Talgoxe med talfel?

Sofiplopp

Trådstartare
i trädet utanför mitt fönster sitter en talgoxe (?) och sjunger så här:

TI TI tu tu TII
TI TI tu tu TII

alternativt:
TI TI tu tu TI TI tuu
TI TI tu tu TI TI tuu

Men brukade inte talgoxar sjunga TI TI tu TI TI tu förr i tiden - eller möjligen TII TU TII TU?

H*n är :devil: enveten i alla fall - och väldigt fixerad vid just samma lilla trudelutt. *suck*

Sv: Talgoxe med talfel?

Det kanske är en utlänning?:idea::rofl:

Här ute låter dom ti ti tu ti ti tu och tii tu tii tu.
Just nu verkar dom sjunga ostämmig kör här på varsin sida av huset.

Han kanske har satt en brödsmula i halsen :idea:

"min" talgoxe som väcker mig varje morgon vid 5 snåret låter mest som ett billarm :cool:
O han bara sitter där och ser oskyldig ut, men jag vet att det är han, jag ser honom :devil:

Man har gjort studier på fåglar i tätbebyggda områden och upptäckt att fåglar som bor i stadsmiljö eller andra "högljudda" områden i vissa fall har ändrat sin sång för att den ska höras bättre... det är alltså inte helt ovanligt med fåglar som har "talfel" eller en annorlunda sång. Kan det vara nåt sånt?

Du har en kreativ pippi! :D Han har helt enkelt hittat på en egen sång.
Såhär står det på wiki:
"Den karakteristiska sången är ett högljutt, olikartat betonat "tsitsibää, tsitsibää", ibland även endast tvåstavigt "ti-ty, ti-ty". Varje hanne har sin egen strof och framför allt hastighet."

Jag har också hört att det mer "ursprungliga" talgoxelätet är ti ti ty, ti ti ty, men att talgoxar i stan ofta har förkortat det till ett slarvigt ti ty, ti ty, istället. Du kanske har fått en riktig lantis utanför fönstret, som har extra långa haranger? :idea:

I min trädgård har jag en talgoxe som gillar gammal 50-60-talsmusik, speciellt Sister Act's I will follow him, för han sjunger EXAKT början till denna refräng, i rätt tempo med rätt gung:
I love Him, I love Him, I love Him,
And where He goes,
I'll follow, I'll follow, I'll follow.
he'll always be my true love, my true love, my true love
from now until forever, forever, forever

Så varje gång den jäkla pippin sätter igång så får jag den låten på hjärnan! :p

I min trädgård har jag en talgoxe som gillar gammal 50-60-talsmusik, speciellt Sister Act's I will follow him, för han sjunger EXAKT början till denna refräng, i rätt tempo med rätt gung:
I love Him, I love Him, I love Him,
And where He goes,
I'll follow, I'll follow, I'll follow.
he'll always be my true love, my true love, my true love
from now until forever, forever, forever

Så varje gång den jäkla pippin sätter igång så får jag den låten på hjärnan! :p

Näj! Nu fick jag också den på hjärnan! :mad: :p

On T: Jag har två koltrastar som sjunger ikapp på morgonen utanför mitt fönster :love:. De tycks inte ha något talfel i alla fall.

Man har gjort studier på fåglar i tätbebyggda områden och upptäckt att fåglar som bor i stadsmiljö eller andra "högljudda" områden i vissa fall har ändrat sin sång för att den ska höras bättre... det är alltså inte helt ovanligt med fåglar som har "talfel" eller en annorlunda sång. Kan det vara nåt sånt?

Tänkte själv direkt på samma sak när jag läste tråden.

TS: Om det stör dig så kan du få byta ut talgoxen mot ett knippe skator. De är tysta som i graven. (Just nu iaf :devil:)

Jag beordrade ut en svan att sätta sig i trädet, så nu är det tyst. :devil:

Nej, men allvarligt talat - det där med att många stadsfåglar ändrat sång till en enklare för att höras - det har jag också hört. Och jag bor precis vid en väl trafikerad gata, så det hade liksom inte förvånat mig om han sjungit TI TY TI TY.
Det gör de flesta talgoxarna häromkring, utom när jag kommer gående på promenad med hunden och katten, och de varnar allt och alla för den där otäcka människan med en katt i släptåg!
Det är lite lustigt, för jag går ju oftast runt de närmaste kvarteren bara, och då har jag en svans av ilskna fåglar i om följer mig, hunden och katten runt.
Katten går mitt på cykelvägen, viftar lite nonchigt med svansen och låtsas att han är totalt oberörd, till och med när fågelmammor störtdyker ner mot honom med dödsförakt, för att visa fågelbarnen vilket farligt djur som går där.
Och när jag går med bara hunden - då varnar de också! Katten KAN ju vara någonstans i närheten! :D

Hur som helst: den här pippin har tydligen tänkt ut något alldeles eget att sjunga! Och det är ju faktiskt lite kul att naturen anpassar sig efter de förutsättningar den har.

För övrigt älskar jag koltrastar - men de är så snabla svårfångade ... :crazy:

Precis det tänkte jag också. Stress, kallas det väl :(

Precis det tänkte jag också. Stress, kallas det väl :(
Stress, eller naturligt urval. Våra arter har ju anpassat sig till rådande omständigheter (fått vingar, gått upp på land etc) under många miljontals år, så det vore väl inte så konstigt om fåglar i vissa områden ändrade sin sång lite...

I somras var jag på semester i Belgien och hade då ett fågelskrälle
som visslade Jysk-melodin hela dagarna.
fast han hade nog inte hört hela reklamen för han kunde inte få sista tonen rätt :rofl:

Talgoxar är otroliga härmfåglar. Idag finns det till och med många talgoxar, som kvittrar mobilsignaler i stället.

Mvh

IngelaH
naturguide vid Svansjön Tysslingen

Ps. Vi använder inte ikeakassar, när vi "plockar in" skadade svanar. Vi bär dem ändå... Ds.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 699
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 146
Senast: moon
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama