taket i stallet

lis1e

Trådstartare
ska göra om mitt gamla svinastall till hästastall till nästa höst. just nu så är där inte mycket där inne, bara avstjälningsplats i väntan på tippen...

men jag har insett att vi måste höja bjälkarna. på vänstra sidan av stallet så är golvet lägre än den högra sidan. där är det 2,30 till bjälken. på andra sidan är det 2,2. ungefärliga mått!

på vänster sida ska jag ha två boxar. på höger sida en ponnybox och sadel/foderkammare. det måste ju därför finnas tak ovanför sadelkammaren. jag hade tänkt att bara ha innertak på ena sidan av stallet. jag hade velat ha öppet i stallgången, men det måste ju vara innertak på sadelkammaren som sagt. ska ha lite halm och torv stående uppe på loftet. stallet är inte större än ungefär 50 kvm, därför vill jag ha så mycket luft där som möjligt...

frågan lyder:
var ska jag ha innertaket??
1. på höger sida?
2. vänster sida?
3. både höger och vänster och skippa i stallgången/ponnyboxen?
4. på "längden" så man ser rakt upp på loftet när man kommer in i stallet? enda nackdelen med detta är ju att det försvinner så otroligt mycket plats eftersom det är en ordentlig lutning på taket?

råd någon?
album från hur stallet ser ut nu!
http://photobucket.com/albums/b151/lis1e/stallet/

Sv: taket i stallet

Först o främst måste du ansöka om byggnadstillstånd hos kommunen!!!

Det spelar ingen roll att ni redan har byggnaden o att där har varit djur! Ska man bygga om till hästar med boxar och spiltor ska hälsomyndigheten säga sitt först. Då lär du få svar på takets höjd!;)

behöver inte byggnadstillstånd hos kommunen när där har varit andra djur i stallet tidigare!

Är det ett jordbruk inga problem bygg som bara den.
Men jag tror inte man behöver kolla med dom alls.
Det är bara vid ny bygge.

Det beskedet fick jag av vår hälsovårdsnänmd. Han berättade om en bonde som byggde om en hall till stall. Han fick 30.000:- i böter.

Jag hade hört med kommunen innan jag bygger om, för att vara på säkra sidan.

Det är nog nya regler, som kom med att man ska ansöka, för att få ha fler än tio hästar eller fler än tre föl per år. Den som äger gården o har fler än tio inhysningar måste ha tillstånd t.ex:smirk:

en hall ja... men detta är ett stall där det funnits djur tidigare.. jag ska ringa djurskyddet nu och höra för säkerhets skull.
men detta hittade jag på deras sida:

"En ny-, om- eller tillbyggnad av ett stall för hästar ska på förhand godkännas från djurskydds- och djurhälsosynpunkt av länsstyrelsen, s.k. förprövning. Kravet på förprövning gäller även när en byggnad som tidigare inte har använts som djurstall ska inredas och användas som djurstall.

Som ombyggnad räknas alla byggnadsåtgärder i befintliga byggnader, där man antingen förändrar stallets planlösning eller byter inredningstyp. Reparation och underhåll av befintlig inredning utan att stallets planlösning förändras, behöver inte förprövas.

Kravet på förprövning gäller inte om antalet hästar som ryms på anläggningen efter en planerad byggnadsåtgärd är mindre än 5."

ringde djurskyddet tidigare idag. de sa att man INTE behövde söka om förprövning hos länsstyrelsen. men att det däremot var en bra idé att kontakta byggnågonting på länsstyrelsen för att få råd och tips så att det blir rätt och efter reglerna.

sen frågade jag henne om de luddiga skrifterna i häftet om hästhållning. som tex att saker _bör_ vara si och så breda/höga etc etc. hon sa att redan i vår ska det ändras till att det SKA vara måtten som står i häftet! bara ett tips...
jag kommer att få tänka om hela min stallplanering nu eftersom min stallgång kommer att vara ca 2 m bred nu...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 751
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 336
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar