Tål Islænnigar mer smærta æn andra?

Skjøldur

Trådstartare
Jag snackade med en vetrinær nyss som på stod det.
Jag har ytterst liten erfarenhet av andra hæstar, så jag vet inte...
Men om nu Islænningen har mycket urhæstblod i sig så finns det ju en orsak till det!
Rovdjur på jakt væljer i førsta hand ut svaga byten.
Ser dom en som skiljer sig från mængden så tænker dom -den tar vi...
Katter ær bra på att hålla masken av samma orsak.

Jag kan tænka mig att allmæn livsglædje och livlighet gør att dom
struntar i att det gør ont också, liv ska levas i vilket fall!

Sv: Tål Islænnigar mer smærta æn andra?

Jag har hört att "urhästar" som islänningar och fjordingar och liknande inte visar sin smärta på grund av de anledningar du just sa.

Min kille har ganska känsig mage och har haft kolik två gånger. men det enda sättet han visat de på är att han inte ätit. å om han ratar mat, då är nått galet!

Jag tror inte att det egentligen har högre smärttröskel, men jag tror att de har ett svagare signalsystem samt i många fall ouppmärksamma ägare tyvärr.

Får säkert på skallen för detta uttalande, med det tar jag.;)

Nä högre smärttröskel tror jag inte heller dom har.

Men ouppmärksamma ägare finns det ju i alla hästkretsar=)

Och helt iq befriade åxå. som vet att hästen är sjuk eller har ont men inte fattar att man inte ska rida på den eller att den behöver veterinärvård

Detta va absolut inte nått emot dig. håller med dig till fullo

Men är det verkligen svagare, signalsystemet, eller är det vi som inte kan läsa av "dialekten"?

Men är det verkligen svagare, signalsystemet, eller är det vi som inte kan läsa av "dialekten"?

De signalerar smärta fast ofta inte lika tydligt som andra raser kan göra, men för den sakens skull tror inte jag att de upplever mindre smärta de är bara dåliga på att visa det.
Jag har stått med en kolikhäst i näven, ingen fattade att han hade vrålont. När veterinär dyker upp står alla som fågelholkar och undrar vad han har för fel,:eek: veterinär som anländer utbrister den här hästen har fruktansvärt ont. Jag såg det som ägare, omgivningen fattade ingenting.:crazy: Men det var inte klassiska utbrott som kasta sig ner och rulla osv, men min häst är en typ som blir väldigt orolig när han får ont och orolig var han så det räckte till och blev över. Fast det verkade ändå inte som någon förstod att hästen hade problem.

Jag tror att de upplever lika mycket smärta som alla andra hästar, varför ens tro att samma skada skulle göra olika ont bara därför att man har en annan ras. Sen om man vill kalla det för dialekt eller vad, så är faktum det att islänningar signalerar smärta men många människor förstår inte det.

När hästen börjar visa tydliga tecken på smärta, te x genom att bli dum. Ja då är hästen fräck, men dessa signaler jämställer jag som att hästen får skrika för att vi ska förstå.

Tack för en bra utveckling :bow:
Det var väl så jag tänkte - att vi inte förstår, men nog katten talar hästen ofta om att det är nåt fel. Och att man inte kan jämföra med "andra raser" såtillvida att de signalerar något annorlunda.

Jag tror att de känner lika mycket men inte är särskilt utåtagerande. De går in i sig själva och genomlider. Tänker på Sven Forströms artiklar om islandshästen som en passiv hanterare, tror att en del av sanningen finns där.

OA

Tror inte heller att de tål mer smärta än andra raser. De bara "håller" sig och visar inte smärtan på samma sätt.
Har upplevt samma sak även med andra individer från andra raser, men det är nog mycket vanligt hos just islandshästar och hos kallblodsraser.

De signalerar smärta fast ofta inte lika tydligt som andra raser kan göra, men för den sakens skull tror inte jag att de upplever mindre smärta de är bara dåliga på att visa det.
Jag har stått med en kolikhäst i näven, ingen fattade att han hade vrålont. När veterinär dyker upp står alla som fågelholkar och undrar vad han har för fel,:eek: veterinär som anländer utbrister den här hästen har fruktansvärt ont. Jag såg det som ägare, omgivningen fattade ingenting.:crazy: Men det var inte klassiska utbrott som kasta sig ner och rulla osv, men min häst är en typ som blir väldigt orolig när han får ont och orolig var han så det räckte till och blev över. Fast det verkade ändå inte som någon förstod att hästen hade problem.

Jag tror att de upplever lika mycket smärta som alla andra hästar, varför ens tro att samma skada skulle göra olika ont bara därför att man har en annan ras. Sen om man vill kalla det för dialekt eller vad, så är faktum det att islänningar signalerar smärta men många människor förstår inte det.

När hästen börjar visa tydliga tecken på smärta, te x genom att bli dum. Ja då är hästen fräck, men dessa signaler jämställer jag som att hästen får skrika för att vi ska förstå.

Jag håller med dig men samtidigt undrar jag om de inte tål lite mer också och stänger av. Fast man skall komma ihåg att det är högst individuellt! Jag har och har haft löjligt sprutkänsliga islandshästar tex, faktiskt värre än något fullblod jag träffat på! Vi har en spatthäst (som vi äntligen fått tillåtelse att avliva, vilket sker imorgon) och han har mycket aggressiv spatt och ett än värre skadat bakknä och är således dubbelhalt, men inte har det hindrat honom att både galoppera full kareta i hagen och under ryttare och bara markera lite lätt för att sedan lulla fram med korta steg och avsaknad av vilja dagen därpå eller kasta av sin ryttare för det gör ont. Ibland verkar deras vilja övergå förståndet och smärtan men som veterinären sade så hade en "vanlig" häst knappast sprungit utan helst stått stilla och varit håglös. Det har han varit om han ridits ett tag men när han vilat ett tag så verkar han hur matglad och pigg som helst!

Och så sade en veterinär att man vet nu att islandshästar kan fungera bra som ridhästar trots spatt! Ja tacka fanken för det! De har ont som f-n men visar det otydligt och försöker vara positiva till livet ändå! Dessutom kan dubbelhälta vara svår att upptäcka. Jag har gjort samma erfarenhet vad gäller kolik som du och när min häst var döende låg han med stora lugna ögon i boxen och huvudet i mitt knä, innan urinsyran och gifterna från felaktiga bakterier tog över honom och han var helt borta och gick runt i vingliga cirklar i stel spansk skritt tills han föll ihop och galopperade full galopp in i döden. Det var tom farligt att vistas i boxen men jag envisades länge att gå i mitten och hindra hans huvud att slå i väggarna, tills veterinären slet ut mig! Vi kunde inte ens komma till honom så vi kunde förkorta lidandet! Den hemskaste upplevelse jag varit med om! Han hade dött 10 månader tidigare om jag inte observerat de vaga koliksymptom en islandshäst kan visa! Han gjorde som din men var inte ens orolig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka