Tånagel som ger problem

lundsbo

Trådstartare
I höstas bröt jag min stortå och såklart ramlade nageln av.
Nu är drygt halva nageln ute igen. På ena sidan så kommer den för lågt så den växer mot skinnet och "köttet".
Den plöjer sig lite fram och det gör att det blir svullet och gör ont med skor.
Jag har filat nageln tunnare i hopp om att den lättare ska komma högre upp och hamna där den ska. jag smörjer även för att hålla det mjukt.

Är det något mer jag kan göra för att underlätta?

I höstas bröt jag min stortå och såklart ramlade nageln av.
Nu är drygt halva nageln ute igen. På ena sidan så kommer den för lågt så den växer mot skinnet och "köttet".
Den plöjer sig lite fram och det gör att det blir svullet och gör ont med skor.
Jag har filat nageln tunnare i hopp om att den lättare ska komma högre upp och hamna där den ska. jag smörjer även för att hålla det mjukt.

Är det något mer jag kan göra för att underlätta?

Du har nageltrång. Gå till en fotvårdare, och be dem om hjälp.

https://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Nageltrang/

Senast ändrad:
Jag har under min uppväx haft problem med nageltrång på alla fyra sidor av mina stortår och opererat alla fyra tår flertalet gånger (några gånger gick det inte så bra trots att doktorn var väldigt noga)

De sätter en bedövning och sedan klipper man upp och blottar nagelroten, skrapar bort nagelroten och syr sedan ett eller två stygn. Man förminskar alltså nagelns bredd så att den inte ska växa in i skinnet när den växer upp igen.

Tack för era svar.
Det stämmer bra med beskrivningen nageltrång. Så då verkar det som jag kan sluta fila själv och boka en tid på vårdcentralen, för om det ska skäras lite så gör väl knappast fotvårdaren det...

A
Jag har under min uppväx haft problem med nageltrång på alla fyra sidor av mina stortår och opererat alla fyra tår flertalet gånger (några gånger gick det inte så bra trots att doktorn var väldigt noga)

De sätter en bedövning och sedan klipper man upp och blottar nagelroten, skrapar bort nagelroten och syr sedan ett eller två stygn. Man förminskar alltså nagelns bredd så att den inte ska växa in i skinnet när den växer upp igen.
Låter sådär. Antar att jag kommer få skippa skyddsskorna ett par dagar...

A

Låter sådär. Antar att jag kommer få skippa skyddsskorna ett par dagar...

Tack för era svar.
Det stämmer bra med beskrivningen nageltrång. Så då verkar det som jag kan sluta fila själv och boka en tid på vårdcentralen, för om det ska skäras lite så gör väl knappast fotvårdaren det...

Nej sök läkare. Och det blir oftas bara sämre om man är där och försöker klippa sjjälv. har du otur kan du få ordentlig infekttion som gör grymt ont och tar tid att bli av med. (vet av egen erfarenhet)

Det tar några dagar innan man kan ha vettiga skor igen men det går ändå rätt fort att läka. Efter tio dar kan du dra bort stygnen och sen är tån som ny igen!

Tack för era svar.
Varför ska det skäras? Fotvårdare rensar bort död hud, gör rent, klipper naglarna på rätt sätt och kan fixa med bomullstussar mm så trycket och obehaget minskar. Jag har relativt ofta nageltrång pga hallux valgus och fått jättebra behandling och tips och trix att göra hemma både för att förhindra framtida och underlätta pågående.

Varför ska det skäras? Fotvårdare rensar bort död hud, gör rent, klipper naglarna på rätt sätt och kan fixa med bomullstussar mm så trycket och obehaget minskar. Jag har relativt ofta nageltrång pga hallux valgus och fått jättebra behandling och tips och trix att göra hemma både för att förhindra framtida och underlätta pågående.
Det finns ingen död hud och ingen nagel att klippa. Stoppa något under nageln är inte möjligt för den har grävt ner sig i köttet. Drygt halva nageln har vuxit ut.
Känns inte som du och jag har samma problem. Jag har aldrig haft problem förut så jag har ingen historik eller tidigare problem. Gissningsvis växer den nerdåt pga att frakturen i tån ger en felställning på ca 15% där yttre delen av skelettet i tån pekar något uppåt.

Det finns ingen död hud och ingen nagel att klippa. Stoppa något under nageln är inte möjligt för den har grävt ner sig i köttet. Drygt halva nageln har vuxit ut.
Känns inte som du och jag har samma problem. Jag har aldrig haft problem förut så jag har ingen historik eller tidigare problem. Gissningsvis växer den nerdåt pga att frakturen i tån ger en felställning på ca 15% där yttre delen av skelettet i tån pekar något uppåt.
Nej vi har inte samma problem exakt, det har jag aldrig påstått heller. Men någon typ av nageltrång verkar du ju ha. Själva definitionen av nageltrång är att nageln växer in i huden istället för som den ska, där den har fri passage sas. Och död hud kan jag nästan garantera att du har. Jag tror ändå att en medicinsk fotvårdare kan hjälpa dig bättre än en allmänläkare såvida de inte kan fixa till din fraktur om det är den som ställer till det. Fila nageln som du gjort hittills förvärrar antagligen situationen. Men du gör ju så klart som du vill.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar