Takt och gång bla..

G

GemRock

Jag har kollat lite på detta med dressyr och hästens naturliga gång, den gången den har i i grunden...i hagen eller dyl...alltså den gången som inte är av höga lyft som man vill ha i dressyr i de högre klasserna. Hoppas ni förstår...

Sedan när man kommer igång med träningen av unghästen och den har en normal gång...hur får man sedan denna högresta gången?? Dessa höga ben och småstudsiga stegen i traven??

Lite svårt att förkrara, fråga om ni undrar vad jag menar..:o
Men är det något man tränar eller är det ngt som hästen redan har??

:idea:
Om man tittar på Ponnys som går på ridskolan, de springer ju inte med höga välvande rörelser, utan springer utan någon direkt utmärkning, hur får man sedan denna ponny/häst att utveckla det man söker inom dressyren???

Är ni med??

:banana:

Sv: Takt och gång bla..

Kort svar: De flesta hästar med mer spektakulära rörelser än det du ser på ridskolans ponnyer är oftst födda med ett annat rörelsemönster, ffa beroende på annan exteriör och vinklar inuti kroppen.

Gångarterna KAN utvecklas av god skicklig ridning; genom styrka och samling. Men det är svårt att göra om en kulstöterska till Sparven från Minsk ;-), de hästar som har en riktigt luftig samlad trav och uttrycksfull passage är som sagt oftast mer eller mindre födda med det.

Gångarter kan också »försvinna« med åren, så någon av dina ridskolehästar kan ju ha fötts med ganska bra utvecklingsbara gångarter, men »tappat dem« på vägen. Den typen av rörelser är inte heller kanske det bästa att ha på ridskola; de är mer svårsuttna, hänger oftast ihop med ett ngt mer eldigt temperament och vinner ofta mer mark vilket gör dem svåra i ridgruppen.

Senast ändrad:

Kort men jäkligt bra svar!! Kan inte mer än hålla med! :)

Instämmer, mycket bra svar!
Jag vill understryka det som AnnHam skriver att en duktig ryttare kan få fram mer gång i en häst som inte har det naturligt, genom att på olika sätt igenom sin ridning förbättra framförallt traven. Naturligtvis går det inte att uträtta underverk, men ändå! Man kan bli förvånad ibland.

Detta riktat till Gem Rock.

Bra svar!

Vill som tillägg bara svamla lite. ;) Riktat till ts då. Jag tror att TAKT framför allt kan ridas fram på de flesta hästar, antingen av en skicklig ryttare eller av en medelmåtta med hjälp av skicklig tränare. :D

Och, en bra takt gör mycket för intrycket av gång, och jag tror att ur takten går det att rida fram iaf en betydligt bättre trav när väl takten sitter, genom att balansera och stärka hästen - och på så sätt hjälpa den att hitta ett "snyggare" rörelsemönster och på så sätt våga vila mer på steget och bli luftigare.

Jag har själv sett en häst som till synes var helt utan takt och gång i traven förvandlas till att trava med spänst och uttryck i god balans - genom en långsiktig och strukturerad uppbyggnad av hästen (och utbildning av ryttaren).

Min egen häst är ett annat exempel, han ser dötrist ut på lina exempelvis, men genom konsekvent träning (och ridning) av duktiga tränare så har han lärt sig hitta en bra takt och ur den en Mycket bättre trav än vad han har lös - eller för den delen vid ridning utan hjälp från ryttaren. Det är jobbigare för honom givetvis än för en häst med mer schwung och spänst naturligt, men jag skulle tro att många av de hästar du sett som ser ut att "dansa" under ryttare faktiskt ser ganska slätstrukna ut utan ryttare!

Senast ändrad:

Jag har själv sett en häst som till synes var helt utan takt och gång i traven förvandlas till att trava med spänst och uttryck i god balans - genom en långsiktig och strukturerad uppbyggnad av hästen (och utbildning av ryttaren).

Min egen häst är ett annat exempel, han ser dötrist ut på lina exempelvis, men genom konsekvent träning (och ridning) av duktiga tränare så har han lärt sig hitta en bra takt och ur den en Mycket bättre trav än vad han har lös - eller för den delen vid ridning utan hjälp från ryttaren. Det är jobbigare för honom givetvis än för en häst med mer schwung och spänst naturligt, men jag skulle tro att många av de hästar du sett som ser ut att "dansa" under ryttare faktiskt ser ganska slätstrukna ut utan ryttare![/QUOTE]

Det är lite det jag tänker på, men hur lyckas man få hästen att förstå att den skall vila på steget och hitta rytmen...? För jag skulle tro att han har det, men det kanske man måste lära honom till att göra...som sedan kommer automatiskt med träning och förståelse av hästen.

Är det en bra idé att lämna bort hästen till en tränare för att denne kan arbeta med denna sak..:angel:

Jag är mest nyfiken på hur andra gör.:banana:

Jag har tagit massor av (uppsutten) hjälp av tränare som sedan hjälpt mig hitta känslan och knapparna på marken. Och det tar tid. Vi är långt ifrån "klara", men stunderna i en skaplig trav blir längre och längre hela tiden.

För min del så handlar det mycket om att min häst behövde en ganska stadig ram och hjälp med att hitta balansen. Från början handlade det mest om att få honom lydig för hjälperna och verkligen gå för benen - på en långt högre nivå än jag trodde krävdes. "Trampa-gasen-i-botten-känsla" liksom. Först när det satt skapligt gick det att börja balansera om honom. Jag skall inte påstå att jag lyckas hela tiden, eller ens större delen av tiden, men när han är i ramen och inte kan skjuta ut några kroppsdelar utan jobbar på rakt framåt försöker jag ta upprepade halvhalter kombinerat med mycket drivning för att få kvickare bakben och mer lyft i fronten - då kommer traven igång bättre också.

JAG (har bara erfarenhet av min egen ridmässigt så kan bara svara utifrån honom) har fått använda mig mycket av att fånga upp traven i öppnor för att få en lättare front och därmed luftigare trav med kvickare bakben. Men haffa användaren malinigbg, såg senast idag hur hon fick upp min häst i manken och därmed fick igång en gungigare och bättre gång. ;) Hon brukar kunna förklara lite bättre också, men jag hade helt klart inte försökt ge mig på att "förändra" eller modifiera en hästs gångarter ensam - som jag ser det har det på min inte varit ett egensyfte i sig utan snarare ett tecken på att han blivit stadigare och starkare och därmed jäkligt mycket trevligare att rida. :)

Sätter takt och förbättrar gångarter gör man med sitsen. Framförallt säte men även mage och lår och naturligtvis spelar även handen in.
Man letar efter en känsla och växlar mellan att med sätet skjuta på och ange takten, driva, alternativt stanna upp eller bli passiv.
Detta kombineras med en flexibel hand som ömsom fångar upp, släpper efter, håller emot, balanserar.
Med hjälp av låren kan man fånga upp och "lyfta" hästen samt göra halvhalter.
Med hjälp av magmusklerna kan man också fånga upp samt understryka takten.
Det är inte helt enkelt att förklara men det är en enorm variation av olika hjälper där man letar efter en känsla som ibland bara finns i fantasin.
Det gäller ibland att vara mkt snabb och uppmärksam på när man ska vara passiv och vänta alternativt balansera upp och understödja.
Efter hand som hästen blir mer utbildad och starkare kräver den så klart mindre och mindre understödjande ridning.
Hoppas detta gav dig lite svar på frågan? :)

Du har fått väldigt bra svar redan. På min ena häst får jag också arbeta med det här, och har haft en annan tidigare som var ännu mer markbunden i sin egen trav, i hagen eller på lina. Det jag vill säga är att om man rider en häst som man måste arbeta så här med och även en där det inte behövs så inser man hur otroligt mycket lättare det är med en häst som har det naturligt. Det går aldrig att komma ifrån. Jag påminns om det varje gång jag rider den som har en naturligt bra gång och en bra exteriör. Men visst går det.

Om jag jämför de två med sämre förutsättningar jag talar om här så hade den första en betydligt bättre exteriör för att förbättra traven, att den inte hade en luftigare trav var egentligen märkligt eftersom den hade alla förutsättningar. Men när vi väl lyckades utveckla traven så följde det så att säga med till hagen, den hästen rörde sig sedan bättre överhuvudtaget.
Den behövde lära sig att bli mer frimodig och framåtgripande i sin trav, även mer taktmässig, men det var inte lika svårt på den hästen som på den här.

Den här är det lite mera knepigt med. Den har både svårare och lättare på grund av sin exteriör, den är helt enkelt annorlunda byggd. Arbetet blir delvis annorlunda.

Den här hästen är inte markbunden på samma sätt, den lyfter benen men vilar inte på steget utan blir för snabb i takten. Därför blir det lätt springigt och otaktmässigt och allra mest fokus på att hitta en bra takt, och det skrev någon annan redan bra om. Takten sätts med sätet. Det är här exteriören kommer in bland annat, för den här hästen är det lättare att skjuta på än att bära, därför blir mycket fokus på att den ska bära.

Det är allra viktigast att du har en tränare som ser hur just din häst behöver stärkas för att få rätt förutsättningar för en förbättrad trav. Det låter enkelt men är inte alltid enkelt eftersom det måste vara en bra tränare som har öga för olika hästar och inte bara kör ett koncept med alla, oavsett modell på häst.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

tänkte på det där med takt..måste det ridas fram, eller kan i vissa hästar ha det mer naturligt?
vad tycker ni?

Medfött. Tag 20 lösa två-åringar så kommer en del trava (för det är ju mestadels i traven man pratat om takt) taktmässigt och med en TYDLIG takt, dvs inte bara »rinna« fram. De flesta kommer vara okey och ytterligare några har ganska dålig egen takt.

Men precis som med schvung och uttryck i gångarterna så »sätter man« som ryttare takten på den häst som har lite dålig sådan. Och takten förbättras med detta arbete och styrka så att hästen orkar vila lite mer i steget och alltså få en tydligare takt.

Ja självklart! Det är bara att titta på olika hästar i hagen eller om du linar dem.

Att de har en bra taktmässighet underlättar väldigt men det räcker inte helt, för ryttaren måste också kunna variera takten, och det är inte säkert att det är lätt, hästen vill gå där den är mest bekväm och kanske är svår att rubba. Så mer måste till, förstås.

Inte att förglömma så visar vissa hästar sin gång betydligt mer när de får en "ram" runt om sig. Min förra häst var sådan, en helt o.k. medelmåtta när han sprang lös (såvida han inte blåste upp sig förstås) men direkt man satte sig upp eller tömkörde så fick han ett helt annat rörelsemönster i fråga om luft och schwung.

Det märktes redan när han satts in så det handlade inte om ökad styrka (vilket i sig oftast förbättrar gången då hästen orkar sätta sig och ta mer vikt bak och framdelen blir lättare).

Tillägger att en väldigt stark egen takt kan ge problem framförallt i piaff/passage övergångar där hästen verkligen måste kunna ändra takten och bli snabb.

Det där kan jag verkligen hålla med om. Jag hade en häst som hade en väldigt stark naturlig takt och det var nästan svårare att rubba den än att sätta takt i en som ingen har. Min tränare brukade säga att jag fick passa mig så jag inte seglade runt i vår "bompabompatrav"

Precis, det var det jag menade också! Det kan nog faktiskt vara att föredra en som är rörlig, spänstig och kvick och som måste ridas till takt istället.

Sen kan man förstås välja taktmässig, luftig, rörlig, spänstig och kvick:D

Liknande trådar

Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 850
Senast: Amanda_F
·
Hoppning Jag har en dotter på 12 år som börjar bli lite intresserad av att ge sig ut att börja tävla "på riktigt". Eller inte lite, väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 929
Senast: Mimsan_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka