Tandfraktur

Milosari

Trådstartare
Sarek har haft sönder en framtand i underkäken så jag kollade runt lite på priser och det var ju hiskeligt dyrt. Min gamla veterinär har gått i pension, han drog annars ut tänder för någon tusenlapp. Eftersom det är en skada orsakad av trauma så gick jag in och kollade försäkringsvillkor, och det står ingenting om frakturer på permanenta tänder. Det står att de ersätter skador på mjölktänder, och att de inte ersätter skador orsakade av dålig munhälsa. Men detta är ju varken eller. Någon med Agria som har erfarenheter? På min gamla hund ersatte de en tandfraktur, men det är nog 9 år sedan så villkoren kanske har förändrats.

Priserna jag har hittat verkar annars ligga på 6-7 000. Är det verkligen rimligt för en sådan fjuttig tand?

Agria ersatte dragning av skadade tänder vid två olika tillfällen på Kiro. Inga problem alls. Nu var det ett par år sen men tror det gick på runt 5000 kr per tillfälle.

Sarek har haft sönder en framtand i underkäken så jag kollade runt lite på priser och det var ju hiskeligt dyrt. Min gamla veterinär har gått i pension, han drog annars ut tänder för någon tusenlapp. Eftersom det är en skada orsakad av trauma så gick jag in och kollade försäkringsvillkor, och det står ingenting om frakturer på permanenta tänder. Det står att de ersätter skador på mjölktänder, och att de inte ersätter skador orsakade av dålig munhälsa. Men detta är ju varken eller. Någon med Agria som har erfarenheter? På min gamla hund ersatte de en tandfraktur, men det är nog 9 år sedan så villkoren kanske har förändrats.

Priserna jag har hittat verkar annars ligga på 6-7 000. Är det verkligen rimligt för en sådan fjuttig tand?

Minns inte vad det gick på när Lasse fick dra ut en rejäl tand bak i käken, men det gick på försäkringen eftersom det var orsakat av trauma. Har Folksam.

Finn slog av en hörntand i somras, som vi rotfyllde. Folksam tog hela beloppet eftersom det var pga trauma. Agria borde täcka det :)

Tandfrakturer orsakade av trauma mot en frisk tand ersätts av alla försäkringsbolag.
Har dragit ut tre tänder på min ena pga trauma (hon tyckte det var en bra idé att komma emellan min fot och en fotboll...) och det var inga problem med ersättning hos Agria. Kostnad inklusive narkos på 6000-7000 kr är vanligt, hörntänder kan kosta mer framförallt om det rotfylls. Ännu mer om det görs en krona (oftast är det tjänstehundar som behöver sina hörntänder i tjänsten som får kronor).
Att din veterinär gjorde det för en tusenlapp har nog att göra med att hunden inte var sövd utan enbart sederad (vilket går emot gällande normer/rekommendationer men var vanligt förr).

Jag drog två frakturerade tänder (två p4:or, alltså med flera rötter) på Doris i december förra året. Hon är försäkrad I Agria och dom ersatte det. Minns faktiskt inte vad det kostade 🙈

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka