Tänder och utställning

Belethien

Trådstartare
Min lilla shetland sheepdog har ju då börjat byta tänder nu, tyvärr verkar det som att en liten tand börjat växa på insidan av nedre vänstra hörntanden. Mjölktanden sitter i som berg och jag ringde veterinären som tyckte jag kunde avvakta en månad (hon är 5 månader nu) men jag blev fundersam: hon ska på utställning den 15:e januari, kommer de att se mellan fingrarna om hon fortfarande har tanden kvar iom att det är en valp?

Jag har läst på olika ställen och vissa tycker att tänderna ska dras ut på en gång så fort den nya börjat titta fram. Men att söva ned en så ung hund.. ja..

Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort? :bow:

Sv: Tänder och utställning

Funderar du på att ställa ut mer senare hade jag dragit tanden så fort som möjligt för att inte den nya tanden ska bli felplacerad.

Min hunds hörntänder växte innanför en bra stund och vi fick dra ut 3 mjölktänder som inte lossnade och de permanenta tänderna har inte flyttats ut ordentligt utan sitter lite innanför där de borde vara.

Inte behöver du söva för att bara dra en mjölktand. Fråga uppfödaren om inte den kan dra ut den? Många ffa äldre uppfödare kan dra ut dessa tänder själv.
Om inte skulle jag åka iväg till vet och dra den så fort som möjligt, men de ger nog bara lugnande skulle jag tro. Drog en kindtand på en av mina och hon sövdes inte.

Under 6 månadet brukar de inte bry sig om tänderna eftersom det tenderar att vara rätt glest vid just den tiden.

I och med att den nya tanden kommer innanför så kan du testa med att ha dragkamp med en skinn- eller tygtrasa. Förhoppningsvis kan tanden lossna med hjälp av det. Annars bör du få dragit den så snart som möjligt.

Tack för råden allihopa! :) det är ju en inoff så jag misstänker att de kanske inte bryr sig men man vet aldrig..

Jag tänkte avvakta veckan ut, hon har riktigt hårda tuggben tt äta på (sådana vita som man köper på ICA) och vi leker mycket med trasor och strumpor men tanden viker inte en tum. Jag pillar ett par gången om dagen och försöker se om den vickar men allt jag får är en valp som sitter fast i min tumme ;) men ingen lös tand.

Tappar hon den inte till måndagen så ringer jag veterinären. Vill verkligen inte ha en hund med fel bett, har redan en tråkig upplevelse av det. Vet får säga vad han tycker, hade det varit en sällskapshund så hade jag väntat men iom att hon ska ställas ut så vill jag inte riskera att det blir fel.
Angående min uppfödare så bor hon i stockholm och jag i dalarna för tillfället så jag kan inte ta mig dit förrän om ett bra tag.

Nu låter jag besatt av utställningar men jag vill gärna följa klubbens krav på utställning också, även om jag inte håller med om det ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Gammlingen har alltid haft känslig mage så länge jag har haft honom,tror att det beror på hans uppväxt,när jag tog över han (när han var...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Fibusen
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka