Sv: Tandkoll, hur går det till?
Till att börja med reagerar ingen häst på personen mer än som om det vore vilken veterinär som helst tex, eller annan okänd människa. Visst, de vet mycket väl vad som väntas men de flesta har väldigt god hand med djur och låter djuren ta den tid de behöver och är det nödvändigt så får dem ju lugnande, så det är inget chockartat besök. Du behöver inte vara nervös, fråga vad du ska göra och berätta kanske lite om hästen. Är den åt det stökigare hållet, så nämn gärna det.
Besöket börjar med att hästen får lugnande hos oss (ingen utför undersökning el behandling här i munhåla utan av säkerhetsskäl).
Efter det får hästen gosa till sig en stund där man ordnar till en bra arbetsställning för häst och veterinär, eventuellt kan mer lugnande behövas beroende på om hästen fortfarande räknas som allert eller om det är tillräckligt avslappnad.
Sen plockar vetten fram munstegen och spänner till den/öppnar munnen.
Spolar ur munhålan med ljummet vatten och pillar bort ev matrester.
Påbörjar sen undersökningen
Vad som behöver åtgärdas är lite olika, på min brukar det behövas någon justering av en hake samt att han kan få mindre foderinpackningar. Haken slipas (ser precis ut som hos tandläkaren!) och inpackningarna rensas upp/spolas ur.
När arbetet är slutfört får hästen vila upp sig i boxen och piggna till. Inget tillgång på foder under ett par timmar brukar vara rekommendation så att den inte riskerar foderstrupsförstoppning.
Min är pigg och sig själv igen inom 2 timmar.
Ingen får raspa min hästs tänder utan det är precisionsslipning som gäller eftersom att raspen tar även normala tänder som inte behöver åtgärdas! Allt som slipas ner i onödan kan korta hästens liv..så det är big no no hos mig. Sen måste jag säga att raspen är ett himla otrevligt verktyg när det finns alternativ..