Tand fraktur

riverdance

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av tandoperation med tandplugg etc.? Är intresserad?.. Hur gick det med din häst?:confused:

Sv: Tand fraktur

Är också intresserad av tandproblem och tappade tänder eftersom vi precis upptäckt att en av ponnysarna tappat en tand!!Rider nu i väntan på tandläkartid på hackamoor.
vad har din häst för problem?

Här är en häst som blivit opererad för en trasig tand och har också ett drenage hål via bihålan och tand plugg. Första månaderna skulle det spolas i drenage hålet (en bit under ögat) och vattnet kom ut genom näsborren. Har varit väldigt envist och vill inte bli helt bra... hålet har fått skäras upp om och om igen då det inte får växa igen före hålet där tandpluggen sitter. Har varit åtskilliga turer till djursjukhuset, ibland upp till två gånger per vecka... Och dyrt. Tack och lov för försäkringar, är uppe på över 50 tusen.. Djursjukhuset är positiva men jag undrar om det är fler som har eller har haft samma eller liknande problem? Kanske finns det tillockmed någon som jobbar på djursjukhus eller klinik som kan ge sin syn på saken, speciellt på oddsen om han blir bra?

Hej

Jag har en häst som fick en fraktur på en framtand för två år sedan. Då sa vet. att hon behövde opereras och laga tanden. Dessvärre hade jag fått reda på att hon inte var bra i sina ben och kanske inte skulle kunna användas inom ridningen. :( Jag bestämde då med vet. att jag inte skulle åka iväg för operation utan jag bostade hennes tand varje dag med jod under en ganska lång period. Nu har tanden växt ut och är helt normal igen. Nåt att tänka på kanske. ;) MVH Katrin

Ja, absolut.. är en hel vetenskap och man vill alltid "det bästa" för hästen men innan detta visste jag inte att tänder kunde bli en så här allvarlig och dyr sak, har tidigare haft hästar som fått tänder utdragna med mycket lite lidande och med små kostnader. ..

Vi har tyvärr erfarenhet av trasiga tänder :crazy:.
Min lille plutt fick förra året en kindtand söndersparkad. Trots att vet. kom redan morgon efter, så missbedömdes skadan till ett sticksår. Därför tog det nästan 1mån innan vi blev rekomenderade att åka till Skara och röntga - då hittades den trasiga tanden. Skaras vet. försökte först rädda tanden genom att lägga in pencilinkuddar runt tanden, men efter två försök så togs det tråkiga beslutet att operera ut tanden. Detta var ju en långt mycket större operation än vad jag hade en aning om - dessutom fanns det en risk att infektionen i den trasiga tanden skulle gå ner i käkbenet och sprida sig, med avlivning som enda utväg.

Vid operationen så sattes en sk plugg in, men det följde ingen mer eftervård än att se så gott det gick att den satt där den skulle. Han stod kvar i Skara 4dagar, men efter en 16h lång hemmavistelse fick vi åka tillbaka med honom pga smärta. Där fick de slanga honom på vatten och ge honom smärtlindring innan vi kunde ta hem honom tre dagar senare - då med metacam i högsta hugg.
Efter många turer till Skara och en pålle med hemska munsmärtor, så kunde det konstateras att allt läkte fint på efterkontrollen 6 veckor efter operationen. Men en 1 dm lång spricka i käkbenet syntes då fortfarande tydligt på röntgen bilderna.

Idag är han en glad 3-åring, som blivit inriden med hjälp av bosal. Nästan exakt ett år efter sparken, fick han känna på bett första gången - men han trivs bättre i bosalen. Vägrar ta bettet själv, om det är dåliga erfarenheter eller om han helt enkelt tycker det är mindre jobbigt med bosal, vet jag inte.

Våran tandhistoria gick på 15000 med försäkring (35´innan), så nu är han 100% försäkrad :devil:

Det var våran tråkiga tandskada. Jag hoppas du känner dig lite mindre orolig, för jag vet hur det känns att inte veta hur det ska sluta :crazy:. Håller alla tummarna här att det ska gå lika bra för Er !!!

Tillägg: Daimens tand satt i underkäken, och jag misstänker att er sitter i överkäken? Därav kanske vi slapp dränage........han hade redan ett hål ut ur käken, gjort av sparken :(

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 057
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 030
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: slant98
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka