Täcken på bete

Taz

Trådstartare
Hej!

Ni som har inakoderingar som har hästarna hemma på bete, hur gör ni med täcken sommartid?

Om inakoderingarna vill ha täcke ( tänker på typ regntäcke, inte flugtäcke) på sina hästar tex nattetid i början och slutet av betet sköter ni det och sätter på på kvällen och av på morgonen?

Eller dom får sköta allt själva som har med täcken att göra?

Eller ni tar extra betalt för att sköta täcken?

Ja hur gör ni?
 
Det normala är väl att stallet stänger sommartid när det gäller servicen. Jag har stått i många stall och det har aldrig ingått på och avtagning av täcken på hästar i hagen. Möjligtvis att man kunnat betala lite extra för servicen när stallet är stängt om man har sin häst inne.
 
Har inte inackorderingar men spontant känner jag att vill man ha täcke på betet får man sköta det själv, alternativt betala rätt bra för det. Blir ju ett förbannat extrajobb om man ska springa och jaga andras hästar morgon och kväll och har stora hagar..
 
Har inte inackorderingar men spontant känner jag att vill man ha täcke på betet får man sköta det själv, alternativt betala rätt bra för det. Blir ju ett förbannat extrajobb om man ska springa och jaga andras hästar morgon och kväll och har stora hagar..
+ att det är en säkerhetsrisk också! Jag (som är inackorderad) tänker att vill jag ha täcke på min häst på natten får jag fixa det själv.
 
om hästar går på bete dygnet runt enligt överrenskommelse ang det så självklart finns ingen service att sätta på täcken osv.
självklart får man isåfall sköta det själv.
 
här hemma ser jag helst att alla sköter täcken själva. Men vet jag att det ska bli skitväder och ska ta på min häst så brukar jag slänga på de andra som behöver. men oftast handlar det om regn i flera dagar, inte på på kvällen och av på morgonen.
 
Hej!

Ni som har inakoderingar som har hästarna hemma på bete, hur gör ni med täcken sommartid?

Om inakoderingarna vill ha täcke ( tänker på typ regntäcke, inte flugtäcke) på sina hästar tex nattetid i början och slutet av betet sköter ni det och sätter på på kvällen och av på morgonen?

Eller dom får sköta allt själva som har med täcken att göra?

Eller ni tar extra betalt för att sköta täcken?

Ja hur gör ni?

Står inhyrd.

Inga uttalade täckesbyten ingår när det är bete utan det ansvarar man själv för, eller att man frågar sinsemellan.

Vi har en "kolldag" var i veckan och då visiterar man, kollar stängsel och rengör vattenkoppar. Allt övrigt är upp till var och en hästägare då man bara ansvarar för 1 besök/dygn exkl täckesservice etc.

Jag brukar inte han nåt problem med det, men det måste vara snälla uppfostrade hästar som inte går omkring eller springer iväg. Brukar ta med mig en skottkärra ut i hagen. Brukar använda sunt förnuft och av snällhet tex plocka av täcken om det plötsligt blivit +20 eller att det vankas riktigt busväder kan jag om jag har tid skicka ut sms och fråga om jag behöver lägga på täcke.
 
I vårt stall ingår ingen service under betesperioden utöver stängselkoll och vattenpåfyllning.
 
Har aldrig varit med om att täckestjänst ingår när hästarna går ute dygnet runt. De som vill ha täcke på brukar gå ihop och lösa det så att någon som har lätt att åka förbi på morgonen tar av och den som har möjlighet att lägga på om kvällarna gör det. Samma med sprejande av flugmedel om det behövs både morgon och kväll. I övrigt är koll av vatten, hästar och staket ett gemensamt ansvar under betestiden i nuvarande stall, dvs alla kollar över alla hästar när man ändå är där = koll flera gånger per dygn då vi ofta har lite olika tider i stallet.
 
Tack för era svar =)
Detta är hästar som rids hela sommaren och betet ligger på vår gård. Det är ett himla släpande på täcken morgon och kväll på tidigt betessläpp och sent bete. Förstår också att inakoderingarna inte kan köra hit morgon och kväll o ta på / av täcke men vet inte riktigt hur jag ska göra därav fråga till er om det är någon som har något liknande???

Eller det är så heltenkelt att inga hästar har täcke när dom kommit på bete eller så får inakoderingarna köra fram o tillbaks???
 
Eller det är så heltenkelt att inga hästar har täcke när dom kommit på bete eller så får inakoderingarna köra fram o tillbaks???
Dom flesta stall jag stått i så har det funnits två alternativ på sommaren, antingen så står hästarna i grushagen, när det vart stall som haft vintergrushagar då, och då går dom in kl 16 och ut kl 8-9 precis som på övriga tiden på året. Då ingår av och på av ett täcke oftast. Eller så har dom gått ute på bete och då ingår ingen service alls utan då tar man hand om hästen själv. Alltså inget ut eller intagande från beteshagen tex.

Sen som jag också stått i då stallen stänger helt under tre månader då det heller inte ingår någonting alls.

Har aldrig hört om en täckesservice på betet, fast klart, till ett tillräckligt högt pris så fungerar det säkerligen och är värt det. Dock tror jag ingen vill betala särskilt mycket för en sån service på sommaren.
 
I mitt nuvarande stall är det samma kostnad året runt, och på sommaren är det upp till hästägaren om hästen ska gå på bete eller inte. Min häst går ute halva dygnet, då han inte kan gå på bete här (pga blir fet), och då ingår täcke på/av precis som vanlig (har fullskötsel). Hur de andra hästägarna ska göra i år vet jag inte, men täckesservicen ingår även om hästen går i lösdriften (ingen som gör f.n.).
 
@Taz säger som ngn annan: jag har aldrig hört talas om att det ingår i ngn hyra att betesgående hästar har täckesservice. Det låter isåfall EXTREMT generöst av stallägaren ;) Jag tycker inte det ska vara några som helst konstigheter om hästarna går på bete dygnet runt sommartid, att ingen täckesservice ingår utan sånt får man som hästägare bestyra själv om det anses nödvändigt med täcke. Går hästarna i kuperade hagar med träd som skydd osv vilket ju är vad som avses med en beteshage i sig, förstår jag heller inte att problemet skulle vara särskilt påtagligt alls sommartid.....
 
Tack för era svar =)
Detta är hästar som rids hela sommaren och betet ligger på vår gård. Det är ett himla släpande på täcken morgon och kväll på tidigt betessläpp och sent bete. Förstår också att inakoderingarna inte kan köra hit morgon och kväll o ta på / av täcke men vet inte riktigt hur jag ska göra därav fråga till er om det är någon som har något liknande???

Eller det är så heltenkelt att inga hästar har täcke när dom kommit på bete eller så får inakoderingarna köra fram o tillbaks???


vi har oxå hästar som rids hela sommaren, men de går otäckade i stort sett hela tiden. Blir det många dagar i rad med regn och kallt så kan ägaren eller jag sätta på täcke, men då har de på sig täckena även på dagtid. ibland kan det bli fint en dag och hästarna behöver få av sig täckena, då hjälps vi alla åt att ta av dem. ofta jag men det brukar handla om 5gr på en sommar.
 
Hej!

Ni som har inakoderingar som har hästarna hemma på bete, hur gör ni med täcken sommartid?

Om inakoderingarna vill ha täcke ( tänker på typ regntäcke, inte flugtäcke) på sina hästar tex nattetid i början och slutet av betet sköter ni det och sätter på på kvällen och av på morgonen?

Eller dom får sköta allt själva som har med täcken att göra?

Eller ni tar extra betalt för att sköta täcken?

Ja hur gör ni?
Nu har jag inte inakoderingar utan är inakorderad själv och vår underbara stallägare ställer upp
och tar av på morgonen om det blir bra väder efter en dålig natt. Till kvällen får vi lägga på själva
men morgonen sköter han :D

Men vi har verkligen världens bästa stallägare! Under icke betes tid sätter han av eller på
täcken beroende på hur vädret utvecklar sig och om man har en gammal, frysen eller på annat vis känslig häst :D
Ja han byter täcken, sätter på och tar av boots, fyller vatten om det tar slut och skämmer verkligen
bort oss två samt fyrbenta hyresgäster :D

Nu har detta inte riktigt med tråden att göra men jag ville bara få berätta hur underbar stallägare vi har
och hur tacksam jag som inhyrd är. Vi tar ingenting för givet, men frågar jag om någon form av hjälp så
får jag alltid det oavsett vad jag frågar (om han bara kan förstås) Är så lycklig över vårt stallägare som alltid ställer
upp i vått och torrt. Men självklart får han hjälp tillbaka. Skulle aldrig falla mig in eller någon annan i stallet att
neka om han ber om hjälp någon gång, så himla snäll som han är varje dag mot oss :D

Önskar er en fortsatt härlig dag :D
 
Nu har vi bara våra egna hästar hemma för tillfället men om det är så att en inackordering velat ha täcke så har den fått sätta på det själv men jag har tagit av det om det blivit för varmt senare, medans om vi tagit in hästarna för natten och hästarna är utan täcken och så är det hällregn på morgonen när de ska ut, då tar jag givetvis på alla hästar regntäcken, lämnar inte någon utan "bara för att". Sedan beror det säkert lite på hur många hästar man har med, vi har bara fyra boxar så det blir inte femton hästar som ska ha täcken utan max fyra och det tar ju bara ett par minuter ;)
 
Eller det är så heltenkelt att inga hästar har täcke när dom kommit på bete eller så får inakoderingarna köra fram o tillbaks???

Jag tycker många låter sina hästar går nakna på sommaren, förutom dom som behöver flug/eksemtäcken då. Själv vill jag ogärna ha på täcken eftersom att häststackaren blir ju halvt uppäten av knott och mygg så fort det slutar regna om man inte hinner plocka av täcket direkt. Investerade förra sommaren i ett "hästtält", bästa någonsin, då vet jag ponnyn kan ta skydd när han själv känner att vädret är för ruggit.
 

Liknande trådar

Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 481
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 044
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 644
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp