Tävlingslicens för oregistrerad hund

Gnist

Trådstartare
SKK skrev:
Från 1 januari 2008 registrerar Svenska Kennelklubben tävlings- och provresultat även för oregistrerad hund. Kravet är att hunden har ett unikt licensnummer och har fått en tävlingslicens utfärdad.

Kennelfullmäktige beslöt i juni 2007 att även oregistrerade hundar ska få sina resultat registrerade. Det betyder också att resultaten kommer att visas på SKKs webbtjänst Hunddata. Oregistrerade hundar kan erhålla titlar i grenar som inte kräver exteriör merit, dock inte championat.

Resultatet för oregistrerade hundar som deltar i tävlingar och prov som inte är ”rasspecifika”, dvs lydnadsprov, agility, freestyle och viltspårprov, registreras om hunden är ID-märkt samt har en tävlingslicens utfärdad av SKK. Denna licens gäller sedan i hundens hela liv.

Med oregistrerad hund menas här hund som inte har något registreringsnummer hos Svenska Kennelklubben.

Jag tycker det är ypperligt!

Finns så många som lägger ner tid, arbete, svett och tårar och för att inte tala om pengar på sitt hundsportande bland ägare till oreggade hundar.
 
Sv: Tävlingslicens för oregistrerad hund

Det låter ju jättebra! Men hur får man tävlingslicensen då? Är det nåt speciellt som krävs? :confused:
 
Sv: Tävlingslicens för oregistrerad hund

SKK skrev:
Ansökan om tävlingslicens kommer från och med mitten av november, att kunna göras direkt här på webben. Där du samtidigt kan betala avgiften på 450 kronor via din internetbank eller kontokort. För att tävlingslicens ska utfärdas krävs att hunden är ID-märkt samt är ägarregistrerad hos SKK. Ägarregistrering kan göras i samband med licensansökan och kostar 65 kronor. Observera att licensen alltid skickas hem till den som står som ägare i SKKs ägarregister.

För den som så önskar kommer även möjligheten att kunna göra en ägarregistrering och ansöka om tävlingslicens via vår medlemsavdelning att finnas. Närmare information om hur du gör kommer senare.

OBS! Du behöver ha licensnumret när du anmäler till tävling/prov (gäller alltså prov/tävlingar som går av stapeln från och med 2008-01-01)
tiotiotiotio
 
Sv: Tävlingslicens för oregistrerad hund

Kunde inte instämma mer. Det är bra att alla reslutat registreras. Hoppas att det inte blir så krångligt i övergångsperioden att det flyter på med att få ut licenser mm för blandis ägarna samt att de inte missar det vid anmälan.
 
Sv: Tävlingslicens för oregistrerad hund

Det var väl inte sådär himla oväntat med tanke på att det glunkats om det ett tag. Tar ju dock lite tid för saker och ting att mala genom maskineriet ;)
 
Sv: Tävlingslicens för oregistrerad hund

Vem vet, en vacker dag kanske maskineriet malt så långt att SKK följer förbudet mot avel som orsakar lidande, missbildningar mm
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingslicens för oregistrerad hund

Jag tycker att det är jätte bra att förslaget gått igenom.
(Jag är faktiskt förvånad att de inte har krav på att de ska vara kastrerade. )
 
Sv: Tävlingslicens för oregistrerad hund

Jag hörde en diskussion för några veckor sedan just om detta, och någon hade hört att de ev skulle vara krav på att tävlingshundarna skulle vara kastrerade. typ så man inte uppmuntrar att avla på bra hundar fasst de är blandisar eller något annat långsökt.
Kommer inte ihåg allt i deras disk. Men jag tycker väl att det hade inte varit så konstigt om det blev så. :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp