Tandkoll, hur går det till?

Aslan

Trådstartare
Efter klara besked från hästen att något ät galet så kommer en betrodd och duktig veterinär ut i morgon och ska undersöka. Jag bokade även en tandkoll samtidigt då han även är utbildad och duktig på detta och övriga i stallet med ska kolla sina. Jag har aldrig närvarat vid en tandkoll och är galet nervös. Damen i fråga är ett bestämt sto med mycket egna åsikter och talar gärna om hejvilt om något inte passar henne.

Så min fråga är, hur mycket "lugnande" får dom? Brukar hästar reagera starkt på tandläkaren? Hur går det hela till?

Sv: Tandkoll, hur går det till?

Min häst har gjort flera stycken och senast nu i somras en "riktig". Det har alltid gått bra. :)

Tidigare har undersökningarna varit lite halvdana men under den senaste så var det en ordentlig undersökning med ställ, hästen fick lugnande först och jag höll i stället så det inte kunde välta. Det används en munstege (?) till att hålla munnen öppen under undersökningen. I princip så sköljs munnen ur och sedan tittade vet på tänderna och känner på kanter och så. Nu gjorde de även en koll utav karies. Om det behövs någon åtgärd så vet jag inte hur de gör nuförtiden, förut tog de något tag med raspen.

Säg bara till veterinären att din häst kan misstycka så kan han själv säkert avgöra hur mycket lugnande som behövs. Min häst brukar fippla mycket med tungan och försöka trycka ut stegen igen, när vet sköljde munnen på henne så spottade hon ut det på vetten. :o Men annars är det inga problem. Själv tycker jag det är ganska spännande, jag fick själv chansen att titta in i munnen på min häst.

Senast ändrad:

Brukar vara väldigt odramatiskt. Har haft tandläkare ute varje år sedan hästen var tre. Munstege och ordentlig undersökning med raspning av vassa kanter, och han har aldrig behövt lugnande ens. Så du behöver nog inte oroa dig.

Jag har heller aldrig sederat min och han står som ett ljus. Han har gjort en del arbeten i munnen.

Hur mycket lugnande som behövs är olika från häst till häst. Våran valack fick en dos och klarade sig på det, stoet fick.. fyra? doser i olika storlekar. Hon kan inte alls tänka sig att låta någon kolla henne i munnen, och det är på henne det är värst det är klart... :meh: Trots att hon knappt kunde stå skulle hon ändå göra motstånd. Fuxston...

Ska munstege användas så tycker jag alltid hästen ska ha lugnande.. snäll eller inte; är endel som kan gå snett om det skulle hända något! Jag kräver iaf alltid lugnande när munstege ska på; vilken häst det än handlar om.

Det är inte så farligt med munkoll. :) Får de lugnande så ska man tänka på att de inte ska äta de närmaste timmarna efter, medan de har lugnande i kroppen. Jag har inte varit med om att nån häst reagerat starkt på tandläkaren, möjligtvis en häst men han fick lite extra lugnande och sen stod han också still.

Min veterinär kollar alltid på helheten under undersökningarna: "Är det en fungerande mun?" Han raspar inte alltid även om det inte är helt jämt. Huvudsaken är att hästen inte känner av diverse ojämnheter; för isåfall måste man göra något åt det.
Tänderna växer inte och tänder som är "slut" är vanlig orsak till att man får tabort gamla djur. Jag är iaf försiktig med raspning och gör det bara om det behövs; just av den anledningen.

...Sen har min veterinär berättat "skräckhistorier" om hästar som blivit raspade en gång om året och hade kanske levt några år till om man inte raspat varje år; pga tänderna blivit "slitna"/nedraspade

Till att börja med reagerar ingen häst på personen mer än som om det vore vilken veterinär som helst tex, eller annan okänd människa. Visst, de vet mycket väl vad som väntas men de flesta har väldigt god hand med djur och låter djuren ta den tid de behöver och är det nödvändigt så får dem ju lugnande, så det är inget chockartat besök. Du behöver inte vara nervös, fråga vad du ska göra och berätta kanske lite om hästen. Är den åt det stökigare hållet, så nämn gärna det.

Besöket börjar med att hästen får lugnande hos oss (ingen utför undersökning el behandling här i munhåla utan av säkerhetsskäl).
Efter det får hästen gosa till sig en stund där man ordnar till en bra arbetsställning för häst och veterinär, eventuellt kan mer lugnande behövas beroende på om hästen fortfarande räknas som allert eller om det är tillräckligt avslappnad.

Sen plockar vetten fram munstegen och spänner till den/öppnar munnen.
Spolar ur munhålan med ljummet vatten och pillar bort ev matrester.
Påbörjar sen undersökningen :)

Vad som behöver åtgärdas är lite olika, på min brukar det behövas någon justering av en hake samt att han kan få mindre foderinpackningar. Haken slipas (ser precis ut som hos tandläkaren!) och inpackningarna rensas upp/spolas ur.

När arbetet är slutfört får hästen vila upp sig i boxen och piggna till. Inget tillgång på foder under ett par timmar brukar vara rekommendation så att den inte riskerar foderstrupsförstoppning.
Min är pigg och sig själv igen inom 2 timmar.

Ingen får raspa min hästs tänder utan det är precisionsslipning som gäller eftersom att raspen tar även normala tänder som inte behöver åtgärdas! Allt som slipas ner i onödan kan korta hästens liv..så det är big no no hos mig. Sen måste jag säga att raspen är ett himla otrevligt verktyg när det finns alternativ..

Senast ändrad:

Jag har gjort tandkoll på två hästar, den första minns jag med fasa just för att han aldrig var stilla och bråkade sig igenom hela undersökningen. Han fick lugnande, men det hjälpte inte speciellt mycket. Därför var jag väldigt skeptisk när jag skulle kolla igenom munnen på min treåring i somras, hon är en dam som har väldigt speciella åsikter om vem som får göra vad med henne, och hovslagarbesöken har varit lugnt sagt krävande för alla parter.

Men det gick hur lugnt och fint som helst. Hon fick lugnande, vet frågade om det fanns några specifika anledningar till att vi ville kolla munnen, bråk med bettet eller liknande, och det gjorde det egentligen inte. Jag ville bara kolla upp munnen efter inridningen när hon börjat ha bett mer, och kolla upp eventuella vargtänder. Hon hade en vargtand, som plockades ut, det gick på några minuter. Min veterinär sa att han inte ville raspa tänder på en så pass ung häst överhuvudtaget, och att hon förmodligen skulle klara sig utan tandkoll de närmaste åren såvida hon inte började bråka med bettet/munnen. Men ändå väldigt skönt att få henne kollad och vargtanden utdragen, jag har sett vad en vargtand kan ställa till det med en annan häst tidigare. Hästen var sig själv efter en timme ungefär.

Däremot så ska man, som alltid när hästen fått lugnande, ha den under uppsikt och att den inte ska äta inom de kommande två timmarna. Jag lät henne också få en längre sommarvila från ridning/bett i samband med utdragningen av tanden, mest egentligen p.g.a. hennes låga ålder. Veterinären sa annars att jag hade kunnat rida med bett efter någon vecka, men hon fick stå längre.

Min ena ponny (knappa 120 i mkh, 19år) är väldigt tålig mot smärtlindring. Hon hatar också när man pillar med henne, hon vägrar stå still. Hon skakar med huvudet och har tungan överallt, sist fick hon få tre sprutor (alla var inte fulla) i omgångar för att det inte funkade.

Tack för alla erfarenheter!

Det gick faktiskt mot förmodan hyfsat bra. Första sprutan tog inte jättebra så vet fick ge en till. Hon protesterade enbart en (?!) gång och ställde sig ordentligt på bakbenen (gud vad jag blev rädd när hon var så påverkad att hon knappt kunde stå redigt) Vet hittade två avslagna vargtänder som någon klåpare enbart hade tagit av som vi drog ut. Stackars häst. Sen hittade vi även två låsningar i ryggen som ska korrigeras om någon vecka.

Det känns så skönt att vi äntligen börjar komma någon vart!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 960
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka