukvården tycker jag.

Stor skillnad på då och nu.
Här fanns det en tandhygienist som var extremt hårdhänt som gett men till alla barn. Hon hade aldrig handskar utan massa sprit på händerna så det stank vilket inte hjälpte mot upplevelsen.
Kan inte minnas lagningar men det har jag nog förträngt.

Tandhygienisten och tandläkaren jag har nu är jättebra. Är på folktandvården än.
Första gången jag träffade tandhygienisten så sa han att han läst att jag var lite rädd så han var försiktig o lugn.
Tandläkaren ger mig alltid bedövning lite extra och har på salva före så sticken inte gör så ont. Och är lugn o försiktig.

Så det finns bra även på folktandvården

Jag hade som ung en tandhygienist som var den mest hårdhänta människan jag varit med om. Jag var säker på att han försökte trycka igenom tänderna med grejen (vad heter redskapet?) när han tog bort tandsten.
Efter det gick jag ett par år hos en privat tandläkare som förvisso var rätt hårdhänt, men snabb och skicklig.
Där jag bor nu har jag bara varit hos tandhygienist än, hos Folktandvården. Hon är helt fantastisk!
Om det beror på utvecklingen inom tandvården eller om jag bara haft otur innan och tur nu vet jag inte.

jag är egentligen inte rädd för själva tandvården eller dom som utför den,men en mycket elak o opedagogisk folktandvårds tandläkare gjorde mig anti tandis och även spruträdd och det är jag ff,så mina tänder ser för jävliga ut.
Så jag är nog i samma kategori som @MM

Samma här. Inkompetenta typer som både förstört tänder på mig och orsakat rejält farliga skador på mina föräldrar, gör att jag öht inte litar på att de vet vad de gör. Dvs jag gör allt jag kan för att hålla god tandhälsa, och blir det strul så drar jag nog ut den som bråkar. Har inte träffat tandläkare/tandhygienist sen jag var 18.

Tycker dessutom att det är helt oförsvarbart att det inte är gratis som övrig sjukvård, tandvård är men borde inte vara en klassfråga!

Jag har haft tur och haft bra tandläkare hela min uppväxt och lite till hos folktandvården. Men den senaste gångerna fick jag en sån otrevlig, oförskämd och oprofessionell människa till tandläkare att jag nu avbokat allt och det bär emot att gå till tandläkaren. Ska byta till en privat, en av de bra som jag hade som yngre som har en egen mottagning, så jag hoppas det blir bättre, jag ska bara få tummen ur och boka in mig också. Jag har aldrig haft något emot att gå till tandläkaren förren nu.

Jag tycker det är stor skillnad på bemötande. När jag var liten och lagade hål fick jag inte bedövning. Han sa "Säg aaaaa när det gör ont så tar vi paus", jag grät och sa "aaaa" och då svarade han "Bara lite till sen är vi klara" och så fortsatte han borra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka