alazzi

Trådstartare
Eller något likande? Vilken tradition har du haft när barnet har tappat sina mjölktänder?

En del ger tydligen en peng i ett glas under natten? Och här i Tyskland så pratar man om att man ska önska sig något särskilt och så kanske det slår in.

Det finns särskilda tandburkar som man ska lägga tänderna i så jag köpte faktiskt en sån burk redan tidigare. Och nu har dottern äntligen tappat sin första tand.

Det var lite mystiskt, för det fanns redan två tänder framme, bakom mjölktanden. Det visste jag inte att det kan bli så. Jag ska givetvis gå till en tandläkare för kontroll för säkerhets skull så att det inte är något som behöver åtgärdas.

Sv: Tandfée?

Vi har tandmöss som kommer. Man lägger sin tand i ett glas med vatten vid nattduksbordet, och på morgonen ligger det pengar där i stället, som mössen lagt dit under natten.

Det kan blir två tänder innan mjölktanden har fallit, vi har visat upp för tandis, som ville dra ut, men sonen vägrade och det gick bra att vicka ut den i stället.:idea:

Tack för ditt svar!

Det blir ju så himla blandat med alla traditioner när man bor utomlands. En mix av allt möjligt. Svensk mamma och finsk pappa och så bor vi i Tyskland. Vissa saker har vi helt enkelt inte diskuterat igenom innan de händer, som t.ex första tanden som tappas.

När jag var barn så var det inget speciellt alls med att tappa mjölktänderna så jag har ingen egen tradition att falla tillbaka på.

Här kommer tandfén.
Man lägger tanden i ett glas vatten på kvällen och på morgonen har tandfen bytt ut tanden mot en guldpeng.
På pappans initiativ är vår tandfé så snäll att hon lämnar tre guldpengar - så att även syskonen får varsin ny peng att lägga i sparbössan. Jag är inte helt enig med honom om nödvändigheten i detta, men det får väl bli så...

Här kommer tandfén.
Man lägger tanden i ett glas vatten på kvällen och på morgonen har tandfen bytt ut tanden mot en guldpeng.
På pappans initiativ är vår tandfé så snäll att hon lämnar tre guldpengar - så att även syskonen får varsin ny peng att lägga i sparbössan. Jag är inte helt enig med honom om nödvändigheten i detta, men det får väl bli så...

Här är det tandfe också men här får inte syskonen guldpeng. Jag ( och tandfen) anser att barn ska redan som små få lära sig att förstå att det inte alltid är rättvist, och att de också kommer att tappa tänder- och få guldpeng. Annars blir det ju inte alls så speciellt för den lilla gluggisen som tappat sin tand ju. Det är viktigt att ibland "bara" se ett av syskonen. De andras tid kommer den med!

jag håller med, angående att livet inte är rättvist
min make är uppvuxen med millimeterrättvisa mellan honom och syskonet
Vissa konflikter väljer jag att stå över, de får väl få guldpengar allihop då...

Här kommer tandfén.

Så gör vi här med, eller nja sonen har inte börjat tappa tänder än men jag har redan lovat honom att tandfén kommer med pengar när han tappar tänder för han är livrädd för att tappa sina tänder.

Liknande trådar

Kropp & Själ I åratal har jag kämpat för att få tandvård under narkos och för en vecka sedan var det äntligen dags. Svindyrt såklart, och väldigt...
Svar
11
· Visningar
5 845
Senast: Enya
·
Småbarn Nr 1 fick sin första tand vid 6 mån ålder och sen kom de upp i rätt ordning och ganska snabbt och utan större problem. Det var lite...
Svar
16
· Visningar
2 549
Senast: Gnarpis
·
Hoppning Vi har en jättetrevlig C-ponny som vi kämpat med i 2 år nu,han har en fantastisk galopp och han tävlas i MSV klasser ,givetvis med...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: skjona
·
Övr. Barn Min äldsta dotter, snart 7 år, är lilla "fröken jätteglugg" just nu, det har hon varit sedan hon tappade sina två övre framtänder i...
Svar
2
· Visningar
1 266
Senast: aldente
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama