Takhöjden i stall hur funkar det?

Blazicq

Trådstartare
Jag har läst på JBVs hemsida om minsta tillåtna höjd men fattar inte riktigt hur man "räknar".

Om jag tex har en häst på 163 så skall det vara 1,5 * 163=244,5 cm i takhöjd.

Om jag då bara på vissa ställen har tex 240 cm är höjden godkänd då? Mäter man från golvet till tak eller mäter man från golvet till de "balkar" som kommer innan taket?

Skall tillägga att detta är en fundering jag har ingen häst;)

Sv: Takhöjden i stall hur funkar det?

Det är mankhöjden x 1,5. Summan blir då den takhöjd som du får ha.

Man mäter från golv till första balken inne i boxen. Om då själva taket är tex 240 och till balken är det tex 220 så är det balken de går på.
Men är inte balken bärande så kan man ta bort den, annars så måste man gå på den.

Om du i ditt exempel har en häst som kräver 244,5 i takhöjd och det bara är 240, så kan du få det godkänt om allt annat är godkänt.
I förra stallet jag stod i så var det väldigt för lågt i tak, men de fick dispens pga att allt det övriga var bra med tex ventilationen. Om några cm ska godkännas så går de nog mycket på ventilationen.

Det är en djungel och sen beror det nog lite på kommun och vilken inspektör.

Fundera är alltid bra :)

*kl*
Man brukar säga att du ska ta den högsta hästens mankhöjd och lägga till (minst) en meter så klarar du takhöjden.

Dessutom mäter de takhöjden ifrån Bädden i boxen, inte ifrån själva golvet... Mitt stall mätte de nu på sommaren, utan strö i -kändes rätt fjantigt dels med tanke på att de själva då får gissa bäddhöjden, och dels för att två veckor senare är stallet inte längre ett stall utan en maskinhall... De kunde inte vänta ett par veckor o komma tillbaka när nya stallet är klart(som ju blir rätt enligt alla mått till skillnad från det gamla). Dessa inspektörer *suck*

Liknande trådar

Anläggning Om jag inhyser häst i stall med för låg takhöjd, vad kan rent tekniskt hända? Är det stallägare eller hästägare som är ytterst ansvarig...
Svar
2
· Visningar
2 035
Senast: MayGrace
·
Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 627
Senast: Buck
·
Ekonomi & Juridik Mina föräldrar har idag varit och tittat på ett hus med tillhörande stall. Takhöjden i stallet var 216 cm mätt från bjälke till golv...
Svar
8
· Visningar
2 088
Senast: kryddelydd
·
M
Anläggning Var i helgen iväg och tittade på stallplats i ett stall som lät kanon i annonsen. När jag kom dit kunde jag själv se enorma brister i...
Svar
18
· Visningar
3 261
Senast: Martina78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix