Täckeshängare

Equilina

Trådstartare
Jag vill ha hängare där täcket kan hänga på "längden", alltså inte vikt, som är lätt att hänga av/på och inte skrymmande alt lätt att fälla ihop eller vika undan.

Tips?

Du menar sån vanlig svart som har som en liten båge som stopp längst fram så inte täcket ska ramla av? Går att vika undan när den inte används. Enda nackdelen är ju att de är lite svårt att nå när man inte är jättelång själv så då får man använda pall eller försöka hoppa;)

7060.jpg

Jag hade en sånhär, den går att vika ut mycket och jag tycker de torkade relativt fort. Sen när inge täcken är på kan du bara vika in rören mot väggen.
Vet inte om det var sån du menade men finns iallafall på börjes

Vi har haft en ram som man sedan sätter galgar i, galgarna står 90 grader från väggen. Det lättaste var att trä på galgen på täcket, sedan hänga upp. Och när de inte användes kunde man ta ner själva hängarna.

Medan separata galgar som sitter från taket inte tar någon plats alls när inte täcket hänger på, men lite högre att hänga.

Vi har gjort så här i vårt "torkrum". Det är bra höjd i taket men det är inga problem att få upp täckena, hängarna är stadiga och har en böj i nederkant som hjälper till när man vill hänga upp dem. Trä-grejen har vi byggt själva, hängarna är från granngården. Är väldigt nöjd själv :)

img_5072.jpg

Vi har gjort så här i vårt "torkrum". Det är bra höjd i taket men det är inga problem att få upp täckena, hängarna är stadiga och har en böj i nederkant som hjälper till när man vill hänga upp dem. Trä-grejen har vi byggt själva, hängarna är från granngården. Är väldigt nöjd själv :)

img_5072.jpg

Gillar! Är det sådana som kallas täckesgalgar?

Du menar sån vanlig svart som har som en liten båge som stopp längst fram så inte täcket ska ramla av? Går att vika undan när den inte används. Enda nackdelen är ju att de är lite svårt att nå när man inte är jättelång själv så då får man använda pall eller försöka hoppa;)

Jag menar inget särskilt, eller jag vet inte vad jag menar :D

jobb stallet har sånna man viker undan, är ordentlig takhöjd i sadelkammaren och deras 135-145 täcken går att hänga ordentligt. men mina på 155 släpar i golvet. krävs pall för att hänga upp blöta täcken då det är tungt och otympligt, torra täcken går att slänga upp :). hade dock velat ha några hängare till så att man kan ha alla täcken som används just nu hängandes och sen ändå ha plats för att torka tvättade. blir snabbt överfullt även med 6 hängare på 4 hästar.

jag funderar på galgar dock, så att man kan hänga upp i stallgången vid behov och enkelt hänga undan galgen sen.

Går det snabbt och smidigt att hänga på/av?
Ja det tycker jag, det är bara att knäppa frontknäppet på täcket och trä in galgen, eller om man hellre lägger över täcket över galgen och sen knäpper.
Det är också ganska lätt att hänga upp galgarna på stången, är det ett stort och riktigt blött täcke är det såklart tyngre, men det går bra ändå tycker jag. Den lilla vinkeln längst ner på galgen underlättar verkligen så man får mer kraft om man ska högt upp med galgen. :)

Ja det tycker jag, det är bara att knäppa frontknäppet på täcket och trä in galgen, eller om man hellre lägger över täcket över galgen och sen knäpper.
Det är också ganska lätt att hänga upp galgarna på stången, är det ett stort och riktigt blött täcke är det såklart tyngre, men det går bra ändå tycker jag. Den lilla vinkeln längst ner på galgen underlättar verkligen så man får mer kraft om man ska högt upp med galgen. :)
Jag håller med i allt!

jag tycker galgarna är aningens jobbigare :) då man inte bara kan knäppa ihop kardborren i bogen och kasta upp täcket, utan måste ha ner galgen, trä på täcket och sen hänga upp.
speciellt om det är ett blött 400g med helhals :p.
blir mer att balansera/lyfta upp.

jag tycker galgarna är aningens jobbigare :) då man inte bara kan knäppa ihop kardborren i bogen och kasta upp täcket, utan måste ha ner galgen, trä på täcket och sen hänga upp.
speciellt om det är ett blött 400g med helhals :p.
blir mer att balansera/lyfta upp.

Ja, jag har funderat lite på det och galge blir nog för bökigt för att använda varje dag.

Vi hade galge i ett stall jag stod uppstallad i. Tycker att de är väldigt smidiga.
Jag har själv funderat på täckeslösning hemma i mitt stall, men vi har tyvärr ganska lågt i tak så galge går bort. Funderade på att sätta upp vanliga fällbara sadelhängare att sätta på vägen väldigt högt upp mot taket. För att sedan knäppa bogknäppen på täcket och trä på sadelhängaren.
Hittade den här lösningen, som kändes som en bra och billigt alternativ istället för sadelhängaren.

Vi hade galge i ett stall jag stod uppstallad i. Tycker att de är väldigt smidiga.
Jag har själv funderat på täckeslösning hemma i mitt stall, men vi har tyvärr ganska lågt i tak så galge går bort. Funderade på att sätta upp vanliga fällbara sadelhängare att sätta på vägen väldigt högt upp mot taket. För att sedan knäppa bogknäppen på täcket och trä på sadelhängaren.
Hittade den här lösningen, som kändes som en bra och billigt alternativ istället för sadelhängaren.

Har haft lite samma tanke, men nu slog det mig att jag kanske bara kan sätta upp två krokar per täcke och hänga dem i bogspännena (HW, ring på ena sidan och karbinhakar på andra). Får kolla på det

Har haft lite samma tanke, men nu slog det mig att jag kanske bara kan sätta upp två krokar per täcke och hänga dem i bogspännena (HW, ring på ena sidan och karbinhakar på andra). Får kolla på det
Jag har spik i taket just nu :), Har så att man kan sträcka ut täcken i bogspännena så de hänger över avloppet och även så man kan hänga upp i ringen i manken/bara haka upp det i mank luddet.
Hade dock velat ha ngn smidigare lösning som inte tog upp hela stallgången..

Har sett galgar med en tvärgående balk som liksom sträcker ut lite inne i täcket, det vore nog idealiskt :). Men svårt att verkligen hitta ngt sånt till salu..

Liknande trådar

Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
731
Senast: AbCdE
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
491
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025