Tandgnisslan?!

B

beachbunny

Har lite bekymmer för min unghäst, 5 år. Hon gnisslar tänder när man rider. Har testat flera olika bett men det har ingen betydelse.
Tänderna är kollade av tandläkare och där finns det inget problem.
Meningen är att vi ska tävla dressyr längre fram och det är ju inte så lyckat att gnissla tänder då! :crazy:
Kan det vara en "unghäst grej" som går över eller har nån nåt tips?

Sv: Tandgnisslan?!

Har du testat byta nosgrimma. Min dam gnisslar med achen men inte med pullar eller remont :D

Gnissling beror sällan på bettfel!!!! Ofta är det mer beroende på personligheten, på unga individer kan det finnas visst hopp att det växer bort. Varför inte prova med hackamore tills tandväxlingen är klar?!

//Tandläkaren

Min förra häst gjorde ofta så på träningar eller i stressiga situationer när man krävde koncentration. Han var helt enkelt spänd, hade svårt att koppla av i nacken. Detta hängde ihop med hans personlighet och jag fick acceptera att han vissa dagar bara var sån, man visste att om han gnisslade tänder så skulle det bli ett jobbigt dressyrpass med en och annan bockning:crazy:

Min häst gjorde det när han var yngre. Oftast vid tillfällen då det blev lite "för mycket" intryck för honom, eller då det krävdes lite extra koncentration tex. vid träning för instruktör eller när det var många människor eller hästar i närheten då vi red. Nu har han inte gjort det på mer än ett år. Han är 7 år idag.

min häst gnisslar tänder när man rider,, speciellt är hon är pigg... de spelar ingen roll om jag byter nosgrimma eller bett hon gör så ändå.. och hon är 14 år.. :angel:

Skönt att höra! Är i samma situationer som min gnisslar. Då finns det hopp om att det kanske går över. :bump:

Jag tycker det brukar hänga ihop med motstånd av något slag, missnöje. Många fullblod tex som gnisslar gör det om ryttaren har lite stum hand eller kniper med benen tex.

När den gnisslar arbetar den inte rätt och accepterar inte bettet, Det hänge rihop med spänningar så försök att få hästen riktigt avspänd i kroppen, och mentalt och se om det inte minskar då, när hästen mer ärligt går fram mot handen. Prata gärna med en duktig tränare om det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
981
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: Mli
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III