Tält - en djungel

Nixehen

Trådstartare
Misstänker att jag inte är den enda friluftsnörden här så hjälp mig att hitta rätt i djungeln av tält! Jag ska köpa tält för friluftsäventyr. Dvs camping i skog och mark, kanske någon tältnatt i fjällmiljö, men i nuläget ingen långvandring inplanerad. Tältet behöver således inte vara ultralätt, men låg vikt är ändå att föredra.

Önskemål:
• 2-3 personers
• 140cm bred sovdel (både i huvudändan och fotändan, pga madrasser.)
• Absid för packning och skor (inte för ”häng”)
• Helst under 3kg (då jag är ensam vuxen och kommer bära typ all packning ensam.)
• Full sitthöjd inne i tältet
• Myggnät i alla öppningar
• Hygglig ventilation
• Helst under 3000kr

Vi behöver inget superflådigt tält, men vill ändå ha ett tält som är schysst liksom.

Hjälp?

Bild från tidigare vandring 🙌🏻
2D9AFBA0-68C1-4087-BF44-4F2B3CB490D7.jpeg
 
Urberg har ett 2p kupoltält som åtminstone på pappret verkar matcha. 138 brett inner, men det brukar ju inte vara några problem om det är bara lite tight för liggunderlaget. Skulle dock inte räkna med att ett sådant tält är för åretruntbruk, det brukar innebära en eller annan kompromiss när ett billigt tält ska vara både lätt och relativt stort. Oklart hur bra det ventilerar, det vet man ju inte riktigt förrän man tältat i fukten. :idea:

Själv har jag ett tunneltält från Bergans som någorlunda uppfyller kraven (och som stått genom januaristormar), men det är lite låg sitthöjd med 85 cm. 160 brett i huvudänden och lite smalare vid fötterna.
 
Urberg har ett 2p kupoltält som åtminstone på pappret verkar matcha. 138 brett inner, men det brukar ju inte vara några problem om det är bara lite tight för liggunderlaget. Skulle dock inte räkna med att ett sådant tält är för åretruntbruk, det brukar innebära en eller annan kompromiss när ett billigt tält ska vara både lätt och relativt stort. Oklart hur bra det ventilerar, det vet man ju inte riktigt förrän man tältat i fukten. :idea:

Själv har jag ett tunneltält från Bergans som någorlunda uppfyller kraven (och som stått genom januaristormar), men det är lite låg sitthöjd med 85 cm. 160 brett i huvudänden och lite smalare vid fötterna.
Jag har kikat på det från urbergs, men recensionerna säger att yttertältet är för kort så att det kommer in fukt vid regn, samt blåser in. 🙈🤔

Tältet behöver inte funka året runt, men typ halva året vore trevligt. 😁
85cm är i lägsta laget, jag är lång tyvärr. 😕
 
Jag har kikat på det från urbergs, men recensionerna säger att yttertältet är för kort så att det kommer in fukt vid regn, samt blåser in. 🙈🤔

Det verkar tyvärr vara vanligt med många billigare tält :down: (och många amerikanska märken, där det där med att "tälta trots dåligt väder" verkar vara en specialgrej som folk köper Hilleberg och liknande för :rofl:).

I vissa fall vet jag att folk moddat yttertälten om det i övrigt uppfyller kraven och man inte vill lägga mer pengar.
 
Det kan vara värt att titta på om 3F UL-gear har någon matchande modell. Jag har aldrig sett deras kupoler live, men lanshan är ju populärt bland folk som vill ha "budget-UL" och anses vara bra tält för pengarna. Det ser ut som att de har något som skulle kunna ha rätt mått åtminstone. Finns många olika alternativ att välja på bland innertälten, så man kan nog få ett som är "lagom" ventilerat.

Ett annat alternativ kan vara Marmot Vapor. 3p-varianten kan vara tillräckligt stor, och modellen har ju överlag bra recensioner (beroende på hur tätt man vill ha innertältet, jag vill ha tätare tält än så men jag vet att många gillar det).
 
Ett annat alternativ kan vara Marmot Vapor. 3p-varianten kan vara tillräckligt stor, och modellen har ju överlag bra recensioner (beroende på hur tätt man vill ha innertältet, jag vill ha tätare tält än så men jag vet att många gillar det).

@Nixehen vi har Marmot Vapor 2p som fyller 10 år i år och är supernöjda! Använder det främst i Sydsverige och har spenderat otaliga ovädersnätter i det, inkluderat natten till idag 😅 Alltid torra och varma, absiderna rymmer mycket packning (sambons gamla, otympliga 75 l Lundhags är inga konstigheter) och ventilationen funkar bra, även råa höstnätter. Sovit i tältet ner till ca - 5°C helt problemfritt.

Bild från veckans festival, kanske inte så frilufsig men åtminstone färsk 😅

1000006688.jpg
 
@Nixehen vi har Marmot Vapor 2p som fyller 10 år i år och är supernöjda! Använder det främst i Sydsverige och har spenderat otaliga ovädersnätter i det, inkluderat natten till idag 😅 Alltid torra och varma, absiderna rymmer mycket packning (sambons gamla, otympliga 75 l Lundhags är inga konstigheter) och ventilationen funkar bra, även råa höstnätter. Sovit i tältet ner till ca - 5°C helt problemfritt.

Bild från veckans festival, kanske inte så frilufsig men åtminstone färsk 😅

Visa bifogad fil 147006
Det låter ju toppen! Ska kika på detta 🙌🏻
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp