Takhöjd i stall

kirin

Trådstartare
Femtielfte tråden i ämnet gissar jag, men jag hittar inte svaret på min fråga riktigt.
Om man läser JBV:s regler säger den alltid att takhöjd ska vara si och så högt. Sen har jag läst här och var att de mäter från lägsta punkten, till exempel lägsta takbjälken.
Men om det i ett stall är en viss takhöjd på själva innertaket, sedan finns en takbjälke som är lägre.
Takbjälken går längs fronterna på boxarna, hästarna behöver aldrig stå under bjälken i övrigt. Hur ser man på takhöjd i det fallet? Mätar de innertaket eller bjälken som lägsta punkt?
Varför jag blir lite fundersam här är för att om jag köper färdig stallinredning är oftast översta ramen på boxen oftast 220 cm hög.
 
Det har väl tolkats olika av olika inspektörer?
Det står "i boxen" om jag inte minns fel men det var väl uppe på tapeten för ca 6 år sedan att ett stall fått reprimand där ett fläktrör i bortre änden av stallet, där ingen häst vistades, hade mätt 2-5 cm under mått?
 
Femtielfte tråden i ämnet gissar jag, men jag hittar inte svaret på min fråga riktigt.
Om man läser JBV:s regler säger den alltid att takhöjd ska vara si och så högt. Sen har jag läst här och var att de mäter från lägsta punkten, till exempel lägsta takbjälken.
Men om det i ett stall är en viss takhöjd på själva innertaket, sedan finns en takbjälke som är lägre.
Takbjälken går längs fronterna på boxarna, hästarna behöver aldrig stå under bjälken i övrigt. Hur ser man på takhöjd i det fallet? Mätar de innertaket eller bjälken som lägsta punkt?
Varför jag blir lite fundersam här är för att om jag köper färdig stallinredning är oftast översta ramen på boxen oftast 220 cm hög.

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning DFS 2007:6 3 kap. 5 §

Takhöjden i det utrymme där hästar hålls eller tillfälligt binds ska vara minst 1,5 x mankhöjden, dock lägst 2,2 m.
Takhöjden mäts från den nivå hästen står på till takkonstruktionen eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå. Takkonstruktioner eller andra byggnadsdetaljer placerade rakt ovanför box- eller spiltvägg ska inte inräknas i takhöjden.
 
Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning DFS 2007:6 3 kap. 5 §

Takhöjden i det utrymme där hästar hålls eller tillfälligt binds ska vara minst 1,5 x mankhöjden, dock lägst 2,2 m.
Takhöjden mäts från den nivå hästen står på till takkonstruktionen eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå. Takkonstruktioner eller andra byggnadsdetaljer placerade rakt ovanför box- eller spiltvägg ska inte inräknas i takhöjden.

Tillägg, om takhöjden mäts utan strö så läggs 7 cm till för strö, med strö så mäts det från ströet till taket.
 
Tack för alla svar!
Nu blev rätades mitt frågetecken ut :)
Att strö läggs tills vet jag, men att man ska räkna just 7 cm visste jag inte.
Hur funkar det med belysningen? Drar även den ner takhöjden även om den är placerad längs sidorna på stallgången?
 
Man kan ibland hamna i en gråzon när det gäller bedömningar om stallen inte precis följer det som står i lagen. Är det t ex så att hästar leds och binds upp och de då går eller står under belysningen så räknas lägsta punkt i tak från belysningen. Däremot om det inte finns någon chans att hästar leds eller står under belysningen så räknas den inte som lägsta punkt i takhöjd, det kan vara så om belysningen t ex är monterad på väggen. Det är alltid en fall till fall bedömning, och svårt att alltid svara ja eller nej utan att ha sett stallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Om jag inhyser häst i stall med för låg takhöjd, vad kan rent tekniskt hända? Är det stallägare eller hästägare som är ytterst ansvarig...
Svar
2
· Visningar
2 031
Senast: MayGrace
·
Anläggning Hej! Jag behöver tips och råd från er som känner att ni har koll på ämnet. :) Om man vill hyra sig ett "gammalt stall" som står...
Svar
3
· Visningar
1 565
Senast: Yrja
·
Ekonomi & Juridik Mina föräldrar har idag varit och tittat på ett hus med tillhörande stall. Takhöjden i stallet var 216 cm mätt från bjälke till golv...
Svar
8
· Visningar
2 085
Senast: kryddelydd
·
S
Anläggning Jag kommer att köpa en häst inom det närmaste halvåret som det ser ut nu. Antagligen inslandshäst. Hästen kommer jag att ha hemma (har...
Svar
11
· Visningar
2 199
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp